BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Canonul Cel
Mare
Alcătuire a Sfîntului Părintelui nostru Andrei Criteanul
Ierusalimiteanul
JOI
în a cincea
săptămână
a Sfântului şi Marelui Post
Se toacă pe la al patrulea ceas din noapte
şi adunându-se fraţii în biserică, preotul face începutul după
obicei şi se zic: Împărate ceresc..., Sfinte Dumnezeule...,
Preasfântă Treime..., Tatăl nostru..., Doamne miluieşte (de 12 ori), Slavă..., Şi acum...,
Veniţi să ne închinăm... (de 3 ori)
şi Utrenia, după rânduială.
După psalmi, se cântă Aliluia şi podobnicele glasului şi se citeşte Catisma
a opta.
Apoi se citeşte viaţa Cuvioasei Maria
Egipteanca, în două stări.
Psalmul 50
Stihurile: Să cântăm Domnului... nu se cântă, ci îndată se începe Canonul Mare, care
se zice rar, cu glas umilit şi cu inimă înfrântă, făcând la
fiecare tropar câte 3 închinăciuni.
CANONUL MARE
Alcătuire a Sfântului
Părintelui nostru Andrei Criteanul Ierusalimiteanul.
Cântarea 1, glasul al 6-lea:
Irmosul:
Ajutor şi acoperitor S-a făcut
mie spre mântuire. Acesta este Dumnezeul meu şi-L voi slăvi pe El;
Dumnezeul părintelui meu şi-L voi înălţa pe El, căci
cu slavă S-a preaslăvit (de două ori).
Stih: Miluieşte-mă, Dumnezeule,
miluieşte-mă.
De unde voi începe a plânge faptele vieţii mele
celei ticăloase? Ce începere voi pune, Hristoase, acestei tânguiri de
acum? Ci ca un milostiv, dă-mi iertare greşealelor.
Vino, ticăloase suflete, împreună cu
trupul tău, de te mărturiseşte la Ziditorul tuturor. Şi
îndepărtează-te de acum de nebunia cea mai dinainte şi adu lui
Dumnezeu lacrimi de pocăinţă.
Râvnind neascultării lui Adam celui
întâi-zidit, m-am cunoscut pe mine dezbrăcat de Dumnezeu, şi de
împărăţia cea pururea fiitoare şi de desfătare, pentru
păcatele mele.
Vai, ticăloase suflete! Pentru ce te-ai asemănat
Evei celei dintâi? Că ai căzut rău şi te-ai rănit
amar; că te-ai atins de pom şi ai gustat cu îndrăzneală
mâncarea cea nechibzuită.
În locul Evei celei trupeşti, făcutu-s-a
mie Evă înţelegătoare gândul cel cu poftă trupească,
arătându-mi cele plăcute, şi gustând pururea din băutura
cea amară.
După dreptate a fost lepădat Adam din
Eden, nepăzind singura Ta poruncă, Mântuitorule. Dar eu, care am
călcat totdeauna cuvintele Tale cele dătătoare de
viaţă, ce voi pătimi?
Covârşind eu de bunăvoie uciderea lui
Cain, m-am făcut cu ştiinţă ucigaş al sufletului,
umplându-mi trupul de viermi, şi războindu-mă împotriva lui, cu
faptele mele cele rele.
Nu m-am asemănat, Iisuse, dreptăţii
lui Abel. Daruri bineprimite nu Ţi-am adus Ţie niciodată, nici
fapte dumnezeieşti, nici jertfă curată, nici viaţă
fără prihană.
Precum Cain aşa şi noi, ticălosule
suflete, am adus fapte murdare Făcătorului tuturor şi
jertfă vrednică de mustrare şi viaţă ne-trebnică;
pentru acestea ne-am şi osândit împreună.
Ziditorule, făcându-mă lut viu, ai pus
întru mine trup şi oase şi suflare şi viaţă; dar, o!
Făcătorul meu, Mântuitorul meu şi Judecă-torul meu,
primeşte-mă pe mine cel ce mă pocăiesc.
Mărturisesc Ţie, Mântuitorule,
păcatele pe care le-am făcut, şi rănile sufletului şi
ale trupului meu, care tâlhăreşte le-au pus înlăuntrul meu
gândurile cele ucigătoare.
De am şi greşit, Mântuitorule, dar
ştiu că eşti iubitor de oameni; baţi cu milă şi
Te milostiveşti fierbinte; pe cel ce plânge îl vezi, şi alergi ca un
părinte, chemând pe cel rătăcit.
Pe mine cel lepădat înaintea uşilor Tale,
Mântuitorule, măcar la bătrâneţe nu mă lăsa în iad,
deşert, ci, mai înainte de sfârşit, ca un iubitor de oameni,
dă-mi iertare greşealelor.
Eu sunt cel căzut între tâlhari, în gându-rile
mele; cu totul sunt rănit acum de ele şi plin de bube; dar Tu
însuţi venind de faţă, Hristoase Mântuitorule,
vindecă-mă.
Preotul, văzându-mă mai înainte, a trecut
de mine, şi levitul, văzându-mă gol în nenorocire, nu m-a
băgat în seamă; iar Tu, Iisuse, Cel ce ai răsărit din
Maria, venind de faţă, miluieşte-mă.
Mielule al lui Dumnezeu, Cel ce ai ridicat
păcatele tuturor, ridică de la mine lanţul cel greu al
păcatului şi, ca un milostiv, dă-mi lacrimi de
umilinţă.
Vremea este a pocăinţei, iar eu vin
către Tine, Făcătorul meu; ridică de la mine lanţul
cel greu al păcatului şi, ca un îndurat, dă-mi iertare de
greşealele.
Să nu mă urăşti, Mântuitorule,
să nu mă lepezi de la Faţa Ta; ridică de la mine
lanţul cel greu al păcatului şi, ca un milostiv, dă-mi
iertare de greşealele.
Greşealele mele cele de voie şi cele
fără de voie, Mântuitorule, cele vădite şi cele ascunse,
cele ştiute şi cele neştiute, toate iertându-le, ca un Dumnezeu,
milostiveşte-Te şi mă mântuieşte.
Din tinereţe, Mântuitorule, poruncile Tale
le-am lepădat, şi mi-am trecut toată viaţa cu pofte,
neîngrijindu-mă şi lenevindu-mă; pentru aceasta strig Ţie,
Mântuitorule: măcar la sfârşit mântuieşte-mă.
Bogăţia sufletului cheltuind-o întru
păcate, pustiu sunt de virtuţi creştineşti şi,
flămânzind, strig: Părinte al îndurărilor, apucând înainte,
miluieşte-mă.
Înaintea Ta cad, Iisuse;greşit-am Ţie,
milostiveşte-Te spre mine; ridică de la mine lanţul cel greu al
păcatului şi, ca un îndurat, dă-mi lacrimi de
umilinţă.
Să nu intri cu mine la judecată,
vădind faptele mele, cercetând cuvintele şi îndreptând pornirile; ci
cu îndurările Tale, trecând cu vederea răutăţile mele,
mântuieşte-mă, Atotputernice.
Stih: Cuvioasă maică Marie,
roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Tu-mi dă har luminător, din osârdia ta cea
dumnezeiască de sus, ca să scap de întunericul patimilor; şi
să laud din inimă faptele vieţii tale cele frumoase, Marie.
Plecându-Te dumnezeieştilor legi ale lui
Hristos, la Dânsul ai venit, lăsând pornirile desfătărilor cele
neoprite, şi toată virtutea, ca pe una singură, cu multă
cucernicie ai săvârşit-o.
Stih: Cuvioase Părinte Andrei,
roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu rugăciunile tale, Andrei, scapă-ne de
patimile cele fără de cinste şi te rugăm să ne
arăţi părtaşi acum împărăţiei lui Hristos,
pe noi cei ce te lăudăm pe tine, strălucite, cu
credinţă şi cu dragoste.
Slavă..., a
Treimii:
Treime, Fiinţă preaînaltă,
Căreia ne închinăm întru o Unime, ridică de la mine lanţul
cel greu al păcatului şi, ca o milostivă, dă-mi lacrimi de
umilinţă.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Născătoare de Dumnezeu, nădejdea
şi ajutătoarea celor ce te laudă pe tine, ridică de la mine
lanţul cel greu al păcatului şi, ca o stăpână
curată, mă primeşte pe mine cel ce mă pocăiesc.
Şi iarăşi se cântă în
amândouă stranele irmosul: Ajutor şi acoperitor...
Cântarea a 2-a:
Irmosul :
Ia aminte, Cerule, şi voi grăi;
şi voi lăuda pe Hristos, Care a venit din Fecioară cu trup (de două ori).
Miluieşte-mă, Dumnezeule, miluieşte-mă.
Ia aminte, cerule, şi voi grăi;
pământule, primeşte în urechi glasul celei ce se pocă-ieşte
lui Dumnezeu şi-L laudă pe Dânsul.
Ia aminte, Dumnezeule, Mântuitorul meu, cu ochiul
Tău cel blând, şi primeşte mărturisirea mea cea
călduroasă.
Mai mult decât toţi oamenii, eu însumi am
greşit Ţie; ci Te milostiveşte, Mântuito-rule, ca un Dumnezeu,
spre făptura Ta.
Viforul răutăţilor m-a cuprins,
Milostive Doamne; ci, ca lui Petru, întinde-mi şi mie mâna Ta.
Lacrimile desfrânatei, Îndurate, şi eu le
vărs înaintea Ta; milostiveşte-Te spre mine, Mântuitorule, cu
îndurarea Ta.
Întunecatu-mi-am, frumuseţea sufletului cu
plăcerile poftelor, şi cu totul toată mintea
ţărână mi-am făcut.
Ruptu-mi-am acum veşmântul cel dintâi, pe care
mi l-ai ţesut mie, Ziditorule, dintru început; şi pentru aceasta zac
acum gol.
Îmbrăcatu-m-am acum în haină ruptă,
pe care mi-a ţesut-o mie şarpele cu sfătuirea, şi mă
ruşinez.
Căutat-am la frumuseţea pomului, şi
mi s-a amăgit mintea; şi acum zac gol şi mă ruşinez.
Lucrat-au pe spatele meu toţi mai-marii
răutăţilor, lungind asupra mea fărădelegea lor.
Pierdutu-mi-am frumuseţea cea întâi-zidită
şi podoaba mea; şi acum zac gol şi mă ruşinez.
Cusutu-mi-a haine de piele păcatul,
golindu-mă de haina cea dintâi ţesută de Dumnezeu.
Îmbrăcat sunt cu îmbrăcaminte de
ruşine, ca şi cu nişte frunze de smochin, spre vădirea
patimilor mele celor din bunăvoinţa mea.
Îmbrăcatu-m-am urât cu haina împestriţa-tă
şi sângerată ruşinos, prin curgerea vieţii celei cu patimi
şi iubitoare de desfătări.
Pătat-am haina trupului meu, şi am întinat
cu totul podoaba cea după chipul şi după asemănarea Ta,
Mântuitorule.
Căzut-am întru întristarea patimi lor, şi
în stricăciunea cea materialnică; şi pentru aceasta acum
vrăjmaşul mă necăjeşte.
Viaţă iubitoare de cele materiale şi
iubitoare de averi alegând eu în loc de sărăcie, Mântuitorule, m-am
împresurat acum cu sarcină grea.
Împodobitu-mi-am chipul trupului cu
îmbrăcămintea de multe feluri a gândurilor ruşinoase şi
sunt osândit.
Îngrijitu-m-am cu deadinsul numai de podoaba mea cea
din afară, nebăgând seama de cortul dinlăuntru, cel după
chipul lui Dumnezeu.
Făcându-mi urâţenia chip patimi lor mele,
prin pofte iubitoare de plăceri, mi-am stricat frumuseţea
minţii.
Îngropat-am, Mântuitorule, cu patimile
frumuseţea chipului celui dintâi; dar ca pe drahmă, oarecând,
căutându-mă, aşa mă află.
Păcătuit-am ca şi desfrânata şi
strig Ţie: Eu însumi am greşit! Primeşte, Mântuitorule, ca mir
şi lacrimile mele.
Alunecat-am în desfrânare ca David şi m-am
umplut de noroi; dar Tu, Mântuitorule, spală-mă şi pe mine cu
lacrimile mele.
Fii mie milostiv, strig Ţie ca şi
vameşul; Mântuitorule, curăţeşte-mă; că nimeni
din cei din Adam n-au greşit Ţie, ca mine.
Nici lacrimi, nici pocăinţă nu am,
nici umilinţă; ci Tu însuţi acestea, Mântuitorule,
dăruieşte-mi-le, ca un Dumnezeu.
Uşa Ta să nu mi-o închizi atunci, Doamne,
Doamne! Ci să o deschizi mie, celui ce mă pocăiesc către
Tine.
Iubitorule de oameni, Cel ce voieşti ca
toţi să se mântuiască, Tu mă cheamă şi mă
primeşte ca un bun, pe mine cel ce mă pocăiesc.
Ascultă suspinurile sufletului meu, şi
primeşte picăturile ochilor mei, Doamne, şi mă
mântuieşte.
A Născătoarei:
Preacurată Fecioară, Născătoare
de Dum-nezeu, ceea ce una eşti prea lăudată, roagă-te
îndelung, ca să ne mântuim noi.
Alt canon
Irmosul:
Vedeţi, vedeţi! că Eu sunt
Dumnezeu, Care am plouat mană, şi apă din piatră am izvorât
de demult, în pustie, poporului Meu, cu singură dreapta şi cu
tăria Mea .
Vedeţi, vedeţi! că Eu sunt Dumnezeu;
ascultă, suflete al meu, pe Domnul, Cel ce strigă, şi te
depărtează de la păcatul cel dintâi; şi te teme, ca de un
judecător şi Dumnezeu.
Cui te-ai asemănat, mult-păcătosule
suflete? Numai lui Cain celui dintâi şi lui Lameh aceluia?
Ucigându-ţi cu pietre trupul prin fapte rele, şi omorându-ţi
mintea cu pornirile cele nebuneşti.
Pe toţi cei mai înainte de lege întrecându-i,
o, suflete, lui Set nu te-ai asemănat, nici lui Enos ai urmat, nici lui
Enoh cel ce a fost mutat la cer, nici lui Noe; ci te-ai arătat sărac
de viaţa drepţilor.
Tu însuţi, suflete al meu, ai deschis
zăvoarele mâniei Dumnezeului tău, şi ţi-ai înecat trupul,
ca şi tot pământul, şi faptele şi viaţa; şi ai
rămas afară de corabia cea mântuitoare.
Bărbat am ucis spre rană mie, şi
tânăr spre vătămare, Lameh plângând a strigat; iar tu nu te
cutremuri, o, suflete al meu, întinându-ţi trupul şi mintea
pătându-ţi.
O, cum am râvnit lui Lameh, celui mai înainte
ucigaş! Sufletul ca pe un bărbat, mintea ca pe un tânăr şi
trupul ca pe un frate mi-am ucis, ca şi Cain ucigaşul, cu pornirile
cele poftitoare de plăceri.
Turn ţi-ai închipuit să zideşti, o,
suflete, şi întăritură să faci poftelor tale, de n-ar fi
oprit Ziditorul voile tale, şi de n-ar fi surpat până la pământ
meşteşugirile tale.
Plouat-a Domnul oarecând foc din cer, arzând
fărădelegea cea înfierbântată a sodomenilor; iar tu ţi-ai a
prins focul gheenei întru care va să arzi, o, suflete.
Rănitu-m-am, vătămatu-m-am, iată
săgeţi-le vrăjmaşului au pătruns sufletul meu şi
trupul. Iată, rănile şi bubele şi zdruncină-turile
strigă, şi vătămăturile mele cele de voie alese.
Cunoaşteţi şi vedeţi că Eu
sunt Dumnezeul, Cel ce ispitesc inimile, înfrânez cugetele şi vădesc
faptele, ard păcatele, judec pe orfan, pe smerit şi pe sărac.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întins-ai mâinile tale către înduratul
Dumnezeu, Marie, afundată întru adâncul răutăţilor, şi
ţi-a întins mâna de ajutor cu milostivire, ca şi lui Petru,
căutând cu adevărat întoarcerea ta.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu toată osârdia şi cu dragoste ai alergat
către Hristos, urând calea cea dintâi a păcatului; şi în
pustiile cele neumblate hrănindu-te, şi poruncile Lui cele
dumnezeieşti curat săvârşind.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!
Să vedem, să vedem, o suflete, iubirea de
oameni a lui Dumnezeu şi a Stăpânului; pentru aceasta, mai înainte de
sfârşit să cădem înaintea Lui cu lacrimi, strigând: cu
rugăciunile lui Andrei, Mântuitorule, milu-ieşte-ne pe noi.
Slavă..., a
Treimii:
Treime fără început, nezidită, nedespărţită
Unime, primeşte-mă pe mine cel ce mă pocăiesc, şi
mă mântuieşte pe mine, cel ce am greşit; a Ta zidire sunt, nu
mă trece cu vederea; ci mă iartă şi mă izbăveşte
de osânda focului.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Preacurată Stăpână
Născătoare de Dumnezeu, nădejdea celor ce aleargă la tine,
şi limanul celor înviforaţi, pe Milostivul şi
Făcătorul şi Fiul tău, fă-L îndurat, şi mie cu
rugăciunile tale.
Şi iarăşi se zice, în
amândouă stranele, irmosul al doilea: Vedeţi,
vedeţi...
Cântarea a 3-a:
Irmosul:
Pe piatra cea neclintită a poruncilor
Tale, Hristoase, întăreşte inima mea (de
două ori).
Foc de la Domnul plouând, oarecând, a ars Domnul de
demult pământul sodomenilor.
În munte scapă, suflete, ca Lot acela şi
apucă şi te izbăveşte în Sigor.
Fugi de aprindere, o suflete! Fugi de arderea
Sodomei! Fugi de pieirea cea din dumnezeiască văpaie!
Mărturisescu-mă Ţie, Mântuitorule:
păcă-tuit-am, păcătuit-am Ţie fără
măsură; dar lasă-mi, iartă-mi, ca un Îndurat.
Păcătuit-am Ţie, eu singur
păcătuit-am mai mult decât toţi; Hristoase Mântuitorule, nu
mă trece cu vederea.
Tu eşti Păstorul cel Bun;
caută-mă pe mine mielul şi, rătăcit fiind, nu mă
trece cu vederea.
Tu eşti dulcele Iisus, Tu eşti Ziditorul
meu; întru Tine, Mântuitorule, mă voi îndrepta.
A Treimii:
Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi.
O, Treime, Unime Dumnezeule, mântu-ieşte-ne pe
noi de înşelăciune şi de ispite şi de primejdii!
A Născătoarei:
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu miluieşte-ne pe noi.
Bucură-te, pântece primitor de Dumne-zeu!
Bucură-te, scaunul Domnului! Bucură-te, Maica vieţii noastre.
Alt Canon
Irmosul:
Întăreşte, Doamne, pe piatra poruncilor
Tale, inima mea cea clintită; că Însuţi eşti sfânt şi
Domn (de două ori).
Izvor de viaţă Te-am câştigat pe
Tine, surpătorul morţii, şi strig Ţie din inima mea mai
înainte de sfârşit: Greşit-am! Milosti-veşte-Te şi mă
mântuieşte.
Păcătoşilor din vremea lui Noe am
urmat, Mântuitorule, moştenind osândirea acelora, întru cufundarea
potopului.
Greşit-am, Doamne, greşit-am Ţie!
Milostiveşte-Te spre mine. Că nu este cineva între oameni, din cei ce
au greşit, pe care să nu-l fi întrecut eu cu greşealele.
Lui Ham aceluia, batjocoritorul de tată, urmând,
suflete, n-ai acoperit ruşinea aproapelui, cu faţa înapoi
întorcându-te.
Binecuvântarea lui Sem nu ai moştenit,
ticălosule suflete, şi moştenire desfătată n-ai luat,
ca Iafet în pământul iertării.
Din pământul Haran, adică din păcat,
ieşi, suflete al meu, şi vino la pământul care
izvorăşte de-a pururea nestricăciune vie, pe care Avraam a
moştenit-o.
De Avraam ai auzit, suflete al meu, care şi-a
lăsat oarecând pămâtul părinţilor şi s-a făcut
străin. Urmează şi tu alegerii aceluia.
La stejarul din Mamvri ospătând patriarhul pe
îngeri, a luat la bătrâneţe vânatul făgăduinţei.
Înţelegând pe Isaac, ticălosule suflete al
meu, că a fost jertfit tainic jertfă nouă, ca ardere de tot
Domnului, urmează voinţei lui.
Auzit-ai, suflete al meu, de Ismael, că a fost
izgonit ca un fecior din slujnică; trezeşte-te, vezi, ca nu cumva
păcătuind, să suferi ceva asemenea.
Agarei, egiptencei celei de demult, te-ai
asemănat, suflete, făcându-te rob de bună-voia ta, şi
născând semeţia, ca pe un nou Ismael.
Scara lui Iacov o ştii, suflete al meu, care
s-a arătat de la pământ spre cele cereşti; pentru ce n-ai avut
treaptă tare, credinţa cea dreaptă?
Preotului lui Dumnezeu, şi împăratului
celui înstrăinat între oameni de viaţa lumii, urmează,
adică asemănării lui Hristos.
Să nu te faci stâlp de sare, suflete,
întorcându-te înapoi; să te înfricoşeze pilda Sodomei; sus în Sigor
mântuieşte-te!
De arderea păcatului fugi, suflete al meu, ca
şi Lot. Fugi de Sodoma şi de Gomora; fugi de flacăra a
toată pofta cea nebunească.
Miluieşte-mă, Doamne,
miluieşte-mă strig Ţie, când vei veni cu îngerii Tăi,
să răsplăteşti tuturor după vrednicia faptelor.
Rugăciunea celor ce Te laudă pe Tine,
Stăpâne, nu o lepăda; ci Te milostiveşte, Iubitorule de oameni,
şi dăruieşte iertare celor ce se roagă Ţie cu
credinţă.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cuprins sunt de tulburarea valurilor şi de
furtuna păcatelor. Dar tu, maică, mântuieşte-mă acum
şi mă scoate la limanul dumnezeieştii pocăinţe.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Rugăciune cu osârdie aducând şi acum,
cuvioasă, către prea milostiva Născătoare de Dumnezeu, cu
rugăciunile tale deschide-mi dumnezeieştile intrări.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu rugăciunile tale dăruieşte-mi
şi mie iertare datoriilor, o Andreie, arhiereule al Cretei; că tu
eşti învăţător preales al pocăinţei.
Slavă..., a
Treimii:
Treime neamestecată, nezidită, Fire
fără început, Care eşti lăudată în Treimea
Feţelor, mântuieşte-ne pe noi, care ne închinăm stăpânirii
Tale cu credinţă.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Pe Fiul cel fără de ani din Tatăl,
sub ani L-ai născut, neştiind de bărbat, Născătoare de
Dumnezeu. Minune străină! Că alăptând, ai rămas
fecioară.
Şi iar irmosul: Întăreşte,
Doamne...
Apoi sedealna, alcătuire a lui Iosif, glasul
al 8-lea:
Podobie: Înviat-ai din
morţi...
Luminători de Dumnezeu luminaţi,
cei ce înşivă aţi fost văzători ai Mântuitorului,
luminaţi-ne pe noi cei ce suntem în întunericul vieţii, ca să
umblăm acum, ca în zi, cu bunăcuviinţă, întru lumina
postului, alungând patimile cele de noapte, şi să vedem şi noi
luminatele Patimi ale lui Hristos, bucurându-ne.
Slavă..., altă
Sedealnă, glasul al 8-lea:
Podobie: Porunca cea cu
taină...
Apostoli, cei doisprezece de Dumnezeu aleşi,
aduceţi acum rugăciune lui Hristos, ca să trecem toţi
curgerea postului, săvârşind rugăciuni cu umilinţă,
şi săvârşind virtuţi cu osârdie; ca în acest chip să
ajungem să vedem Învierea cea slăvită a lui Hristos Dumnezeu,
slavă şi laudă aducând.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Acelaşi glas şi
podobie:
Născătoare de Dumnezeu, roagă-te
împre-ună cu Apostolii, Fiului şi Cuvântului lui Dumnezeu, Cel
necuprins, Care S-a născut în chip de negrăit din tine mai presus de
gând, să dăruiască lumii pace curată şi să ne dea
nouă iertare păcatelor mai înainte de sfârşit, şi să
învrednicească pe robii tăi împărăţiei cereşti,
pentru bunătatea Sa cea prea multă.
Apoi se citeşte viaţa Preacuvioasei
Maria Egipteanca, de la jumătate. După aceasta, Tricântarea de Joi,
fără metanii.
Cântarea a 4-a, glasul al 8-lea:
Irmosul:
Auzit-am, Doamne, auzul
Tău şi m-am temut, înţeles-am lucrurile Tale şi am
slăvit puterea Ta, Stăpâne.
Apostolii lui Hristos cei luminaţi, care au
vieţuit cu înfrânare, uşurează nouă vremea postului, cu
dumnezeieştile lor mijlociri.
Organul cel cu douăsprezece coarde, ceata cea
dumnezeiască a ucenicilor, a cântat cântarea de mântuire, tulburând
cântările cele viclene.
Cu ploile duhului aţi adăpat toată
lumea, alungând, preafericiţilor, seceta mulţimii zeilor.
A Născătoarei:
Mântuieşte-mă pe mine, cel care mă
smeresc, care am vieţuit cu semeţie, tu care ai născut pe Cel ce
a înălţat firea cea smerită, Preacurată.
Altă Tricântare,
acelaşi glas:
Irmos: Auzit-am Doamne...
Preacinstită ceată a Apostolilor,
îndeamnă-te a ruga pe Ziditorul tuturor ca să ne miluiască pe
noi, care te lăudăm pe tine.
Fiind ca nişte lucrători ai lui Hristos,
Apostoli, şi lucrând cu dumnezeiescul Cuvânt, toată lumea, I-aţi
adus totdeauna roade.
Vie v-aţi făcut lui Hristos, Celui cu
adevărat iubit; că aţi izvorât în lume vinul Duhului, Apostoli.
A Treimii:
Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, slavă Ţie.
Sfântă Treime asemănătoare, Care
eşti mai presus stăpânitoare, cea preaputernică, Părinte,
Cuvântule şi Duhule Sfinte, Dumne-zeule, lumină şi
viaţă, păzeşte turma Ta.
A Născătoarei:
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Bucură-te, scaun în chipul focului.
Bucură-te, sfeşnic purtător de făclie. Bucură-te,
muntele sfinţirii, chivotul vieţii, cortul Sfintei Sfintelor.
Alt canon
Irmosul:
Auzit-a proorocul de venirea Ta, Doamne,
şi s-a temut: că aveai să Te naşti din Fecioară,
şi oamenilor să Te arăţi, şi a grăit: Auzit-am
auzul Tău şi m-am temut; slavă puterii Tale, Doamne (de două ori).
Lucrurile Tale nu le trece cu vederea, zidirea Ta nu
o părăsi, Drepte Judecătorule; că de am şi
păcătuit eu însumi ca un om, şi mai mult decât tot omul,
Iubitorule de oameni, dar ai putere ca un Domn al tuturor a ierta
păcatele.
Se apropie, suflete, sfârşitul, se apropie
şi nu te îngrijeşti, nu te pregăteşti; vremea se
scurtează, scoală-te; aproape lângă uşi este Judecătorul:
ca un vis, ca o floare trece vremea vieţii. Pentru ce în deşert ne
tulburăm?
Deşteaptă-te, o, sufletul meu! Ia seama
faptelor tale pe care le-ai făcut, şi adu-le la vedere; varsă
picături de lacrimi; spune cu îndrăzneală faptele tale şi
cugetele tale lui Hristos, şi te îndreptează.
N-a fost în viaţă păcat, nici
faptă, nici răutate, pe care să nu le fi săvârşit eu,
Mântuitorule, cu mintea şi cu cuvântul, cu voinţa şi cu gândul
şi cu ştiinţa, şi cu fapta păcătuind, ca altul
nimeni nici odinioară.
Din aceasta m-am judecat, din aceasta m-am osândit,
eu, ticălosul, adică din cugetul meu, decât care nimic nu este în
lume mai puternic; Judecătorule, Mântuitorul meu şi
cunoscătorule, cruţă-mă, izbăveşte-mă
şi mă mântuieşte pe mine robul Tău.
Scara pe care a văzut-o de demult marele între
patriarhi, suflete al meu, este arătarea suirii celei de lucrare şi a
înălţării gândului; deci, de voieşti să
vieţuieşti cu lucrarea şi cu cunoştinţa şi cu
înălţarea gândului, înnoieşte-te.
Arşiţa zilei a răbdat patriarhul
pentru lipsă şi frigul nopţii a suferit, în toate zilele
făcând câştig; păstorind, trudindu-se şi slujind, ca
să-şi ia amândouă femeile.
Prin două femei înţelege, fapta şi
cuno-ştinţa întru înaltă gândire: prin Lia fapta, ca ceea ce a
fost cu mulţi copii. Iar prin Rahela, gândirea, ca cea mult-ostenitoare.
Că fără de osteneli nici fapta, nici gândirea nu se vor
săvârşi, suflete.
Priveghează, o, suflete al meu, şi te
fă deosebit, ca cel mare între patriarhi; ca să dobândeşti fapta
cu gândirea cea înaltă; ca să te faci minte văzătoare de
Dumnezeu, să ajungi în norul cel neapus cu gândirea, şi să te
faci neguţător de lucruri mari.
Pe cei doisprezece patriarhi născându-i cel
mare între patriarhi, ţi-a făcut ţie tainic, suflete al meu,
scară spre suirea cea de faptă, pe fiii săi, ca pe nişte
temeiuri şi trepte, ca nişte suişuri
preaînţelepţeşte aşezându-i.
Lui Esau cel urât asemânându-te, suflete, ai dat
amăgitorului tău întâia naştere, a frumuseţii celei dintâi;
şi de la binecuvân-tarea părintească ai căzut, şi
îndoit te-ai amăgit, ticălosule, cu fapta şi cu gândirea; pentru
aceasta acum pocăieşte-te.
Edom s-a chemat Esau, pentru marea înverşunare
a amestecării cu femei. Căci cu neînfrânarea pururea aprinzându-se
şi cu plăcerile întinându-se, Edom s-a numit, care înseamnă:
înfierbântarea sufletului celui iubitor de păcate.
De Iov cel de pe gunoi auzind, o, suflete al meu,
că s-a îndreptăţit, n-ai râvnit bărbăţi-ei
aceluia, n-ai avut tăria gândului lui, întru toate care ai cunoscut, în
cele ce ai ştiut şi în cele ce te-ai ispitit; ci te-ai arătat
nerăbdător.
Cel ce era mai înainte pe scaun, acum se vede gol în
gunoi, cu răni; cel cu mulţi fii şi mărit, de
năprasnă fără de fii şi de casă lipsit; că
socotea gunoiul palat şi rănile mărgăritar.
După vrednicia împărătească
fiind îmbrăcat cu diademă şi cu porfiră, omul cel cu
multă avere, şi dreptul cel îndestulat de bogăţie şi
de animale, degrab sărăcind de avere şi de stare şi de
împărăţie s-a lipsit.
De a fost acela drept şi fără
prihană mai mult decât toţi, şi n-a scăpat de cursele
şi vicleşugurile înşelătorului, dar tu, fiind iubitor de
păcate, ticăloase suflete, ce vei face de se va întâmpla să
vină asupra ta ceva din cele negândite?
Trupul mi-am spurcat, duhul mi-am întinat, peste tot
m-am rănit; dar ca un doctor, Hristoase, amândouă prin
pocăinţă mi le tămăduieşte. Spală-le,
curăţeşte-le, Mântuitorul meu, arată-le mai curate decât
zăpada.
Trupul Tău şi sângele pentru toţi
Ţi-ai pus, Cuvinte, răstignindu-Te; trupul, adică ca să
mă înnoieşti, iar sângele ca să mă speli. Duhul ţi-ai
dat ca să mă aduci, Hristoase, Părintelui Tău.
Săvârşit-ai mântuirea în mijlocul
pământului, Făcătorule, ca să ne mântuim; de bunăvoie
pe cruce ai fost răstignit şi Edenul cel ce se încuiase s-a deschis;
cele de sus şi cele de jos, făptura şi toate neamurile
mântuindu-se, se închină Ţie.
Fie-mi mie scăldătoare sângele cel din
coasta Ta, totodată şi băutură şi apa iertării ce
a izvorât, ca să mă curăţesc cu amândouă,
ungându-mă şi bând, şi ca o ungere şi băutură,
Cuvinte, cuvintele Tale cele de viaţă.
Gol sunt, spre a intra în cămara mirelui, gol
sunt şi spre a merge la nuntă şi la cină; candela mi s-a
stins, fiind fără de untdelemn, cămara mi s-a închis dormind eu.
Cina s-a mâncat; iar eu fiind legat de mâini şi de picioare, am fost
lepădat afară.
Biserica a câştigat pahar coasta Ta cea
purtătoare de viaţă, din care a izvorât nouă îndoit izvorul
iertării şi al cunoştinţei; spre închipuirea celei vechi
şi a celei noi, a amânduror legilor, Mântuitorul nostru.
Timpul vieţii mele este scurt, şi plin de
dureri şi de vicleşug, dar întru pocăinţă
primeşte-mă şi întru cunoştinţă mă
cheamă, ca să nu mă fac câştig şi mâncare celui
străin; Mântuitorule, Tu Însuţi mă miluieşte.
Falnic sunt acum şi semeţ, cu inima în
deşert şi în zadar. Să nu mă osândeşti împreună
cu fariseul; ci mai ales dă-mi smerenia vameşului, Unule Îndurate,
drepte Judecătorule, şi cu acesta împreună mă
numără.
Ştiu, Îndurate, că am greşit, de
am ocărât vasul trupului meu; ci întru pocăinţă mă
primeşte, şi întru cunoştinţă mă cheamă, ca
să nu mă fac câştig, nici mâncare celui străin. Ci Tu
Însuţi, Mântuitorule, mă miluieşte.
Însumi idol m-am făcut, vătămându-mi
cu poftele sufletul meu. Ci întru pocăinţă mă
primeşte, şi întru cunoştinţă mă cheamă, ca
să nu mă fac câştig, nici mâncare celui străin. Ci Tu
Însuţi, Mântuitorule, mă miluieşte.
N-am auzit glasul Tău, n-am ascultat Scriptura
Ta, Dătătorule de lege. Ci întru pocăinţă mă
primeşte, şi întru cunoştinţă mă cheamă, ca
să nu mă fac câştig, nici mâncare celui străin. Ci Tu
Însuţi, Mântuitorule, mă miluieşte.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Petrecând viaţă fără de trup,
cuvioasă, fiind cu trup, ai luat mare har de la Dumnezeu cu adevărat,
ca să foloseşti celor ce te cinstesc cu credinţă. Pentru
aceasta ne rugăm ţie, izbăveşte-ne pe noi cu
rugăciunile tale de toate încercările.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întru adânc de necuviinţe mari pogorân-du-te, nu te-ai oprit acolo,
ci te-ai suit cu gând mai bun în chip lămurit la virtutea cea
desăvârşită prin faptă, minunând, Cuvioasă Maică
Marie, firea îngerească.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Andrei, lauda părinţilor, nu uita rugând
cu rugăciunile tale, de faţă fiind tu, pe Treimea cea înalt
dumnezeiască, ca să ne izbăvim de osândă, cei ce te
chemăm pe tine, dumnezeiescul ocrotitor şi podoaba Cretei.
Slavă..., a
Treimii:
Nedespărţită în fiinţă,
neamestecată în Feţe, Dumnezeu Te cunosc pe Tine Dumnezeire, una în
Treime, ca pe Ceea ce eşti întocmai cu împărăţia şi
întocmai cu tronul; şi strig Ţie cântarea cea mare, ce se cânta
întreit întru cele de sus.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Şi ai născut şi eşti
fecioară, şi ai rămas întru amândouă cu firea,
Fecioară. Cel ce S-a născut înnoieşte legile firii, şi
pântecele a născut nesimţind dureri. Unde Dumnezeu voieşte, se
biruieşte rânduiala firii; că face câte voieşte.
Şi iarăşi se cântă irmosul: Auzit-a
proorocul de venirea Ta...
Cântarea a 5-a:
Irmosul:
Dis-de-dimineaţă, Iubitorule de
oameni, mă rog luminează-mă şi mă îndreptează la
poruncile Tale, şi mă învaţă, Mântuitorule, să fac
voia Ta (de două ori).
În noapte viaţa mea mi-am petrecut pururea;
că întuneric s-a făcut mie şi negură adâncă noaptea
păcatului; ci ca pe un fiu al zilei arată-mă pe mine,
Mântuitorule.
Lui Ruben asemănându-mă eu,
ticălosul, făcut-am sfat necuvios şi călcător de lege
asupra lui Dumnezeu celui înalt, întinându-mi patul meu, precum acela pe al
tatălui său.
Mărturisescu-mă Ţie Hristoase
Împărate; păcătuit-am, păcătuit-am ca mai înainte
fraţii lui Iosif, vânzând rodul curăţiei şi al
înţelepciunii.
De cei de un sânge a fost dat, a fost vân-dut în
robie dulcele suflet, cel drept, spre închipuire a Domnului; iar tu, suflete,
cu totul te-ai vândut răutăţilor tale.
Lui Iosif cel drept şi minţii lui celei
curate, urmează, ticălosule şi neiscusitule suflete, şi nu
te desfrâna cu pornirile cele nebuneşti, făcând fărădelege
pururea.
De s-a şi sălăşluit în
groapă oarecând Iosif, Stăpâne Doamne, dar spre închipuirea
îngropării şi a scuipării Tale a fost aceasta; iar eu ce-Ţi
voi aduce Ţie întru acest chip vreodată?
Auzit-ai de coşul lui Moise, suflete, cel
purtat de apele şi de valurile râului, că a fost păzit de demult
ca într-o cămară, scăpând de fapta cea amară a voii lui
Faraon.
De ai auzit, ticălosule suflete, de
moaşele ce ucideau oarecând partea bărbătească, cea
nevârstnică, suge acum înţelepciunea ca marele Moise.
Nu ţi-ai omorât mintea lovind-o, precum marele
Moise pe egipteanul, ticălosule suflete; şi cum te vei
sălăşlui, spune-mi, în pustietatea patimilor prin
pocăinţă?
În pustietăţi a locuit marele Moise. Vino
dar, suf1ete, de urmează vieţii lui, ca să te învredniceşti
a vedea şi arătarea lui Dumnezeu cea din rug.
Toiagul lui Moise te închipuieşte, suflete,
care a lovit marea şi a închegat adâncul, cu însemnarea dumnezeieştii
Cruci; prin care vei putea şi tu să săvârşesti lucruri
mari.
Aaron a adus lui Dumnezeu foc fără
prihană, fără vicleşug; iar Ofni şi Fineas, ca şi
tine, suflete, au adus lui Dumnezeu viaţă străină şi
întinată.
Greu la minte m-am făcut, Stăpâne, ca
şi Faraon cel cumplit; Ianis şi Iamvri la suflet şi la trup,
cufundat cu gândul! Ci ajută-mi mie, Mântuitorule.
Cu lut mi-am amestecat gândul, eu ticălosul.
Spală-mă, Stăpâne, în baia lacrimilor mele, mă rog
Ţie, albă ca zăpada făcând haina trupului meu.
De voi cerceta faptele mele, Mântuitorule, mă
văd pe mine însumi întrecând pe tot omul cu păcatele; că întru
cunoştinţă gândind am greşit, iar nu întru
necunoştinţă.
Cruţă, cruţă, Doamne, zidirea
Ta. Păcătuit-am, iartă-mă, Cel ce eşti însuţi din
fire curat, căci afară de Tine nimeni altul nu este fără
pată.
Pentru mine ai luat chipul meu, Dumnezeu fiind;
arătat-ai minuni vindecând pe cei leproşi şi întărind pe
cei slăbănogi; ai oprit curgerea de sânge, Mântuitorule, celei ce s-a
atins de poalele Tale.
Celei ce avea curgere de sânge urmează,
ticălosule suflete, năzuieşte, ţine-te de poalele lui
Hristos, ca să te izbăveşti de bătăi şi să
auzi de la Dânsul: credinţa ta te-a mântuit!
Celei gârbovite urmează, o suflete! Apropie-te,
cazi la picioarele lui Iisus, ca să te îndreptezi, să umbli drept în
căile Domnului.
Deşi eşti fântână adâncă,
Stăpâne, izvorăşte-mi ape din preacuratele Tale vine. Ca bând,
ca şi Samarineanca, să nu mai însetez. Că izvoare de
viaţă izvorăşti.
Siloam să-mi fie mie lacrimile mele,
Stăpâne Doamne, ca să-mi spăl şi eu luminile sufletului
şi să Te văd cu gândul pe Tine, Lumina cea mai înainte de veci.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu neasemănată dragoste,
preafericită, dorind să te închini lemnului Crucii, te-ai învrednicit
de dorire; învredniceşte-mă dar şi pe mine, să dobândesc
slava cea de sus.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Repejunea Iordanului trecând-o, ai aflat
odihnă, fugind de plăcerea trupească cea cu durere; din care
şi pe noi, cuvioasă, scoate-ne cu rugăciunile tale.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca pe un păstor preaales, înţelepte
Andrei, pe tine cel preacinstit, cu dragoste multă şi cu frică
te rog, ca să dobândesc mântuire şi viaţă
veşnică, prin rugăciunile tale.
Slavă..., a
Treimii:
Pe Tine, Treime, Te cântăm, pe unul Dumnezeu;
Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti, Părinte şi Fiule şi Duhule,
Fiinţă singură prin Sine, Unime căreia pururea ne
închinăm.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Din tine S-a îmbrăcat întru a mea
frământătură Dumnezeu, Cel ce a zidit veacurile, Maică
Fecioară, ceea ce eşti nestricată şi nu ştii de
bărbat, şi a unit Lui firea omenească.
Şi iarăşi irmosul:
Dis-de-dimineaţă...
Cântarea a 6-a:
Irmosul:
Strigat-am cu toată inima mea
către înduratul Dumnezeu şi m-a auzit din iadul cel mai de jos;
şi a scos din stricăciune viaţa mea (de
două ori).
Lacrimi din ochii mei, Mântuitorule, şi
suspinuri din adânc curat aduc Ţie, strigând inima mea: Dumnezeule,
păcătuit-am Ţie, milostiveşte-Te spre mine.
Înstrăinatu-te-ai, suflete, de Domnul tău,
ca Datan şi ca Aviron; dar din toată inima strigă:
Iartă-mă! Ca să nu te împresoare pe tine prăpastia
pământului.
Ca o junice sălbăticită,
asemănatu-te-ai, suflete, lui Efrem; ca o căprioară,
păzeşte-ţi viaţa de curse, înălţându-ţi
mintea cu aripi, cu fapta şi cu gândirea.
Mâna lui Moise ne va face să credem, suflete,
cum că Dumnezeu poate să albească şi să cureţe
viaţa cea leproasă; nu te deznădăjdui dar, măcar
că eşti lepros.
Valurile păcatelor mele, Mântuitorule, ca în
Marea Roşie întorcându-se, m-au acoperit degrab, ca oarecând pe egipteni
şi pe conducătorii lor.
Voie slobodă fără
recunoştinţă ai avut, suflete, ca şi Israel mai înainte; ca
mai mult decât dumnezeiasca mană, ai ales neînţelepţeşte
lăcomia patimilor cea iubitoare de plăceri.
Cărnurile cele de porc şi
căldările şi bucatele cele egipteneşti, mai vârtos decât
cele cereşti ai voit, suflete al meu; ca şi de demult
nemulţumitorul popor în pustie.
Fântânile hananeieştilor gânduri mai mult le-ai
cinstit, suflete, decât vâna pietrei, din care izvorul înţelepciunii
varsă izvorul teologiei.
Când a lovit Moise, sluga Ta, piatra cu toiagul, cu
închipuire mai înainte a însemnat coasta Ta cea de viaţă
făcătoare; din care toţi băutură de viaţă
scoatem, Mântuitorule.
Cercetează, suflete, şi iscodeşte ca
Isus, fiul lui Navi, ce fel este pământul făgăduinţei
şi locuieşte în el cu bună legiuire.
Ridică-te şi împotriveşte-te
patimilor trupeşti, ca Isus asupra lui Amalec; biruind pururea gândurile
cele înşelătoare, ca şi pe gavaoniteni.
Treci peste firea cea curgătoare a vremii, ca
mai înainte chivotul, şi te fă moştenitor pământului
aceluia al făgăduinţei, suflete, Dumnezeu porunceşte.
Precum ai scăpat pe Petru, cel ce a strigat:
scapă-mă, aşa apucând înainte, Mântuitorule, scapă-mă
şi pe mine de fiară, întinzându-Ţi mâna Ta, şi mă
scoate din adâncul păcatului.
Pe Tine Te ştiu liman liniştit,
Stăpâne, Stăpâne Hristoase! Ci apucând înainte,
izbăveşte-mă din adâncurile păcatului cele neumblate,
şi din deznădăjduire.
Eu sunt, Mântuitorule, drahma cea
împărătească, pe care ai pierdut-o de demult; dar aprinzând
făclie pe Mergătorul înaintea Ta, Cuvinte, caută şi
află chipul Tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.I
Ca să stingi văpaia patimilor, ai izvorât
pururea pâraie de lacrimi, Marie, arzându-ţi sufletul. Al căror har
dă-mi-l şi mie, robului tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nepătimire cerească ai dobândit, prin
vieţuirea cea preaînaltă de pe pământ maică; pentru aceasta
roagă-te, să mântuiască din patimi, cu rugăciunile tale, pe
cei ce te laudă pe tine.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cunoscându-te păstor şi arhiereu al
Cretei, şi rugător pentru lume pe tine, Andrei, alerg şi strig
ţie: Scoate-mă, părinte, din adâncul păcatului.
Slavă..., a
Treimii:
Treime sunt neamestecată,
nedespărţită; despărţită după Feţe,
şi Unime sunt din Fire unită: Tatăl şi Fiul şi
dumnezeiescul Duh.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Pântecele tău ne-a născut nouă pe
Dumnezeu, cu chipul ca şi noi; deci ca pe un ziditor al tuturor,
roagă-L, Născătoare de Dumnezeu, ca prin rugăciunile tale
să ne îndreptăţim.
Şi iarăşi irmosul: Strigat-am cu
toată inima mea...
CONDAC, glasul al 6-lea:
Suflete al meu, suflete al meu, scoală! Pentru
ce dormi? Sfârşitul se apropie şi vei să te tulburi.
Deşteaptă-te dar, ca să se milostivească spre tine Hristos
Dumnezeu, Cel ce este pretutindeni, şi toate le plineşte.
ICOS
Cămara cea de vindecare a lui Hristos
văzând-o deschisă, privind şi sănătatea care
izvorăşte din aceasta lui Adam, a pătimit şi s-a rănit
diavolul, şi ca în primejdie s-a tânguit şi a strigat către
prietenii săi: Ce voi face Fiului Mariei? mă ucide Vitleemiteanul,
Cel ce este pretutindeni şi pe toate le plineşte.
SINAXAR
ÎN JOIA DIN SĂPTĂMÂNA
A CINCEA
A POSTULUI MARE
Sinaxarul din Minei, apoi acesta.
În aceeaşi zi, în Joia din
săptămâna a cincea a Postului Mare, după o veche predanie,
cântăm slujba marelui canon de umilinţă.
Acest canon, cel mai mare într-adevăr dintre toate canoanele, l-a compus
şi l-a scris foarte frumos şi cu mult meşteşug cel între
sfinţi părintele nostru Andrei, arhiepiscopul Cretei, numit şi
Ierusalimiteanul. Acesta era de loc din Damasc. La vârsta de patrusprezece ani,
după ce a fost dat la şcoală şi a învăţat toate
ştiinţele care-i dădeau o educaţie
desăvârşită, s-a dus la Ierusalim şi a
îmbrăţişat viaţa monahală. Trăind cu
cuvioşie şi bine plăcut lui Dumnezeu, într-o viaţă
liniştită şi netulburată, a lăsat Bisericii lui
Dumnezeu şi alte scrieri folositoare vieţii, cântări şi canoane,
dar a fost mai cu deosebire iscusit în cuvântări de laudă în cinstea
sfinţilor, a Maicii Domnului şi a Domnului nostru Iisus Hristos.
Împreună cu alte multe canoane, a alcătuit şi acest Mare Canon
plin de foarte mare umilinţă. Culegând şi strângând la un loc
toată istoria Vechiului şi Noului Testament, a alcătuit cântarea
aceasta de la Adam până la înălţarea lui Hristos şi predica
Apostolilor. Prin canonul acesta îndeamnă tot sufletul să
râvnească şi să urmeze, după putere, toate faptele bune ale
istoriei Vechiului şi Noului Testament, să fugă de toate faptele
rele şi să alerge totdeauna la Dumnezeu, prin
pocăinţă, prin lacrimi şi mărturisire şi prin
alte fapte bine plăcute lui Dumnezeu. Atât este de curgător şi
de armonios acest Mare Canon, încât poate să moaie şi cea mai
învârtoşată inimă şi să o deştepte spre
săvârşirea binelui, chiar numai dacă-l cântă cineva cu
inimă zdrobită şi cu potrivită luare-aminte. Andrei Criteanul
a alcătuit acest canon pe timpul când şi marele Sofronie, patriarhul
Ierusalimului, a scris viaţa Mariei Egipteanca. În adevăr, şi
această viaţă ne pune înainte o mare pildă de
umilinţă şi dă multă gândire celor ce greşesc
şi păcătuiesc, numai dacă ar voi să se depărteze
de rele.
Şi s-a rânduit să se cânte şi să se citească Marele
Canon şi viaţa Cuvioasei Maria Egipteanca în ziua aceasta pentru
următoarea pricină: Pentru că Sfântul Post de patruzeci de zile
se apropie de sfârşit şi pentru ca nu cumva oamenii, lenevindu-se,
să se îngrijească mai puţin de nevoinţele cele duhovniceşti
şi să se deprteze cu totul de a trăi în cumpătare, marele
Andrei, ca un adevărat învăţător, prin cântările
Marelui Canon, în care istoriseşte virtuţile marilor
bărbaţi, precum şi întoarcerea la credinţă a celor
răi, pregăteşte pe cei care se nevoiesc cu postul să se
poarte cu mai mult curaj şi să se îndrepte cu bărbăţie
spre nevoinţele postului ce-l mai au în faţă. Iar Sfântul
Sofronie, prin minunata povestire despre viaţa Mariei Egipteanca, înduplecă
pe oameni să ajungă din nou cumpătaţi, îi ridică spre
Dumnezeu, îi sfătuieşte să nu mai cadă şi să nu
se deznădăjduiască, chiar dacă au căzut înainte în
unele păcate. Şi într-adevăr, povestirea vieţii Mariei
Egipteanca înfăţişează cât este de mare iubirea de oameni
şi dragostea lui Dumnezeu faţă de cei ce doresc şă se
întoarcăm de la păcatele lor cele de mai înainte.
Canonul lui Andrei Criteanul se numeşte Canonul cel Mare poate şi din
pricina ideilor şi gândurilor înalte ce le cuprinde, căci
într-adevăr alcătuitorul lui este iscusit şi l-a compus într-un
chip nespus de frumos, dar şi pentru că acest canon, spre deosebire
de celelalte, care au câte treizeci de tropare şi chiar mai puţine,
are două sute cincizeci de tropare şi fiecare din tropare
pricinuieşte nespusă plăcere. Prin urmare cu foarte bună socoteală
şi potrivit a fost aşezat în marele post de patruzeci de zile acest
Mare Canon, care are multă umilinţă. Părintele nostru
Andrei a fost cel dintâi care a adus la Constantinopol acest prea frumos
şi mare canon, odata cu Viaţa Cuvioasei Maria, când a fost trimis de
Teodor, patriarhul Ierusalimului, să fie de ajutor la al şaselea
sobor ecumenic. Cu acest prilej a luptat în chipul cel mai strălucit
împotriva monoteliţilor şi, cu toate că era simplu monah, a fost
rânduit în clerul Bisericii din Contstantinopol. Apoi a fost făcut diacon
şi a fost însărcinat cu purtarea de grijă a orfanilor. După
puţină vreme a ajuns arhiepiscopul Cretei. Mai pe urmă, ajungând
aproape de locul numit Ieriso din Mitilina, a călătorit spre Domnul,
tocmindu-şi bine scaunul său.
Pentru rugăciunile Sfântului Andrei,
Dumnezeule, miluieşte-ne şi ne mântuieşte. Amin.
După aceasta se cântă Fericirile, cu
închinăciuni, glasul al 6-lea.
Întru împărăţia Ta, când vei veni, pomeneşte-ne pe noi,
Doamne.
Pe tâlharul l-ai făcut, Hristoase, locuitor
raiului; pe cel ce a strigat pe Cruce către Tine: pomeneşte-mă!
Învredniceşte-mă şi pe mine, nevrednicul, de pocăinţa
acestuia.
Stih: Fericiţi cei săraci cu duhul,
că a acelora este împărăţia cerurilor.
Auzit-ai, suflete al meu, de Manoe, că a ajuns
la arătare dumnezeiască, şi a luat atuncea rodul
făgăduinţei din cea stearpă; să urmăm dreptei
credinţe a acestuia.
Stih: Fericiţi cei ce plâng, că aceia
se vor mângâia.
Râvnind lenevirii lui Samson, suflete, ţi-ai
tuns tăria lucrurilor tale, dându-ţi celor de alt neam viaţa
întreagă şi fericită, pentru iubirea plăcerii.
Stih: Fericiţi cei blânzi, că aceia
vor moşteni pământul.
Cel ce a biruit mai înainte cu falca măgarului
pe cei de alt neam, acum se află prădat de desfrâu; ci fugi, suflete
al meu, de asemănare, de fapta şi de slăbirea lui.
Stih: Fericiţi cei ce flămânzesc
şi însetează de dreptate, că aceia se vor sătura.
Barac şi Ieftae, căpetenii de oaste, s-au
ales judecătorii lui Israel, cu care împreună şi Debora cea cu
minte bărbătească. Deci îmbărbătându- te, suflete, cu
vitejiile acelora, întăreşte-te.
Stih: Fericiţi cei milostivi, că
aceia se vor milui.
Pe Iaila cea vitează ai cunoscut-o, suflete al
meu, care a tras în ţeapă pe Sisera mai înainte, şi a făcut
mântuire; auzi stâlpul, prin care ţie Crucea se însemnează.
Stih: Fericiţi cei curaţi cu inima,
că aceia vor vedea pe Dumnezeu.
Jertfeşte, suflete, jertfă de laudă,
adu fapta bună ca pe o fiică mai curată decât a lui Ieftae;
şi junghie ca pe o jertfă, Domnului tău patimile cele
trupeşti.
Stih: Fericiţi făcătorii de
pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema.
Înţelege, suflete al meu, ce este lâna lui
Ghedeon; primeşte roua din cer şi te pleacă, precum câinele, de
bea apa care curge din lege prin stoarcerea Scripturii.
Stih: Fericiţi cei prigoniţi pentru
dreptate, că a acelora este împărăţia cerurilor.
Osânda lui Eli preotul ai luat-o, suflete al meu,
pentru lipsa minţii, suferind a lucra întru tine patimile, ca şi
acela pe feciorii cei fără de lege.
Stih: Fericiţi veţi fi când vă
vor ocărî pe voi şi vă vor prigoni şi vor zice tot cuvântul
rău împotriva voastră, minţind pentru Mine.
Între Judecători, levitul cu socoteală
şi-a împărţit femeia la cele douăsprezece neamuri, suflete
al meu, ca să vădească întinăciunea cea fără de
lege a neamului lui Veniamin.
Stih: Bucuraţi-vă şi vă
veseliţi, că plata voastră multă este în ceruri.
Iubitoarea de înţelepciune Ana, rugându-se,
numai buzele şi-a mişcat spre laudă, iar glasul ei nu se auzea;
şi de aceea, deşi era stearpă, a născut fiu vrednic de
rugăciunea ei.
Stih: Pomeneşte-ne pe noi, Doamne, când
vei veni întru împarăţia Ta.
Înnumăratu-s-a între judecători feciorul
Anei, marele Samuel, pe care Armatem l-a crescut în casa Domnului. Aceluia
râvneşte, suflete al meu, şi judecă lucrurile tale mai înainte
decât pe ale altora.
Stih: Pomeneşte-ne pe noi, Stăpâne,
când vei veni întru împărăţia Ta.
Ales fiind David rege, ca un rege s-a uns din corn
cu dumnezeiescul mir. Deci şi tu, suflete al meu, de pofteşti
împărăţia cea de sus, în loc de mir, unge-te cu lacrimi.
Stih: Pomeneşte-ne pe noi, Sfinte, când
vei veni întru împărăţia Ta.
Miluieşte zidirea Ta, Milostive; milosti-veşte-Te
spre făptura mâinilor Tale, şi iartă tuturor
păcătoşilor şi mie, celui ce am călcat poruncile Tale
mai mult decât toţi.
Slavă..., a
Treimii:
Şi naşterii celei fără de
început, şi purcederii mă închin: Tatălui, Cel ce a născut,
slăvesc pe Fiul cel născut, laud pe Duhul Sfânt, Cel ce
străluceşte împreună cu Tatăl şi cu Fiul.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Naşterii tale celei mai presus de fire ne
închinăm, nedespărţind slava cea după fire a pruncului
tău, Născătoare de Dumnezeu; că Cel ce este unul după
faţă, se mărturiseşte îndoit după fire.
Cântarea a 7-a:
Irmosul:
Păcătuit-am, fărădelege
şi nedreptate săvârşit-am înaintea Ta; nici am păzit, nici
am făcut precum ne-ai poruncit nouă; dar nu ne părăsi pe
noi până în sfârşit, Dumnezeul părinţilor (de două ori).
Păcătuit-am, greşit-am şi am
călcat porunca Ta; că întru păcate am fost zămislit,
şi am adăugat rănilor mele rană. Ci Tu mă
miluieşte, ca un îndurat, Dumnezeul părinţilor.
Cele ascunse ale inimii mele, le-am mărturisit
Ţie, Judecătorul meu. Vezi smerenia mea, vezi şi necazul meu,
şi ia aminte acum la judecata mea; şi Tu mă miluieşte, ca
un îndurat, Dumnezeul părinţilor.
Saul oarecând, dacă a pierdut asinele
tatălui său, suflete, degrab a aflat în schimb
împărăţia; dar păzeşte-te să nu
greşeşti, alegând mai degrabă poftele tale cele
dobitoceşti, decât împărăţia lui Hristos.
David, dumnezeiescul părinte, de a şi
greşit oarecând îndoit, suflete al meu, cu săgeata desfrâului
săgetându-se, şi cu suliţa robindu-se pentru pedeapsa uciderii;
dar tu cu mai grele lucruri boleşti, din pornirile cele de voia ta.
Împreunat-a David oarecând nelegiuirea cu
nelegiuire, că a amestecat desfrâul cu uciderea; dar îndată
îndoită pocăinţă a arătat. Iar tu, suflete, mai
viclene lucruri ai făcut, necăindu-te către Dumnezeu.
David oarecând a însemnat cântarea, scriind-o ca
într-o icoană, prin care-şi mustră fapta ce a lucrat, strigând:
Miluieşte-mă! Că Ţie unuia am greşit, Dumnezeului
tuturor; Însuţi mă curăţeşte.
Purtat fiind chivotul în car, când s-au întors
junicile, numai cât s-a atins Zan acela de el, a fost certat de mânia lui
Dumnezeu. Deci de îndrăzneala aceluia fugind, suflete, cinsteşte bine
cele dumnezeieşti.
Auzit-ai de Abesalom cum s-a sculat împotriva firii.
Cunoscut-ai faptele lui cele întinate, cu care a batjocorit patul lui David,
tatălui său; dar şi tu ai urmat pornirilor lui celor de patimi
şi iubitoare de plăceri.
Supus-ai trupului tău vrednicia ta cea
nerobită, şi ca alt Ahitofel aflând pe vrăjmaşul, suflete,
te-ai plecat după sfaturile lui; dar le-a risipit pe acestea Însuşi
Hristos, ca tu să te mântuieşti cu adevărat.
Solomon cel minunat, cel plin de harul
înţelepciunii, acesta făcând vicleşug înaintea lui Dumnezeu
oarecând, s-a depărtat de la El; căruia şi tu ţi-ai
asemănat blestemata ta viaţă, suflete.
De plăcerile patimilor sale fiind silit, s-a
întinat, vai mie! Iubitorul înţelepciunii, iubitor de femei desfrânate
făcându-se şi înstrăinat de la Dumnezeu; căruia tu, o
suflete, ai urmat cu gândul, prin dezmierdări ruşinoase.
Lui Roboam, celui ce n-a ascultat sfatul
tatălui său, ai râvnit, suflete, împreună şi lui Ieroboam,
slugii celei prea rele, care s-a viclenit oarecând; dar fugi de asemănarea
lor, şi strigă lui Dumnezeu: Păcătuit-am,
miluieşte-mă!.
Necurăţirilor lui Ahav ai râvnit, sufletul
meu! Vai mie! Te-ai făcut locaş întinăciunilor trupeşti
şi vas urât al patimilor. Dar din adâncul tău suspină şi
spune lui Dumnezeu păcatele tale.
A ars oarecând Ilie pe cei de două ori câte
cincizeci, când a junghiat şi pe proorocii cei de ruşine ai Izabelei,
spre mustrarea lui Ahav. Dar fugi, suflete, de asemănarea acestor doi
şi te întăreşte.
Încuiatu-s-a ţie cerul, suflete, şi
foamete de la Dumnezeu te-a cuprins de vreme ce nu te-ai plecat cuvintelor lui
Ilie Tezviteanul, ca şi Ahav oarecând. Ci Sareptencei asemănân-du-te,
hrăneşte sufletul proorocului.
Păcatele lui Manase ţi-ai
îngrămădit cu voinţa, suflete, punând ca nişte lucruri de
scîrbă patimile şi înmulţind cele dezgustătoare; dar
pocăinţei lui râvnind cu căldură, câştigă-ţi
umilinţa.
Cad înaintea Ta şi aduc Ţie, ca nişte
lacrimi, cuvintele mele: Păcătuit-am, cum a greşit
păcătoasa, şi am făcut fărădelege ca nimeni altul
pe pământ. Dar fie-Ţi milă, Stăpâne, de făptura Ta
şi iarăşi mă cheamă.
Folosit-am rău chipul Tău, şi am
stricat porunca Ta; toată frumuseţea mi s-a întunecat, şi cu
patimile mi s-a stins făclia, Mântuitorule. Dar milostivindu-Te,
dă-mi bucurie, precum cânta David.
Întoarce-te, căieşte-te, descoperă
cele ascunse; grăieşte lui Dumnezeu Cel ce ştie toate. Tu singur
ştii, Mântuitorule, cele ascunse ale mele; ci Însuţi Tu mă
miluieşte, precum cânta David, după mare mila Ta.
Stinsu-s-au zilele mele, ca visul celui ce se
deşteaptă. Pentru aceasta ca Iezechia lăcrimez pe patul meu, ca
să mi se adauge ani de viaţă. Dar care Isaia va să stea
pentru tine, suflete? Fără numai Dumnezeul tuturor.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Strigând către Preacurata Maica lui Dumnezeu
mai înainte, ai gonit turbarea poftelor celor cu silă
supărătoare, şi ai ruşinat pe vrăjmaşul cel ce
te-a făcut să cazi în cursă. Ci dă-mi acum ajutor în
necazuri şi mie, robului tău.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe Hristos pe Care L-ai iubit, de Care ai dorit, pe
urma Căruia ai mers, Acesta a aflat pocăinţa şi ţi-a
dăruit-o, ca singur Dumnezeu milostiv; pe Care roagă-L neîncetat,
să ne izbăvească pe noi de patimi şi de primejdii.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe piatra credinţei
întăreşte-mă, cu rugăciunile tale, părinte,
îngrădindu-mă cu frica cea dumnezeiască, şi mă rog
dăruieşte-mi mie acum pocăinţă, Andreie; şi
mă izbăveşte de cursa vrăjmaşilor care mă
caută pe mine.
Slavă..., a
Treimii:
Treime neamestecată,
nedespărţită, de o fiinţă şi fire una; lumini
şi lumină, şi trei sfinte, şi Unul sfânt, este
lăudată Treimea, Dumnezeu. Laudă şi preaslăveşte,
suflete, viaţă şi vieţi, pe Dumnezeul tuturor.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Lăudămu-te, bine te cuvântăm,
închinămu-ne ţie, Născătoare de Dumnezeu, că ai
născut pe Unul din Treimea cea nedespărţită, pe Unul Fiu
şi Dumnezeu; şi tu însăţi ne-ai deschis nouă celor de
pe pământ cele cereşti.
Şi iarăşi irmosul: Greşit-am,
fărădelege am făcut...
Tricântarea (fără
metanii)
Cântarea a 8-a, glasul 8:
Irmosul:
Pe Împăratul slavei, Cel
fără început, de Care se înfricoşează puterile
cereşti, şi se cutremură cetele îngerilor, preoţi
lăudaţi-L, popoare preaînălţaţi-L întru toţi
vecii .
Ca nişte cărbuni ai focului celui
fără materie, ardeţi patimile mele cele împădurite,
aprinzând întru mine acum dorul dragostei celei dumnezeieşti, Apostolilor.
Să cinstim trâmbiţele cele cu glasuri bune
ale Cuvântului, prin care au căzut zidurile cele neîntărite ale
vrăjmaşului, şi s-au întărit zidurile cunoştinţei
de Dumnezeu.
Sfărâmaţi chipurile patimilor sufletului
meu, cei ce aţi sfărâmat capiştile şi idolii
vrăjmaşului, Apostoli ai Domnului, cei ce sunteţi biserici sfinţite.
A Născătoarei:
Încăput-ai pe Cel neîncăput din fire;
purtat-ai pe Cel ce poartă toate; alăptat-ai, curată, pe Cel ce
hrăneşte făptura, pe Hristos dătătorul de
viaţă.
Altă Tricântare
Irmos acelaşi:
Cu meşteşugirea cea înaltă a
Duhului, aţi zidit toată Biserica, Apostoli ai lui Hristos; în
aceasta binecuvântaţi pe Hristos în veci.
Trâmbiţând cu trâmbiţa dogmelor, au surpat
Apostolii toată înşelăciunea idolească,
preaînălţând pe Hristos întru toţi vecii.
Apostoli ce sunteţi bună adunare,
păzitori ai lumii, cetăţeni cereşti, izbăviţi-ne
din primejdii pe noi, care vă lăudăm pururea.
A Treimii:
Dumnezeiască stăpânie cea întreit
însorită şi prealuminată, fire de o slavă şi de un
tron, Părinte atoatefăcătorule, Fiule şi Duhule cel
dumnezeiesc, pe Tine Te laud în veci.
A Născătoarei:
Ca pe un tron cinstit şi preaînălţat
să lăudăm neîncetat, popoare, pe Maica lui Dumnezeu, pe ceea ce
singură este după naştere maică şi fecioară.
Altă Tricântare
Irmosul:
Pe Cel pe Care-L slăvesc oştile
cereşti şi de El se cutremură heruvimii şi serafimii,
toată suflarea şi zidirea, lăudaţi- L, binecuvântaţi-L
şi-L preaînălţaţi întru toţi vecii (de două ori).
Miluieşte-mă pe mine cel ce am
păcătuit, Mântuitorule, ridică-mi mintea mea spre întoarcere.
Primeşte-mă pe mine cel ce mă pocăiesc;
miluieşte-mă pe mine cel ce strig: Greşit-am Ţie,
mântuieşte-mă; nelegiuit-am, miluieşte-mă.
Ilie cel ce a fost purtat în car, suindu-se în carul
virtuţilor, s-a înălţat ca spre ceruri oarecând, mai presus de
cele pământeşti; deci la suirea acestuia cugetă, suflete al meu.
Curgerea Iordanului oarecând a stat de o parte
şi de alta, prin lovirea cu cojocul lui Ilie de către Elisei; iar tu,
o suflete al meu, acestui dar nu te-ai învrednicit, din pricina
neînfrânării.
Elisei luând oarecând cojocul lui Ilie, a luat de la
Domnul har îndoit; iar tu, o, suflete al meu, de acest har nu te-ai
împărtăşit, pentru neînfrânare.
Somaniteanca oarecând a primit pe cel drept cu gând
bun; iar tu, o, suflete, n-ai adus în casa ta nici străin, nici
călător. Pentru aceasta tu vei fi lepădat afară din
cămară, tânguindu-te.
Minţii celei întinate a lui Ghiezi pururea
te-ai asemănat, ticălosule suflete; a cărui iubire de argint
leapăd-o măcar la bătrâneţe. Fugi de focul gheenei,
depărtându-te de răutăţile tale.
Tu, suflete, lui Ozia râvnind, lepra lui întru tine
îndoit ai luat-o; că cele necuvioase cugeţi, şi cele
fără de lege faci; lasă cele ce ai şi aleargă la
pocăinţă.
De niniviteni ai auzit, suflete, că s-au
pocăit către Dumnezeu cu sac şi cu cenuşă; acestora
n-ai urmat, ci te-ai arătat mai rău decât toţi cei ce au
greşit mai înainte de lege şi după lege.
De Ieremia cel din groapa cu noroi ai auzit,
suflete, care a plâns cu tânguire cetatea Sionului şi lacrimi a
vărsat. Urmează vieţii lui celei plângătoare şi te vei
mântui.
Iona a fugit în Tars, cunoscând dinainte
întoarcerea ninivitenilor; a cunoscut ca un prooroc milostivirea lui Dumnezeu;
pentru că se ferea să nu mintă proorocia lui.
De Daniel ai auzit, o, suflete, cum a astupat gurile
fiarelor în groapă; ai înţeles cum tinerii cei ce au fost cu Azaria
au stins prin credinţă văpaia cuptorului cea arzătoare.
Pe toţi cei din Legea Veche, i-am adus
ţie, suflete, spre pildă; urmează faptelor iubite de Dumnezeu
ale drepţilor şi fugi de păcatele celor vicleni.
Drepte Judecătorule, Mântuitorule,
miluieşte-mă şi mă izbăveşte de foc şi de
groaza ce am a petrece la judecată, după dreptate; iartă-mă
mai înainte de sfârşit, prin fapte bune şi prin
pocăinţă.
Ca tâlharul strig Ţie: pomeneşte-mă;
ca Petru plâng cu amar; iartă-mă, Mântuitorule! strig ca
vameşul, lăcrimez ca păcătoasa. Primeşte-mi tânguirea
ca oarecând pe a cananeencii.
Tămăduieşte putrejunea smeritului meu
suflet, Mântuitorule, Unule, Tămăduitorule. Pune-mi doctorie
vindecătoare şi untdelemn şi vin, lucrurile cele de
pocăinţă, şi umilinţă cu lacrimi.
Cananeencii şi eu urmând, strig:
Miluieşte-mă, Fiul lui David! Mă ating de poală, ca ceea
ce-i curgea sânge; plâng ca Marta şi ca Maria pentru Lazăr.
Alabastru cu lacrimi turnând pe capul Tău,
Mântuitorule, ca nişte mir, strig ca păcătoasa care cerea
milă; rugăciune aduc şi cer să iau iertare.
De n-a şi păcătuit nimeni ca mine,
totuşi primeşte-mă, Milostive Mântuitorule, şi pe mine,
care cu frică mă pocăiesc şi cu dragoste strig:
păcătuit-am Ţie Unuia, nelegiuit-am, miluieşte-mă.
Milostiveşte-Te, Mântuitorule, spre zidirea Ta,
şi mă caută ca un păstor pe mine, oaia cea pierdută,
şi rătăcit fiind, răpeşte-mă de la lup, şi
mă fă oaie în păşunea oilor Tale.
Când vei şedea Judecător ca un milostiv,
şi vei arăta slava Ta cea înfricoşătoare, Hristoase, o! ce
frică va fi atuncea. Cuptorul arzând şi toţi temându-se de
înfricoşătoarea judecată a Ta.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Maica Luminii celei neapuse, pe tine luminându-te,
te-a dezlegat de întunericul păcatelor; de unde primind tu harul Duhului,
luminează, Marie, pe cei ce te laudă cu credinţă.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Minune nouă cu adevărat văzând în
tine, maică, dumnezeiescul Zosima s-a spăimântat; că înger în
trup vedea şi cu totul de minune s-a umplut, lăudând pe Hristos în
veci.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ca cel ce ai îndrăzneală către
Domnul, Andrei cinstite, lauda Cretei, pe tine te rog: Roagă-te, ca
să aflu acum dezlegare de legătura fărădelegii prin
rugăciunile tale, ca cel ce eşti învăţător al
pocăinţei şi mărirea cuvioşilor.
A Treimii:
Binecuvântăm pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh,
Dumnezeu.
Părinte, Cel ce eşti fără
început, Fiule, Cel împreună fără de început, Mângâietorule cel
bun, Duhule cel drept, Născătorule al lui Dumnezeu-Cuvântul, Cuvinte
al Tatălui celui fără început, Duhule cel viu şi
făcător, Treime în Unime, miluieşte-mă.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Ca din porfiră s-a ţesut trupul lui
Emmanuel înlăuntru în pântecele tău, Preacurată, ceea ce
eşti porfiră înţelegătoare; pentru aceasta,
Născătoare de Dumnezeu, cu adevărat pe tine te cinstim.
Să lăudăm, bine să cuvântăm şi să ne
închinăm Domnului, cântându-I şi preaînălţându-L pe Dânsul
întru toţi vecii.
Şi iarăşi irmosul: Pe Cel pe
Care-L slăvesc...
TRICÂNTAREA
Cântarea a 9-a, glasul 8:
Irmosul:
Cu adevărat, Născătoare de
Dumnezeu te mărturisim pe tine, Fecioară curată, cei
mântuiţi prin tine, cu cetele cele fără de trupuri
mărindu-te pe tine.
Apostoli, cei ce v-aţi arătat izvoare de
ape mântuitoare, răcoriţi sufletul meu cel topit de setea
păcatului.
Pe mine cel ce înot în noianul pierzării
şi sunt cufundat, mântuieşte-mă, Doamne, cu dreapta Ta, ca
şi pe Petru.
Ca cei ce sunteţi sarea
învăţături lor celor dulci, uscaţi putrejunea gândului meu,
şi alungaţi întunericul necunoştinţei.
A Născătoarei:
Ca una ce ai născut bucuria, dă-mi
plângere prin care să pot afla mângâiere, dumnezeiască
stăpână, în ziua ce va să fie.
Altă Tricântare:
Pe tine, ceea ce eşti mijlocitoare
între cer şi între pământ, toate neamurile te fericim; că
trupeşte a locuit în tine plinirea Dumnezeirii, Fecioară .
Cu cântări te slăvim pe tine, adunare
lăudată a Apostolilor, că v-aţi arătat lumii
luminători, alungând înşelăciunea.
Cu mreaja voastră cea evanghelicească
vânând peşti cuvântători, Îi aduceţi pururea merinde lui
Hristos, fericiţilor Apostoli.
Aduceţi-vă aminte de noi, Apostoli, în
rugăciunea voastră către Dumnezeu, ca să ne izbăvim de
toată încercarea, rugămu-vă noi, care vă lăudăm
cu dragoste.
A Treimii:
Pe Tine, Unimea cea în trei Feţe, Tată
şi Fiule şi cu Duhul, pe un Dumnezeu de o fiinţă laud; pe
Treimea cea de o putere şi fără început.
A Născătoarei:
Pe tine, Născătoare de prunc şi
Fecioară, toate neamurile te fericim, ca cei ce ne-am izbăvit prin
tine din blestem; că ai născut pe Domnul, bucuria noastră.
Altă Tricântare:
Irmosul:
Naşterea zămislirii celei
fără de sămânţă este netâlcuită; rodul Maicii
celei fără de bărbat este nestricat; că naşterea lui
Dumnezeu înnoieşte firile. Pentru aceasta pe tine toate neamurile, ca pe o
maică mireasă a lui Dumnezeu, cu dreaptă credinţă te
mărim .
Mintea s-a rănit, trupul s-a trândăvit,
duhul boleşte; cuvântul a slăbit, viaţa s-a omorât,
sfârşitul este lângă uşi. Pentru aceasta, ticălosul meu
suflet, ce vei face când va veni Judecătorul să cerceteze ale tale?
Adusu-ţi-am aminte, suflete, de la Moise
facerea lumii, şi toată Scriptura cea aşezată de acela;
care îţi povesteşte ţie de cei drepţi şi de cei
nedrepţi; din care celor de al doilea, adică celor nedrepţi ai
urmat, o, suflete, păcătuind lui Dumnezeu, iar nu celor dintâi.
Legea a slăbit, Evanghelia nu lucrează
şi toată Scriptura în tine nu este băgată în seamă;
profeţii au slăbit şi tot cuvântul Celui Drept. Şi
rănile tale, o, suflete al meu, s-au înmulţit, nefiind doctor care
să te însănătoşeze.
Pildele Scripturii celei noi îţi aduc ţie,
ca să te ducă pe tine, suflete, spre umilinţă;
râvneşte dar drepţilor, iar de păcătoşi te
leapădă, şi înduplecă pe Hristos cu rugăciunile tale,
cu postul, cu curăţia şi cu smerenia.
Hristos S-a făcut prunc, împreunându-Se cu mine
prin trup, şi toate câte sunt ale firii, cu voia le-a plinit, afară
de păcat, arătându-ţi ţie, o, suflete, pilda şi chipul
smereniei Sale.
Hristos S-a făcut om, chemând la pocăinţă
pe tâlhari şi pe desfrânate. Suflete, pocăieşte-te, că s-a
deschis uşa împărăţiei acum, şi o apucă mai
înainte fariseii şi vameşii şi desfrânaţii, pocăindu-se.
Hristos pe magi i-a mântuit, pe păstori i-a
chemat, mulţimea pruncilor a făcut-o mucenici, pe bătrânul l-a
slăvit şi pe văduva cea bătrână. Cărora n-ai
râvnit, suflete, nici faptelor, nici vieţii; dar vai ţie, când vei fi
judecat!
Postind Domnul patruzeci de zile în pustie, mai pe
urmă a flămânzit, arătând firea cea omenească. Suflete, nu
te lenevi; de va năvăli asupra ta vrăjmaşul, alungă-l
cu rugăciuni şi cu postire, departe de la picioarele tale.
Hristos era ispitit, diavolul Îl ispitea,
arătându-I pietrele ca să le facă pâini. În munte L-a suit
să vadă toate împărăţiile lumii într-o clipită.
Teme-te, o, suflete, de înşelăciune; trezeşte-te, roagă-te
în tot ceasul lui Dumnezeu.
Turtureaua cea iubitoare de pustie, sfeşnicul
lui Hristos, glasul celui ce strigă a glăsuit, predicând
pocăinţă: Irod a săvârşit fărădelege cu Irodiada.
Vezi dar, suflete al meu, să nu te prinzi în cursele celor fără
de lege, ci degrab îmbrăţişează pocăinţa.
În pustie a locuit Înaintemergătorul harului,
şi Iudeea toată şi Samaria auzind, au alergat şi şi-au
mărturisit păcatele lor bucuros, botezându-se; cărora tu,
suflete, n-ai urmat.
Nunta cinstită este şi patul neîntinat,
că Hristos amândouă le-a binecuvântat mai înainte, ospătându-Se
trupeşte, şi în Cana Galileii la nuntă apa în vin
prefăcând, arătând întâia minune, ca tu să te prefaci, o,
suflete.
Hristos a întărit pe slăbănogul cel
ce şi-a ridicat patul, şi pe tânărul cel mort l-a înviat, pe
fiul văduvei şi pe al sutaşului şi, samarinencei
arătându-Se, a închipuit mai înainte ţie, suflete, închinarea în Duh.
Pe ceea ce-i curgea sânge a tămăduit-o
Domnul cu atingerea de poala Lui; pe cei leproşi i-a curăţit, pe
orbi i-a luminat şi pe cei şchiopi i-a îndreptat; pe surzi, pe
muţi şi pe cea gârbovită până la pământ, i-a
tămăduit cu cuvântul, ca tu să te mântuieşti,
ticăloase suflete.
Bolile tămăduind, săracilor a bine
vestit Hristos-Cuvântul. Pe şchiopi i-a vindecat, împreună cu
vameşii a mâncat şi cu păcătoşii S-a amestecat;
sufletul fiicei lui Iair, celei moarte mai dinainte, l-a întors cu atingerea
mâinii.
Vameşul s-a mântuit şi păcătoasa
s-a înţelepţit; iar fariseul, lăudându-se, s-a osândit. Că
vameşul striga: milostiveşte-Te; şi păcătoasa:
miluieşte-mă. Iar fariseul se îngâmfa strigând: Dumnezeule,
mulţumescu-Ţi, şi celelalte graiuri ale nebuniei lui.
Zaheu vameş a fost, dar s-a mântuit; şi
fariseul Simon s-a înşelat, şi păcătoasa şi-a luat
dezlegare de iertare, de la Cel ce are puterea a ierta păcatele;
căreia sîrguieşte de urmează, suflete.
N-ai râvnit păcătoasei, o, ticălosul
meu suflet, care luând alabastru cu mir, cu lacrimi a uns picioarele Domnului,
şi cu părul le-a şters. Căci i-a rupt zapisul
păcatelor ei cele de demult.
Cetăţile cărora le-a dat Hristos
bunavestire, ştii, suflete al meu, cum au fost blestemate; teme-te de
pildă, să nu te faci ca acelea; pe care asemănându-le
Stăpânul cu Sodoma, până la iad le-a osândit.
Să nu te arăţi, o, suflete al meu,
mai rău pentru deznădăjduire, auzind credinţa cananeencei,
pentru care cu cuvântul lui Dumnezeu s-a tămăduit fiica ei.
Strigă din adâncul inimii, ca şi aceea lui Hristos: Fiul lui David,
mântuieşte-mă şi pe mine.
Milostiveşte-Te, mântuieşte-mă, Fiul
lui David, miluieşte-mă, Cel ce ai tămăduit cu cuvântul
Tău pe cei îndrăciţi, şi glasul cel milostiv, ca şi
tâlharului, grăieşte-mi: Amin zic ţie, cu Mine vei fi în rai,
când voi veni întru slava Mea.
Un tâlhar Te-a hulit; un tâlhar ca Dumnezeu Te-a
cunoscut. Că amândoi împreună pe cruce erau spânzuraţi. Dar, o,
mult-Îndurate! Ca şi tâlharului celui credincios, care Te-a cunoscut pe
Tine Dumnezeu, deschide-mi şi mie uşa slăvitei Tale
împărăţii.
Făptura s-a mâhnit văzându-Te
răstignit; munţii şi pietrele de frică s-au despicat,
pământul s-a cutremurat şi iadul s-a golit; şi s-a întunecat
lumina zilei, văzându-Te pe Tine, Iisuse, cu trupul pe Cruce pironit.
Roade vrednice de pocăinţă nu cere de
la mine; că tăria mea întru mine a lipsit. Dăruieşte-mi
inimă pururea umilită, şi sărăcie duhovnicească;
ca să-Ţi aduc acestea ca o jertfă primită, Unule,
Mântuitorule.
Judecătorul meu şi cunoscătorule, Cel
ce va să vii iarăşi cu îngerii să judeci lumea toată;
atunci văzându-mă cu ochiul Tău cel blând, să Te
milostiveşti şi să mă miluieşti, Iisuse, pe mine care
am greşit mai mult decât toată firea omenească.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Toate cetele îngereşti şi adunările
omeneşti le-ai uimit cu viaţa ta cea minunată; ca cei
fără de trup vieţuind şi firea covârşind; pentru care
ca şi cum ai fi fost fără materie, te-ai suit cu picioarele pe
apă, Marie, şi Iordanul ai trecut.
Cuvioasă Maică Marie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Fă milostiv pe Ziditorul pentru noi, cei ce te
lăudăm pe tine, Cuvioasă Maică, să ne
izbăvească de răutăţi şi de necazurile care ne
împresoară. Ca izbăvindu-ne din încercări, să mărim
neîncetat pe Domnul, Cel ce te-a slăvit pe tine.
Cuvioase Părinte Andrei, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Andrei cinstite şi Părinte de trei ori
fericite, păstorul Cretei, nu înceta rugându-te pentru cei ce te
laudă, ca să ne izbăvim de toata mânia, necazul şi
stricăciunea, şi de greşeale de neînchipuit, noi cei care
cinstim pururea pomenirea ta cu credinţă.
Slavă..., a
Treimii:
Treime de o fiinţă, Unime în trei
ipostasuri, pe Tine Te lăudăm; pe Tatăl slăvind, pe Fiul
slăvind şi Duhului închinându-ne, unui Dumnezeu într-o fire cu
adevărat; viaţă şi vieţi, împărăţiei
celei fără de sfârşit.
Şi acum..., a
Născătoarei:
Cetatea ta păzeşte-o, Preacurată
Născătoare de Dumnezeu; că în tine aceasta cu credinţă
împărăţind, în tine se şi întăreşte, şi prin
tine biruind, înfrânge toată încercarea, dezarmează pe
vrăjmaşi şi îndreptează pe supuşii ei.
Şi iarăşi irmosul: Naşterea
zămislirii celei...
Luminânda glasului, de trei ori.
LA STIHOAVNĂ
Stihira zilei, de două ori, pe glasul al 8-lea:
Călcând în căile cele
tâlhăreşti, suflete al meu, greu te-ai rănit de păcatele
tale, dându-te vrăjmaşilor celor nebuni; ci având vreme acum cu
umilinţă strigă: Nădejdea celor fără de nădejde,
viaţa celor deznădăjduiţi, Mântuitorule, ridică-mă
şi mă mântuieşte.
A mucenicilor:
Cu platoşa credinţei
îmbrăcându-vă bine şi cu chipul Crucii întrarmându-vă,
ostaşi puternici v-aţi arătat; tiranilor
bărbăteşte aţi stat împotrivă, şi
înşelăciunea diavolului aţi surpat; biruitori
făcându-vă, cununilor v-aţi învrednicit. Rugaţi-vă
totdeauna pentru noi, ca să mântuiască sufletele noastre.
Slavă..., Şi acum..., a Născătoarei:
Primeşte graiurile robilor tăi,
Preacurată Fecioară Născătoare de Dumnezeu, şi te
roagă neîncetat, să se dăruiască nouă dezlegare de
păcate şi pace.
Şi se citeşte şi Ceasul întâi,
fără catismă.
După Sfinte Dumnezeule..., se zice la toate Ceasurile Condacul: Suflete al meu,
suflete al meu...