click pentru detaliu
Între mitropoliții de vrednică pomenire ai Transilvaniei se află la loc de cinste și Sfântul Ierarh și Mărturisitor Ilie Iorest, care a păstorit la Alba-Iulia între anii 1640-1643. De numele lui, ca și de acela al altui vrednic mitropolit, Sava Brancovici, se leagă o energică acțiune de apărare a Ortodoxiei în Transilvania, în fața încercărilor de calvinizare a românilor de atunci, motiv pentru care aceștia se prăznuiesc împreună.
Acest vrednic mitropolit s-a născut prin părțile învecinate cu Moldova ale Transilvaniei, probabil Maramureș (deoarece se cunoaște faptul că a fost dat la învățătură în Moldova)[2], ca fiu al unei familii de țărani, primind din Botez numele de Ilie. Va intra de tânăr în mânăstire, la Putna, unde va învăța carte și rânduielile bisericești și unde va fi călugărit sub numele de Iorest. Tânărul călugăr va arăta râvnă pentru împlinirea tuturor rânduielilor monahale, iubind învățătura. Va deveni caligraf și pictor de icoane, și datorită vredniciei sale va fi hirotonit ieromonah, în 1625, ceea ce ne îndreptățește să credem că s-a născut în jurul anului 1600, în zilele de glorie ale lui Mihai Viteazul, care înfăptuise prima unire politică a celor 3 țări românești. În 1637 Cuviosul Iorest era egumen al mânăstirii Putna, așa cum putem afla dintr-o însemnare de pe un manuscris slavon a unei lucrări ce are ca autor pe Simion Metafrastul.
În 1640, la 3 septembrie, mitropolitul Ghenadie al II-lea la Transilvaniei se muta la cele veșnice. Ca urmare, au fost necesare alegeri de mitropolit. Candidații erau în număr de trei: Meletie Macedoneanul, egumenul mânăstirii Govora, protopopul din Hațeg, și moldoveanul Iorest, propus de Vasile Lupu. În urma alegerilor, Cuviosul Iorest va fi numit mitropolit al Transilvaniei. Va fi hirotonit la Târgoviște, de către mitropolitul Teofil care păstorea atunci. Din activitatea sa ca mitropolit se cunosc puține lucruri. În tot timpul păstoririi sale, a făcut vizite canonice in toată Transilvania pentru a cunoaște starea Bisericii, atât cea materială, cât și cea spirituală. A depus eforturi intense pentru păstrarea credinței străbune, în fața tendinței de calvinizare și catolicizare a zonei, propovăduind prin sate și hirotonind preoți cucernici și învățați.
Acestea au atras asupra sa uneltirile cârmuitorilor politici calvini ai Transilvaniei. astfel că după 3 ani de păstorire vrednică, vlădica Iorest va fi alungat din scaun, în februarie 1643, și întemnițat la Belgrad, unde a pătimit timp de 9 luni, împreună cu alți preoți și călugări ortodocși. Motivele reale ale înlăturării sale au fost împotrivirea sa la presiunile ce se făceau din partea calvinilor de a contribui la răspândirea învățăturii calvine, mai ales prin cunoscutul Catehism calvinesc, redactat și tipărit în românește în 1642, cât și anumite rațiuni de ordin politic, determinate de înăsprirea relațiilor între Vasile Lupu, care îl recomandase ca mitropolit, și principele Gheorghe Ràkoczy I.
Prin noiembrie 1643, Vlădica Iorest a fost eliberat din închisoare, în schimbul unei sume de 1000 de taleri, pe care neavându-i, așa cum mărturisesc documentele vremii, s-au dat chezășie pentru el 24 de credincioși. Pentru răscumpărarea chezășiei, vlădica Iorest va pleca la Putna, pentru a strânge banii necesari. În iunie 1645, va pleca în Rusia, însoțit de călugărul Gherman și de nepotul său, Jurca, pentru a continua strângerea de ajutoare. Aici va cere ajutorul țarului, Mihail Feodorovici Romanov, căruia îi va prezenta o scrisoare de recomandare și părticele din moaștele Sfântului Dumitru din Tesalonic, primind în schimb felurite daruri și bani. A rămas în Rusia încă un an, cercetând Biserica Rusă, în special Lavra Sfântul Serghie, luând astfel legătură cu teologia rusă a acelei perioade.
Se va întoarce în țară, unde în 1655 va fi ales episcop al Hușilor, unde va păstori până în anul 1657, aproape de sfârșitul vieții sale. Alți autor sunt însă de părere că de la întoarcerea din Rusia, vlădica Iorest s-ar fi retras la mânăstirea sa de metanie, Putna, unde ar fi rămas până la sfârșitul vieții sale, datat la 12 martie 1678. Probabil că a fost îngropat în afara bisericii mânăstirești de la Putna, pe latura de sud a acesteia, acolo unde s-au descoperit mai multe morminte arhierești[3].
Ținând seama de viața sa curată, dar mai ales de statornicia în credința străbună și de suferințele îndurate pentru aceasta, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în ședința sa din 28 februarie 1950, ca acest vrednic ierarh să fie cinstit în Biserica noastră ca sfânt mărturisitor al dreptei-credințe, și să fie prăznuit la data de 24 aprilie, împreună cu celălalt vrednic ierarh mărturisitor al ortodoxiei, Sfântul Sava Brancovici. Canonizarea lor solemnă a avut loc în data de 21 octombrie 1955, în catedrala Reîntregirii din Alba-Iulia. Tot atunci s-au alcătuit slujba și sinaxarul celor doi sfinți mărturisitori, iar mai târziu, slujba Acatistului.
[1] Pr. Prof. dr. Mircea Păcurariu, Sfântul ierarh Ilie Iorest, în vol. Sfinți români și apărători , ed. cit. , p.385.
[2] Singura monografie închinată acesui ierarh este Mitropolitul Ilie Iorest al Transilvaniei. La 300 de ani de la moartea sa, în B. O. R. , XCIV (1978), nr. 9-10, p1149-1163
[3] Pr. Prof. dr. Mircea Păcurariu, op. cit. , p. 392.