click pentru detaliu
S-a născut în data de 7 octombrie 1787, în București, în suburbia Sântul Visarion, ulița Lefterescu. Părinții săi erau de condiție mijlocie, pe nume Antonie și Floarea Antonescu. Din Botez, pruncul a primit numele de Constantin, nașă fiindu-i Luxandra Văcărescu, soția Banului Barbu Văcărescu și mama poetului Enăchiță Văcărescu. Mai târziu, mama Sfântului ierarh se va călugări la mânăstirea Pasărea, devenind schimonahia Filofteia, mutându-se la Domnul în data de 8 noiembrie 1833.
Constantin a fost astfel de mic crescut într-un mediu creștin, sub ochiul veghetor al unei mame evlavioase și iubitoare de copii, în cinstirea și dragostea de Dumnezeu și de oameni. La vârsta potrivită, el a fost dat de către părinți la școlile române ce se aflau atunci în București, unde a învățat și limba greacă.[2]
Urmând unei chemări lăuntrice, tânărul Constantin își va lăsa casa și părinții și va intra, la vârsta de 20 de ani, ca frate la mânăstirea Cernica. Aici era fusese dus de mic de mama sa, care prețuia în mod deosebit pe starețul Gheorghe și ucenicii săi. La intrarea în mânăstire, Constantin va fi primit de starețul Timotei, care l-a încredințat spre ascultare încercatului duhovnic Pimen. În scurt timp, el va câștiga iubirea și admirația călugărilor, prin virtuțile sale duhovnicești.
La data de 12 noiembrie 1808, tânărul Constantin va fi tuns călugăr, sub numele de Calinic, iar după o lună va fi hirotonit ierodiacon în biserica Sfântul Nicolae de la cernica de către mitropolitul cărturar bulgar Sofronie al Vraței, care era atunci refugiat la București. Astfel, tânărul ierodiacon a adăugat nevoințe peste nevoințe, încât se spunea despre el că nu dormea întins pe pat, ci ațipea puțin, așezat rezemat cu mâinile pe un scaun, îmbrăcat și cu mijlocul încins cu o curea lată.
În 1812, împreună cu duhovnicul său, Pimen, Sfântul Calinic a fost trimis în Moldova pentru strângerea de ajutoare în vederea reparării bisericii Sfântul Nicolae, care se stricase la cutremurul din 1802. Cu acest prilej el a putut cerceta mânăstirile care aveau rânduiala Cuviosului Paisie. La scurtă vreme după aceasta, duhovnicul său va pleca la Athos, iar Sfântul Calinic va rămâne sub îndrumarea Părintelui Dorotei.
În anul 1813, când mulți preoți muriseră de ciumă, Sfântul Calinic a fost hirotonit preot, împotriva voinței lui, în biserica din mahalaua Batiștei, și a primit sarcina de a fi duhovnicul și marele ecleziarh al mânăstirii Cernica.[3] În calitatea sa de duhovnic el era cercetat pentru sfat și mângâiere de mai toți părinții și frații, dar și de lume din afara mânăstirii, chiar și mitropolitul de la acea dată, Nectarie. În acest fel, deși tânăr, Sfântul Calinic ajunsese, de fapt, cârmuitor peste mănăstire și povățuitor sufletesc al viețuitorilor ei, deoarece bătrânul stareț, Dorotei, îi încredințase conducerea tuturor treburilor mânăstirii.
Îmbătrânind, starețul Dorotei dorea să-l lase în locul său pe Pimen. De aceea îl va trimite pe Sfântul Calinic la Athos, împreună cu un alt monah, Dionisie, care cunoștea limba turcă, pentru a-l aduce pe Pimen la Cernica. Obștea mânăstirii însă nu l-a privit cu ochi buni pe Pimen, deoarece silise pe călugări la o viață prea aspră. În această situație, a trebuit să se facă alegere de stareț, iar întreaga obște l-a ales pe Calinic. Astfel, la o vârstă de nici 30 de ani, în 1818, la numai 11 ani de la intrarea în mânăstire, Sfântul Calinic va deveni starețul marii mânăstiri bucureștene, având asupra sa o grea povară de purtat. Însă el s-a dovedit a fi nu numai un bun povățuitor sufletesc, ci și un neîntrecut organizator, deoarece în mai puțin de doi ani a reușit să ducă la bun sfârșit lucrările de restaurare și pictură ale bisericii Sfântul Nicolae, din ostrovul cel mare de la Cernica, înzestrând-o cu toate cele de trebuință. Pentru aceste mari calități ale sale, mitropolitul Dionisie Lupu îl va cinsti pe Sfântul Calinic, în 9 aprilie 1820, cu vrednicia de arhimandrit.
Cum conducerea mânăstirii punea diferite probleme, Sfântul Calinic a încercat de la început să impună ordine și disciplină duhovnicească, alcătuind în scris povățuiri clare și cuprinzătoare; totodată el s-a îngrijit de înființarea unei biblioteci, care să cuprindă cele mai însemnate cărți de cultură teologică și zidire sufletească, inițiind un curent cărturăresc printre monahii cernicani. Dar cea mai însemnată lucrare a sa a fost zidirea bisericii cu hramul Sfântului Gheorghe-Purtătorul de Biruință, între anii 1831-1832, refăcută tot de Sfântul Calinic în anul 1838, în urma cutremurului de atunci. În 1846, neobositul stareț a început să construiască biserica mânăstirii Pasărea, iar un an mai târziu aceasta va fi sfințită. Tot prin grija lui s-a mai ctitorit și mânăstirea Ghighiu, da lângă Ploiești. Astfel, Sfântul Calinic dădea dovadă și de o rară măiestrie de constructor, el singur întocmind planurile bisericilor pe care le construia. Oriunde ajungea, în jurul lui răsăreau cu repeziciune biserici și mânăstiri, astfel că timp de 31 de ani, cât a condus mânăstirea Cernica, a făcut din aceasta un colț de Rai, o mică grădină a Maicii Domnului, strălucind de lumină și pace, de rugăciune în smerenie și în muncă, de milostenie. Ucenicii săi mărturiseau că Sfântul era înzestrat cu daruri divine, spunând despre acesta că era capabil să deslușească cu ușurință gândurile oamenilor și că nu era cu putință să fie mințit. De aceea, mânăstirea Cernica va deveni treptat o școală model a întregului monahism românesc, iar Sfântul Calinic cel care a dezvoltat în gradul suprem cele trei însușiri ale spiritualității cernicane: ascetismul, milostenia și preocuparea practic-gospodărească.[4]
Activitatea de realizări pe plan administrativ nu a exclus viața lui de taină, de trăire în Hristos, prin posturi, privegheri și îndelungi osteneli. Adeseori el postea aproape de limita puterilor omenești, iar chiar și după alegerea sa de episcop, el a continuat să poarte aceeași haină groasă de șiac, postind și priveghind ca și înainte. Pe lângă darul citirii în sufletele și gândurile oamenilor, Sfântul Calinic primise și harisma dumnezeiască a facerii de minuni. În 1821, cu puterea rugăciuni, el a izbăvit obștea mânăstirii și mulțimea de bucureșteni ce se refugiaseră acolo, de furia turcilor, care înconjuraseră mânăstirea și erau hotărâți să omoare pe toți cei de acolo. Tot Sfântul Calinic a tămăduit o femeie stăpânită de un duh necurat, iar citind rugăciunile de dezlegare din slujba înmormântării, la căpătâiul unui mort rămas neputrezit, trupul acestuia s-a prefăcut în țărână. meșterul Costache, care a lucrat la clădirea catedralei din Râmnic, istorisește cum Sfântul l-a tămăduit pe fiul său, bolnav de epilepsie.
Toate acestea însă au determinat pe unii ambițioși să încerce omorârea Sfântului, prin otrăvire. Dar, cu puterea Sfântului Duh, a rămas nevătămat, fiind chemat de Dumnezeu pentru a păstori episcopia de la Râmnic, ceea ce s-a și întâmplat la 15 septembrie 1850, la vârsta de 63 de ani. La 26 octombrie 1850 va fi hirotonit arhiereu, după care se va despărți cu greu de Cernica, luând cu sine totuși, câțiva monahi, ca să-i slujească în eparhie, printre care și ucenicii săi apropiați, frații Orest și Anastasie Baldovin.
Sosind la Craiova, unde se mutase scaunul episcopiei din pricina incendiului de la Râmnic, din primăvara lui 1847, el a căutat să-și cunoască eparhia sa, prin dese vizite canonice. În urma acestora, Sfântul a văzut starea jalnică în care se afla eparhia, și de aceea a căutat să ia imediat măsurile necesare pentru întărirea vieții bisericești de aici. Astfel, va redeschide Seminarul teologic de la Râmnic concomitent cu refacerea catedralei episcopale de la Râmnic, distrusă în urma incendiului, pe care o va termina în 1856. O altă mare realizare a vestitului ierarh o va reprezenta schitul Frăsinei, construit în 1763 și văduvit de petrecerea monahilor. În 1863, Sfântul Calinic va construi acolo o nouă biserică, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, precum și chilii și clopotniță. În viețuirea acestui schit, Sfântul va introduce rânduiala atonită, și este celebru blestemul pe care acesta l-a făcut cu privire la hotarele acestui schit, ca nici o femeie să nu calce acolo. De altfel , el va vindeca pe fiica unui sătean al Frăsineiului, deoarece aceasta se îmbolnăvise pentru că trecuse din greșeală hotarul schitului, alergând după un animal.
Pentru ca bisericile să aibă cărțile necesare pentru cult și pentru pregătirea clerului, Sfântul Calinic va înființa, cu mijloace proprii tipografia Kallinik Rîmnik, care va începe să lucreze din 1861. La această tipografie, printre alte lucrări, va apare și marea lucrare a epocii, colecția de Minee, precum și Tipicul bisericesc, Manualul de pravilă bisericească, Evanghelia, Octoihul, Liturghierul, Acatistierul, Carte folositoare de suflet și Învățătură pentru duhovnici. O importantă lucrare tipărită aici, și care are ca autor pe Sfântul Calinic este și Pravila mânăstirească, pravilă după care s-a condus obștea mânăstirii Cernica și a schitului de la Frăsinei. Astfel, prin înființarea acestei tipografii, Sfântul Calinic va reînvia trecutul de glorie culturală și artistică a înaintașilor săi, episcopii Antim Ivireanul, Damaschin, Climent, Chesarie și Filaret, fiind apreciat de personalitățile vremii, ca patriarhul Chiril al Ierusalimului, domnitorul Alexandru Ioan Cuza, țarul Rusiei, Nicolae I, care îi va și acorda, în ianuarie 1854, Crucea Sfântul Vladimir, clasa a 3-a.
Anii bătrâneții începuseră să-i bată pe umeri însă, drept pentru care, la 18 septembrie 1857, Sfântul Calinic își va scrie testamentul (diata), care îi oglindește întreaga viață ca fiind o sfântă dăruire în smerenie, întru dragostea ui Dumnezeu și a semenilor. Suferind de dureri de cap, pe care le căpătase din cauza efortului ascetic extraordinar, precum si de dureri de stomac, el va pleca din scaunul de la Râmnic, la 24 mai 1867, fără să primească aprobare pentru aceasta, la Cernica, de care rămăsese legat tot timpul, și pe care nu o va mai părăsi niciodată. Din respect pentru Sfântul Calinic, guvernul nu i-a retras titulatura, astfel că el a rămas până la sfârșitul zilelor tot în funcția de episcop titular al Râmnicului.
Știindu-și sfârșitul apropiat, în Joia Mare, la 28 martie 1868, Sfântul a chemat la sine 7 preoți care i-au slujit Sf. Maslu, iar în ziua de Paști s-a împărtășit cu Sfintele Taine. In zorii zilei de joi, 11 aprilie, după ce un preot îi citise Utrenia, s-a făcut sănătos definitiv, s-a sculat și s-a îmbrăcat cu toate hainele de îngropare, i-a binecuvântat pe cei de față, și și-a dat duhul în mâinile Domnului, rezemat cu capul pe pieptul părintelui Ghermano. Înmormântarea a avut loc sâmbătă, 13 aprilie 1868, la care a participat mitropolitul primat al României, Nifon, împreună cu un numeros sobor de ierarhi și preoți, însoțiți fiind de un numeros public, sosit din împrejurimi. Sfântul Calinic a fost îngropat în biserica Sfântul Gheorghe, ctitoria sa.
Pentru curăția vieții sale, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât ca să fie trecut în rândurile sfinților. Festivitățile proclamării solemne a canonizării au avut loc tot la Cernica în zilele de 21 și 23 octombrie 1955, când tot atunci au fost dezgropate și moaștele sale, care au fost așezate într-o raclă și păstrate până azi în biserica ctitorită de el. Prăznuirea a fost fixată la data trecerii sale către Domnul, 11 aprilie, iar tot atunci au fost alcătuite și slujbele de pomenire ale Sfântului, precum și viața sa și felul zugrăvirii chipului său. [5]
Prin faptele sale, Sfântul Calinic a strălucit ca o stea luminoasă pe firmamentul întregii Biserici Ortodoxe Ecumenice, fiind și o podoabă aleasă a Bisericii Românești și un ocrotitor puternic al poporului român. De aceea și Însuși Dumnezeu l-a proslăvit, dăruind sfintelor sale moaște puterea săvârșirii de minuni.
[1] Pr. Prof. Ion Ionescu, Sfântul
Ierarh Calinic Cernicanul, în vol.Sfinți români și apărători
,
ed. cit. , p.520.
[2] Pr. Prof. Ene Braniște, Aspecte și momente din activitatea Sfântului ierarh Calinic de la Cernica, în G. B. , XXVIII (1969), nr 1-2, p. 69.
[3] Ibidem, p. 70-71.
[4] Pr. Prof. D. Stănioae, Predică rostită la 24 octombrie 1955, cu ocazia canonizării Sfântului ierarh Calinic, la mânăstirea Cernica, în B. O. R. LXXIII (1955), nr. 11-12, p. 1164.
[5] Vezi B. O. R. , LXXIII, (1955), nr. 11-12, p. 1137-1172.