click pentru detaliu
S-a născut în satul Vânători, jud. Neamț, pe la anul 1650. Era una dintre cele două fiice ale lui Ștefan Joldea, armaș la cetatea Neamțului,(fiind deci un dregător domnesc). Amândouă fiice ale sale creșteau în păzirea legii lui Dumnezeu, în cinstirea părinților și în cuviință față de oameni, casa în care trăiau fiind deschisă atât cuvioșilor monahi cât și pelerinilor aflați în trecere; astfel, din fragedă pruncie fetele au învățat odată cu rugăciunea și unele virtuți ale nevoinței creștinești.
Încă din tinerețe Teodora va cunoaște o grea încercare a vieții, deoarece sora ei, Marghiolița, va fi răpusă de o moarte tragică. Acest eveniment o va zgudui adânc pe Teodora, în care va încolți încă de pe acum gândul retragerii din lume. Dar părinții, îndurerați de pierderea unei fiice, nu se împăcau cu gândul să o piardă și pe cea de-a doua, astfel că nu au lăsat-o pe Teodora să-și împlinească acest gând, ci au căsătorit-o, la vremea cuvenită, cu un tânăr de prin părțile Tării de Jos, astfel că după legiuita cununie, Teodora va pleca la casa soțului său.
N-a trecut multă vreme și părinții Teodorei s-au sfârșit din viață. Neputând să nască copii, Teodora era din ce în ce mai puternic urmărită de gândul cel tainic al lepădării de lume. De aceea, ea se va învoi cu soțul ei ca să meargă la o mânăstire. În urma acestei învoieli, Teodora va intra la schitul Vărzărești-Vrancea, iar soțul ei se va călugări la schitul Poiana Mărului, sub numele de Elefterie, mai târziu învrednicindu-se și de Taina Hirotoniei.
Când a intrat în mânăstire, Teodora era la vârsta de 30 de ani. Egumena mânăstirii, schimonahia Paisia, văzând tinerețea și râvna ei pentru cele duhovnicești, a luat-o ca ucenică, iar după un timp de încercare, a încuviințat tunderea în monahism a Teodorei. Nu după mult timp însă, năvălirea turcilor prin acele locuri a determinat pe egumenă să ia cu sine câteva ucenice, printre care și Teodora, și s-a retras în locuri mai tainice și mai sigure, la hotarul dintre munții Buzăului și ai Vrancei. Aici, ele au ridicat un mic altar și o locuință modestă, nevoindu-se în priveghere, post și rugăciune. Nu după multă vreme însă, schimonahia Paisia, înaintată în vârstă și istovită de nevoință și de boală, va trece la cele veșnice.
După aproape 10 ani de nevoință în acest loc tainic, Teodora se va îndrepta spre munții Neamțului, și va viețui pustnicește în preajma schitului Sihăstria. Ca povățuitor a avut pe ieroschimonahul Varsanufie, egumenul Sihăstriei, care îi va da și binecuvântarea de a viețui pustnicește, în jurul Sihăstriei, într-o chilie nu departe de schit.
Astfel, de acum începe o nouă perioadă de viețuire ca anahoret a Cuvioasei. A trăit în izolare cvasitotală, nefiind vizitată decât de duhovnicul ei, ieroschimonahul Pavel din Sihăstria, care o spovedea și o cumineca. Viața ei era rugăciune, veghe și cugetare dumnezeiască adâncă, iar hrana era oferită de pădure: bureți, urzici, mure, măcriș, alune, zmeură. Din când în când mai primea și pesmeți și poame uscate, de la schit.
Însă s-a întâmplat ca la o nouă năvălire a turcilor, Cuvioasa să fie văzută de aceștia, astfel că au început s-o urmărească. Fugind, Teodora s-a adăpostit în peștera care și astăzi îi poartă numele, tradiția menționând că la rugăciunea ei stânca s-a despicat. adăpostind-o pe Cuvioasă.
Înainte de trecerea ei la cele veșnice, egumenul Sihăstriei a observat că păsările aveau un comportament neobișnuit, luând pâine și zburând spre Sihla. Astfel, el a trimis pe doi dintre ucenicii săi să vadă ce se întâmplă cu acele păsări. Astfel, aceia au găsit-o pe Cuvioasa Teodora în rugăciune, înălțată de la pământ, asemenea Cuvioasei Maria Egipteanca. Văzându-i, acesta le-a povestit despre sine, despre apropiatul ei sfârșit, rugându-i să meargă la mănăstire pentru a-i aduce un preot și un diacon ca să se poată împărtăși cu Sfintele Taine. A doua zi dimineață, ieromonahul Antonie și ierodiaconul Lavrentie au venit la peștera Cuvioasei împărtășind-o cu Sfintele Taine. Imediat după aceasta, Cuvioasa și-a dat sufletul în mâinile Domnului, rostind cuvintele: Slavă, Ție, Doamne, pentru toate. Moaștele sale au fost așezate în peșteră, în scurtă vreme aceasta devenind loc de pelerinaj pentru mulțimi de credincioși.
Auzind despre acestea Cuviosul Elefterie, care fusese oarecând soțul Teodorei, a venit să-și petreacă cei din urmă ani ai vieții sale la Sihăstria, aproape de locul de odihnă al Cuvioasei. După aproximativ 10 ani își va da și el sufletul în mâinile Domnului.
Sporind evlavia credincioșilor față de Cuvioasa Teodora, în apropierea peșterii s-a ridicat, între 1730-1763 schitul Sihla, cu cele două bisericuțe ale sale, Schimbarea la față și Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, care există și până astăzi.
În 1830, trupul făcător de minuni al Cuvioasei a intrat în posesia familiei Sturza, a fost așezat într-o raclă de argint și a fost dus la biserica din satul Miclăușeni-Iași. De acolo, în 1856, moaștele au ajuns la lavra Pecerska din Kiev, unde se află și astăzi. Pe racla ei se află inscripționate, în limbile slavonă și română, cuvintele: Sfânta Teodora din Carpați.
Cu sfânta bucurie că neamul nostru a mai odrăslit un mărgăritar duhovnicesc în grădina Raiului, în anul 1992, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a trecut pe Cuvioasa Teodora în rândul Sfinților, având ca zi de prăznuire data de 7 august.
[1] Pr, Prof. Dr. Constantin Galeriu, Cuvioasa Teodora de la Sihla, în vol. Sfinți români și apărători , ed. cit. , p. 432.