Sf. Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului

Sf. Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului (11 august) [1]

 

catedrala.jpg (78478 bytes)        Nifon.jpg (50769 bytes)        moastenifon.jpg (103251 bytes)

click pentru detaliu

 

Biserica Țării Românești s-a învrednicit a fi cârmuită la începutul sec. al XVI-lea de unul din marii ierarhi ai Bisericii Ortodoxe, Sfântul Nifon, care  în perioadele 1486-1488 și 1496-1498 a fost patriarh al Constantinopolului.

S-a născut în jurul anilor 1435-1440, la Moreea, în ținutul Peloponezului din sudul Greciei de astăzi, primind de la Botez numele de Nicolae, Tatăl său se numea Emanuil, iar mama sa avea numele Maria.

De mic, Nicolae va primi o educație solidă, având înclinație mai ales către studiul Bibliei și al scrierilor patristice. Din tinerețe va intra în viața monahală, sub ascultarea unui duhovnic iscusit, Antonie, care îl va tunde pe Nicolae în monahism sub numele de Nifon. După moartea părintelui său duhovnicesc, Nifon va merge ca ucenic la un călugăr înțelept, cu numele Zaharia, venit de la Sfântul Munte.

În 1453, Constantinopolul a fost cucerit de turci și mulți călugări s-au refugiat prin munți, fugind din calea invadatorilor; tot așa au procedat și Nifon împreună cu starețul său, care s-au refugiat într-o cetate numită Ahridon. În urma trecerii la cele veșnice a episcopului acelei cetăți, starețul lui Nifon este ales episcop al acelei cetăți,  astfel că tânărul monah Nifon va rămâne fără povățuitor. Va cere binecuvântare și va pleca în Sfântul Munte. Aici, după ce va trece pe la mai multe așezăminte athonite, se va stabili la mânăstirea Dionisiou, unde, după puțin timp, va fi hirotonit ierodiacon și apoi ieromonah. Cuviosul Nifon era deopotrivă iscusit în cunoașterea rânduielilor monahale, cât și în înțelegerea Sfintelor scripturi, astfel că, nu după mult timp va deveni cunoscut printre locuitorii Athosului.

După moartea mitropolitului de Tesalonic, căutându-se o persoană potrivită pentru această slujbă, a fost găsit destoinic Sfântul Nifon. La început acesta s-a împotrivit, dar îndemnat de frați și rugat fiind de clericii din Tesalonic, a acceptat în cele din urmă, astfel Sfântul Nifon fiind păstorul acestei regiuni între anii 1483-1486. Din perioada păstoriri sale se cunoaște că a luat parte la lucrările Sinodului din Constantinopol din anul 1484, unde s-au respins hotărârile de unire cu Roma luate la Sinodul de la Florența din 1439.

După trecerea la cele veșnice a patriarhului Simeon al Constantinopolului, în anul 1486 Sfântul Nifon a fost ales în înalta demnitate clericală, însă, după doi ani de păstorie va fi alungat din acest scaun, prin uneltiri diavolești, până în 1496, când a fost chemat din nou în scaunul ecumenic. În anul 1498, tot din uneltiri vrăjmașe, va fi surghiunit la Adrianopol, unde îl va întâlni pe voievodul muntean Radu cel mare (1495-1508). Acesta, văzându-i aleasa viețuire duhovnicească, l-a rugat să vină în Muntenia, pentru a pune în rânduială viața bisericească de aici. Ajungând în Muntenia și văzând neorânduielile ce erau în Biserică, a convocat la Târgoviște un Sinod mitropolitan mixt, de clerici și mireni, sinod în care s-a hotărât înființarea a două noi episcopii, a Râmnicului și a Buzăului. Totodată, a hirotonit și doi episcopi pentru aceste noi eparhii. Mai putem remarca în activitatea de mitropolit al Țării Românești a acestui vrednic ierarh și osârdia cu care a propovăduit cuvântul lui Dumnezeu, cuvânt care era de învățătură, dar și de mustrare, îndreptare și îmbărbătare.

Însă în scurt timp va izbucni un conflict între domnitor și Mitropolit, datorat faptului că Radu cel Mare proteja pe boierul moldovean Bogdan, ce-și lăsase nevasta și copii în Moldova,(fugind de pedeapsa pusă asupra sa de Ștefan cel Mare, ca urmare a unei trădări) și se căsătorise „în fărădelege” cu sora sa, domnița Caplea. Ca urmare a acestui conflict, în anul 1505 Sfântul Nifon va părăsi Țara Românească, afurisind pe boierul moldovean cât și pe cei ce-l ajutaseră la săvârșirea fărădelegii, proorocind apoi despre suferințele care aveau să se întâmple Țării Românești și asupra domnitorului ei.

Din Țara Românească, Sfântul Nifon se va opri puțin timp la Sofia, după care va poposi iarăși în Sfântul Munte, mai întâi la mânăstirea Vatopedu, apoi la Dionisiou, unde s-a și sfârșit din această viață, în ziua de 11 august 1508, la vârsta de 90 de ani.

În anul 1515, la trei ani de domnie, domnitorul Neagoe Basarab a trimis o delegație la Muntele Athos, condusă de logofătul Danciu, delegație ce avea scopul de a cere în dar, pentru un timp, moaștele Sfântului Nifon. În acest fel, moaștele Sfântului ierarh au ajuns la mânăstirea Dealu, racla cu sfintele moaște fiind depusă peste mormântul lui Radu cel Mare, ca semn de împăcare și dezlegare de blestem. În 1517, în ziua de 16 august, s-a săvârșit canonizarea Sfântului Nifon, aceasta fiind prima canonizare despre care știm că s-a săvârșit la noi în țară.

După ce moaștele Sfântului Nifon au fost ținute mai multe zile pentru închinarea credincioșilor, ele au fost așezate într-un sicriu de argint curat, poleit cu aur și înfrumusețat cu pietre scumpe, dăruit de Neagoe Basarab în semn de prețuire față de Sfântul Nifon. Astfel cinstite, moaștele Sfântului au fost duse înapoi la Dionisiou, unde călugării de acolo, fiind adânc mișcați de darurile făcute de domnitorul Țării Românești, au hotărât să dăruiască acestuia capul și o mână din moaștele Sfântului Nifon. Acestea vor fi depuse cu prețuire în mânăstirea Curtea de Argeș, după care vor fi mutate, în 1949, în biserica Sf. Dumitru, catedrala Mitropoliei Craiovei, unde se află și astăzi.



[1] Pr. Prof.  Ion Ionescu, Viața și pătimirea Părintelui nostru Nifon, Patriarhul, în vol. „Sfinți români și apărători…”, ed. cit. , p. 338.