Sfântul Ioan cel Nou de la Neamt (Hozevitul)

Sfântul Ioan cel Nou de la Neamț (Hozevitul) (5 august) [1]

 

Iacob_Hozevitul_2.jpg (120311 bytes)    Iacob_Hozevitul_1.jpg (85139 bytes)    Iacob_Hozevitul_3.jpg (117187 bytes)

click pentru detaliu

 

Cunoscut și sub numele de Ioan Iacob Hozevitul, sau Sf. Cuvios Ioan Iacob de la Neamț acest Cuvios a fost odrăslit în binecuvântatul pământ al Moldovei. El s-a născut la 23 iulie 1913, în satul Crăiniceni, care pe atunci făcea parte din comuna Horodiștea, din fostul județ Dorohoi (actualmente comuna Păltiniș, jud. Botoșani)[2], și a primit din Botez numele de Ilie. Părinții săi, Maxim și Ecaterina Iacob, erau țărani simpli, dar foarte credincioși.

Încă de timpuriu, Ilie va rămâne orfan, deoarece mama sa va muri la puțin timp după naștere, iar tatăl său, primind ordin de concentrare, va pleca la război, unde își va da viața pentru patrie. În această situație. Ilie va fi crescut de bunica sa, Maria Iacob, care îl va învăța credința și evlavia, și îl va deprinde cu rugăciunea și cu slujbele bisericești.

În 1920, copilul Ilie va intra la școala din satul natal, unde va învăța exemplar și își va hrăni sufletul cu scrierile cărților sfinte. În 1924, bunica va trece la cele veșnice, lăsându-l pe Ilie în grija feciorului ei mai mare, Alecu, în familia căruia copilul va continua să primească aceeași educație creștinească. Moartea bunicii va lăsa o amprentă de neșters în sufletul viitorului ieromonah, dovadă în acest sens fiind și poeziile Dorul bunicii și În brațele părintești[3].

În 1923, tânărul Ilie va absolvi cu rezultate foarte bune bacalaureatul, la Cozmeni-Cernăuți, fiind apreciat de către profesorii săi de limba română[4].  Datorită acestor merite deosebite la învățătură, rudele apropiate s-au gândit să-l trimită pe tânărul Ilie la facultatea de Teologie de la Cernăuți. Având însă o fire profund religioasă și un puternic îndemn interior, acesta va alege viața monahală, astfel că la data de 15 august 1933, prăznuindu-se Adormirea Maicii Domnului, la vârsta de 20 ani, tânărul Ilie va intra în mânăstirea Neamț. Aici va fi rânduit cu ascultare la infirmerie și la biblioteca mânăstirii. Însă tânărul Ilie era nemulțumit de putinele eforturi călugărești care le făcea, așa că face cerere de plecare la Locurile Sfinte. Această cerere nu-i va fi luată în considerare, pe motiv că nu satisfăcuse stagiul militar.

Datorită calităților sale, starețul mânăstirii îl va trimite pe tânărul Ilie la București, pentru a urma Facultatea de Medicină. După terminarea studiilor, Tânărul Ilie nu se va reîntoarce la Neamț, ci va vizita așezămintele monahale din Oltenia, printre care și mânăstirea Turnu, unde va sta până când va fi încorporat. Este de remarcat faptul că deși va sta puțin aici, râvnitorul frate va impresiona pe toți, prin comportamentul său exemplar. 

După satisfacerea stagiului militar, tânărul Ilie se reîntoarce la Neamț, având aceleași ascultări, în timpul cărora se arată a fi blând, ascultător și smerit. Având și ascultarea de bibliotecar, tânărul frate va descoperi comorile de învățătură ale scrierilor Sfinților Părinți, pe care le va studia cu multă stăruință.

La 8 aprilie 1936, în Miercurea Sfintelor Patimi, tânărul Ilie va fi tuns în monahism, de către starețul de atunci al mânăstirii, arhim. Valerie Moglan, naș și părinte duhovnicesc fiind ierom. Ioachim Spătaru, egumenul schitului Pocrov-Neamțu. După rânduială, numele îi va fi schimbat în Ioan, nume care îl va purta tot restul vieții sale pământești, cu evlavie și smerenie.

În scurta perioadă pe care o va mai petrece la Neamț, Cuviosul Ioan va primi diverse ascultări: intendent de stăreție, bibliotecar și profesor de română la Școala monahală, în care se pregăteau frații începători. În toamna anului 1936 însă, plin de dorința desăvârșirii, Cuviosul Ioan va pleca spre Țara Sfântă, împreună cu doi monahi, Claudie Derebreanu și Damaschin Ignat, costul călătoriei fiind suportat de Cuviosul Ioan, din moștenirea rămasă de la părinți. După ce a vizitat cele mai importante localități biblice de aici, Cuviosul Ioan se va retrage într-o peșteră din pustia Iordanului, unde va sihăstri aici timp de doi ani. După această perioadă de timp, Cuviosul se va închinovia în mănăstirea Sf. Sava, unde mai viețuiau 5 călugări români, printre care ierom. Ignatie Rădulescu, ierod. Veniamin Trifan și monahul Ștefan. Prezența românilor în aceste locuri nu însemna altceva decât continuarea unei îndelungate tradiții, fiind cunoscute relațiile străvechi ale poporului român cu Țara Sfântă, încă din sec. XVI-XVII.

Aici, Cuviosul Ioan se va nevoi timp de 8 ani, întrecând pe mulți în ostenelile călugărești, cu aspra sa viețuire. Va îndeplini aici ascultările de paraclisier, bibliotecar, ajutor de econom, apoi cea de infirmier, fiind foarte apreciat pentru dragostea și mila cu care îi îngrijea pe bolnavi, indiferent de starea lor religioasă sau socială. A învățat repede limba greacă și a început să exploreze comorile de teologie din scrierile aflate în biblioteca mânăstirii. Astfel, ziua se afla la infirmerie, iar noaptea o dedica rugăciunii, citirii și traducerii din scrierile Sfinților părinți, uneori și compunerii de versuri, talent pe care îl avea încă din copilărie. Aici, la Sf. Sava, Cuviosul Ioan a desăvârșit lucrarea cea de taină a rugăciunii lăuntrice, despre care va scrie câteva pagini folositoare creștinilor[5].

Între anii 1939-1940, Cuviosul Ioan va petrece în pustiul Qumran și într-o peșteră din apropierea Mării Moarte, împreună cu alt călugăr român. Aici va întâlni pe monahul Ioanichie Pârâială, care i-a fost ucenic credincios până la sfârșitul vieții sale. Din cauza războiului, între 1940-1941, Cuviosul Ioan va pătimi într-un lagăr de pe Muntele Măslinilor, după care se va reîntoarce la mânăstirea Sf. Sava.

Desigur că ar fi rămas la mânăstirea Sf. Sava până la moarte, deoarece aici avea liniștea mut dorită. Însă superiorul Bisericii Ortodoxe Române de la Ierusalim, arhim. Victorin Ursache, în prezent arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din America și Canada a propus Patriarhiei Române hirotonirea întru preot a monahului Ioan Iacob și numirea sa ca egumen al schitului românesc de la Iordan, cu hramul Sfântul Ioan Botezătorul.

Va fi hirotonit diacon în 1974, în biserica Sfântului Mormânt, de către arhiepiscopul Epifanie al Filadelfiei, după care, tot aici, va fi hirotonit și preot.

Vreme de 6 ani (1947-1952), Cuviosul Ieroschinomah Ioan Iacob va păstori schitul românesc de la Iordan cu multă evlavie și pricepere gospodărească. Aici va construi mai multe chilii lângă biserică, atât pentru monahi, cât și pentru pelerini, dar va săvârși și sfintele slujbe în limba română, transformând astfel schitul într-o oază românească (despre acesta va vorbi în poezia sa Singura mângâiere românească) Totodată, va continua scrierea de versuri și de pagini de învățătură, prin acestea dovedindu-și calitățile sale duhovnicești desăvârșite. Trebuie să menționăm faptul că pentru Cuviosul Ioan, poezia era expresia simțirii celei mai adânci a dorului românesc, lucru observat pe deplin și în poezia Scântei din inimă.

În anul 1952, împreună cu ucenicul său, Ioanichie, se va retrage în pustiul Hozeva, la mânăstirea Sfântul Gheorhge Hozevitul, iar în anul următor, vor viețui într-o peșteră din apropiere, numită Chilia Sfânta Ana, unde vor rămâne până la sfârșitul vieții Cuviosului Ioan. Peștera era cu totul izolată, comunicarea cu exteriorul făcându-se prin scrieri și prin intermediul ucenicului său,  care trebuia să urce o scară foarte abruptă, peștera fiind situată la 7 metri deasupra cursului văii pârâului Hozeva. Viața Cuviosului în această peșteră era foarte aspră, cu posturi îndelungate și cu privegheri de toată noaptea. Mâncarea lui era o dată pe zi, pesmeți, măsline, smochine și apă, iar noaptea dormea câteva ore, pe o scândură, având drept pernă o piatră. În sărbători mari și în posturi, Cuviosul săvârșea Sf. Liturghie, în paraclisul peșterii, unde se împărtășea cu Sf. Taine.

Astfel viețuind, în data de 5 august 1960, în vârstă de 47 de ani, Cuviosul Ioan își va încredința sufletul în mâinile Domnului, fiind înmormântat în peștera în care a viețuit în ultima parte a vieții sale, de către egumenul mânăstirii Sf. Gheorghe Hozevitul. Aici trupul Cuviosului se va odihni timp de 20 de ani, după care mormântul său a fost deschis cu intenția ca osemintele să fie mutate în osuarul de obște, potrivit tradiției locale. Însă cei prezenți la acest eveniment au constata cu mirare că trupul Cuviosului era cu totul nevătămat de stricăciune, răspândind împrejur bună mireasmă. la cererea obștii mânăstirii Sf. Gheorghe Hozevitul, patriarhul Benedict al Ierusalimului a îngăduit strămutarea moaștelor Cuviosului Ioan în biserica mânăstirii, alături de moaștele Sfinților Ioan Hozevitul și Gheorghe Hozevitul.

Mare nevoitor în cele ale desăvârșirii, fiu credincios al Bisericii Ortodoxe, mărturisitor al credinței străbune, Cuviosul Ioan s-a dovedit a fi și un rodnic poet creștin, în acest sens poeziile sale fiind culese și publicate în 2 volume, în 1968-1970, sub titlul Hrană duhovnicească, volume ce mai cuprind și traduceri ale sale din operele Sfinților Părinți. Aceste volume au apărut cu purtarea de grijă a ucenicului Cuviosului, monahul Ioanichie, având o prefață semnată de arhiepiscopul Arstoboulos al Kiriacopolei.

Prin această moștenire, Cuviosul se dovedește a fi un mare trăitor al credinței, o reală personalitate duhovnicească și un îndrumător plin de înțelepciune sfântă pe calea mântuirii, ridicat din neamul nostru românesc. De aceea, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a trecut în rândurile sfinților, în anul 1992, sub numele de Sfântul Ioan cel Nou de la Neamț (Hozevitul), având ca zi de prăznuire data trecerii sale la cele veșnice, 5 august.



[1] † Lucian Tomitanul, Cuviosul Ioan Iacob de la Neamțu (Hozevitul), în vol. „Sfinți români și apărători…”, ed. cit. , p. 550.

[2] Pr. Gh. Lazăr, Sfinți români: Cuviosul Ioan Hozevitul cel nou, în M. M. S. , LIX (1983), nr. 1-3, p. 85-89.

[3] Ieroshimonah Ioan Iacob, Hrană duhovnicească, vol. I, Ierusalim, 1968, p. 24-26 apud †Lucian Tomitanul, op. cit. , p. 551, notele 2 și 3.

[4] Ierom Ioanichie Bălan, Cuviosul Ioan cel Nou, Hozevitul. Un sfânt român din zilele noastre, în B. O. R. , XCIX (1981), nr. 1-2, p. 68.

[5] Ieroschimonah Ioan Iacob, Carte cu scrieri care ajută sufletul să scape de la moarte, în vol. „Hrană duhovnicească”, ed. cit.