Cuviosul Nicodim de la Tismana

Cuviosul Nicodim de la Tismana (26 decembrie)[1]

 

tismana1.jpg (170507 bytes)    nicodimdelatismana.jpg (202502 bytes)    tismana2.jpg (176017 bytes)    nicodimdelatismana1.jpg (155951 bytes)    tismana.jpg (39643 bytes) 

click pentru detaliu

 

În ceata celor care prin faptă și cuvânt au îmbogățit spiritualitatea românească se numără și Cuviosul Nicodim cel Sfințit de la Tismana, reprezentant de seamă al vechii noastre culturi bisericești din sec.  al XIV-lea și începutul sec. al XV-lea, fiind unul din marii întemeietori de așezăminte monahale și povățuitor duhovnicesc iscusit.

Era de neam valah[2], din sudul Dunării, fiind înrudit cu despotul sârb Lazăr și cu domnitorul român Nicolae Alexandru Basarab. Se naște în anul 1320 în satul Prislep din Serbia. Încă din fragedă tinerețe el a simțit o chemare spre monahism, și ca urmare, pleacă în Sfântul Munte, pentru a-l sluji pe Hristos. Aici se va închinovia la mânăstirea Hilandar, și va cunoaște alți tineri nevoitori, dintre care putem aminti pe Eftimie, viitorul patriarh de Târnovo, și pe Ciprian, viitorul mitropolit al Kievului. Aici va învăța limbile slavonă și greacă, care îi vor fi de folos în dobândirea unei alese culturi teologice, care se va reflecta în preocupările lui de mai târziu.

Pentru calitățile sale deosebite, va fi hirotonit ieromonah, după care, la scurt timp, va fi ales egumen al mânăstirii Hilandar. tot datorită acestor calități ale sale, cneazul Lazăr al Serbiei îl va trimite să stingă conflictul ce izbucnise între Patriarhia de Constantinopol și Biserica Sârbă, misiune ce va fi încununată de succes.

De la Athos, Cuviosul Nicodim va petrece o vreme lângă Vidin, în Bulgaria, întemeind acolo două mânăstiri. În anul 1364, Nicodim va în Țara Românească, și se va stabili pe malul râului Vodița, unde va întemeia o mânăstire, cu același nume, cu ajutorul domnitorilor valahi Vladislav I și Radu Vodă. Sfințirea acestei mânăstiri va avea loc în anul 1372 [3]. Între anii 1377-1378, cu ajutorul domnitorilor Radu Vodă și Dan I, Cuviosul va ctitori mânăstirea Tismana, pe valea pârâului cu același nume. Ambele mânăstiri vor trece sub oblăduirea domnitorului, devenind la rândul lor, un sprijin al suzeranității domnești în fața boierimii cu domenii autonome. Astfel, Cuviosul Nicodim nu este numai întemeietorul, ci și reorganizatorul monahismului românesc. În special la Tismana, sub cârmuirea plină de har și înțelepciune, Cuviosul a reușit să confere mânăstirii o situație privilegiată: aceea de „samovlastie”, în urma acestui statut juridic și canonic, comunitatea de aici avea dreptul de a-și numi singură cârmuitorul. Totodată este de remarcat și faptul că cele două mânăstiri ctitorite de Nicodim vor beneficia de un sistem unitar de conducere.

Către sfârșitul sec. al XIV-lea, împreună cu alți ucenici, Cuviosul Nicodim va ctitori mânăstirea Vișina de pe Valea Jiului, iar în 1400, va ctitori mânăstirea Prislop.

Pe lângă calitățile sale de desăvârșit organizator al vieții monahale din țara noastră, Cuviosul Nicodim este recunoscut și pentru aleasa sa cultură teologică. În acest sens stau mărturie corespondența sa cu ultimul patriarh al Târnovei, Sfântul Eftimie, cât și vestitul Tetraevanghel, capodoperă de caligrafie, copiat în anul 1404-1405, în limba slavă bisericească, de redacție sârbă, din care astăzi se mai păstrează ferecătura de argint a acestuia, în Muzeul de Artă al României[4].  Se remarcă aici, frontispiciile fiecărei Evanghelii, ca și ferecătura manuscrisului, care prezintă pe cele două fețe ale sale Răstignirea și Învierea.

Ajuns la bătrânețe, Cuviosul a lăsat conducerea celor două mânăstiri în grija unui ucenic, și se va retrage într-o peșteră din apropierea mânăstirii Tismana, petrecând în post aspru, privegheri și rugăciuni. Datorită asprimii vieții sale, a rugăciunii neîncetate, se va face purtător de har și adevărat făcător de minuni, fiind vestit în popor pentru vindecările miraculoase (cronicile vremii relatează cum el a vindecat-o de epilepsie pe fiica regelui Sigismund al Ungariei).

În ziua de 26 decembrie 1406 va trece la cele veșnice, iar trupul său, descoperit neputrezit, va fi așezat într-o raclă și depus în biserica mânăstirii Tismana, ctitoria sa. Din nefericire, printr-un concurs de împrejurări nefaste, moaștele sale au fost ascunse de un egumen al mânăstirii, și n-au mai putut fi găsite. Astfel, nu s-au păstrat decât un deget și crucea de plumb pe care Sfântul o purtase în timpul vieții.

În anul 1955, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât generalizarea cultului Sfântului Nicodim de la Tismana în toată țara. Evlavia pe care acest neobosit râvnitor de la Tismana a inspirat-o credincioșilor din Biserica noastră o arată paraclisul și câteva acatiste care îl cinstesc după cuviință.



[1] Pr. Prof. Dr. Viorel Ioniță, Cuviosul Nicodim cel Sfințit de la Tismana, în vol. „Sfinți români și apărători…”, ed. cit. , p.299.

[2] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol I, București, 1980, p. 288.

[3] † Nestor Vornicescu-Severineanul, Cuviosul Nicodim de la Tismana, ctitor de sfinte locașuri, în M. O. , XXVIII (1976), nr. 11-12, p. 925.

[4] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, manual pentru seminariile teologice, Galați, 1996.