click pentru detaliu
În
ceata celor care prin faptă și cuvânt au îmbogățit spiritualitatea românească se
numără și Cuviosul Nicodim cel Sfințit de la Tismana, reprezentant de seamă al vechii
noastre culturi bisericești din sec. al
XIV-lea și începutul sec. al XV-lea, fiind unul din marii întemeietori de așezăminte
monahale și povățuitor duhovnicesc iscusit.
Era
de neam valah[2],
din sudul Dunării, fiind înrudit cu despotul sârb Lazăr și cu domnitorul român
Nicolae Alexandru Basarab. Se naște în anul 1320 în satul Prislep din Serbia. Încă
din fragedă tinerețe el a simțit o chemare spre monahism, și ca urmare, pleacă în Sfântul
Munte, pentru a-l sluji pe Hristos. Aici se va închinovia la mânăstirea Hilandar, și
va cunoaște alți tineri nevoitori, dintre care putem aminti pe Eftimie, viitorul
patriarh de Târnovo, și pe Ciprian, viitorul mitropolit al Kievului. Aici va învăța
limbile slavonă și greacă, care îi vor fi de folos în dobândirea unei alese culturi
teologice, care se va reflecta în preocupările lui de mai târziu.
Pentru
calitățile sale deosebite, va fi hirotonit ieromonah, după care, la scurt timp, va fi
ales egumen al mânăstirii Hilandar. tot datorită acestor calități ale sale, cneazul
Lazăr al Serbiei îl va trimite să stingă conflictul ce izbucnise între Patriarhia de
Constantinopol și Biserica Sârbă, misiune ce va fi încununată de succes.
De
la Athos, Cuviosul Nicodim va petrece o vreme lângă Vidin, în Bulgaria, întemeind
acolo două mânăstiri. În anul 1364, Nicodim va în Țara Românească, și se va
stabili pe malul râului Vodița, unde va întemeia o mânăstire, cu același nume, cu
ajutorul domnitorilor valahi Vladislav I și Radu Vodă. Sfințirea acestei mânăstiri va
avea loc în anul 1372 [3].
Între anii 1377-1378, cu ajutorul domnitorilor Radu Vodă și Dan I, Cuviosul va ctitori
mânăstirea Tismana, pe valea pârâului cu același nume. Ambele mânăstiri vor trece
sub oblăduirea domnitorului, devenind la rândul lor, un sprijin al suzeranității domnești
în fața boierimii cu domenii autonome. Astfel, Cuviosul Nicodim nu este numai întemeietorul,
ci și reorganizatorul monahismului românesc. În special la Tismana, sub cârmuirea plină
de har și înțelepciune, Cuviosul a reușit să confere mânăstirii o situație
privilegiată: aceea de samovlastie, în urma acestui statut juridic și canonic,
comunitatea de aici avea dreptul de a-și numi singură cârmuitorul. Totodată este de
remarcat și faptul că cele două mânăstiri ctitorite de Nicodim vor beneficia de un
sistem unitar de conducere.
Către
sfârșitul sec. al XIV-lea, împreună cu alți ucenici, Cuviosul Nicodim va ctitori mânăstirea
Vișina de pe Valea Jiului, iar în 1400, va ctitori mânăstirea Prislop.
Pe
lângă calitățile sale de desăvârșit organizator al vieții monahale din țara
noastră, Cuviosul Nicodim este recunoscut și pentru aleasa sa cultură teologică. În
acest sens stau mărturie corespondența sa cu ultimul patriarh al Târnovei, Sfântul
Eftimie, cât și vestitul Tetraevanghel, capodoperă de caligrafie, copiat în
anul 1404-1405, în limba slavă bisericească, de redacție sârbă, din care astăzi se
mai păstrează ferecătura de argint a acestuia, în Muzeul de Artă al României[4].
Se remarcă aici, frontispiciile fiecărei Evanghelii, ca și ferecătura
manuscrisului, care prezintă pe cele două fețe ale sale Răstignirea și Învierea.
Ajuns
la bătrânețe, Cuviosul a lăsat conducerea celor două mânăstiri în grija unui
ucenic, și se va retrage într-o peșteră din apropierea mânăstirii Tismana, petrecând
în post aspru, privegheri și rugăciuni. Datorită asprimii vieții sale, a rugăciunii
neîncetate, se va face purtător de har și adevărat făcător de minuni, fiind vestit
în popor pentru vindecările miraculoase (cronicile vremii relatează cum el a vindecat-o
de epilepsie pe fiica regelui Sigismund al Ungariei).
În
ziua de 26 decembrie 1406 va trece la cele veșnice, iar trupul său, descoperit
neputrezit, va fi așezat într-o raclă și depus în biserica mânăstirii Tismana,
ctitoria sa. Din nefericire, printr-un concurs de împrejurări nefaste, moaștele sale au
fost ascunse de un egumen al mânăstirii, și n-au mai putut fi găsite. Astfel, nu s-au
păstrat decât un deget și crucea de plumb pe care Sfântul o purtase în timpul vieții.
În
anul 1955, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât generalizarea cultului
Sfântului Nicodim de la Tismana în toată țara. Evlavia pe care acest neobosit râvnitor
de la Tismana a inspirat-o credincioșilor din Biserica noastră o arată paraclisul și câteva
acatiste care îl cinstesc după cuviință.
[1] Pr. Prof. Dr. Viorel Ioniță, Cuviosul Nicodim cel Sfințit de la Tismana, în vol. Sfinți români și apărători , ed. cit. , p.299.
[2] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol I, București, 1980, p. 288.
[3] Nestor Vornicescu-Severineanul, Cuviosul Nicodim de la Tismana, ctitor de sfinte locașuri, în M. O. , XXVIII (1976), nr. 11-12, p. 925.
[4] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, manual pentru seminariile teologice, Galați, 1996.