Sf. Ierarh Petru Movila, mitropolitul Kievului

Sf. Ierarh Petru Movilă, mitropolitul Kievului (31 decembrie) [1]

 

petrumovila.jpg (75449 bytes)

click pentru detaliu

 

În mijlocul poporului român au odrăslit și mulți oameni de seamă care și-au pus toate puterile de muncă în slujba altor Biserici și popoare, aducându-și o contribuție prețioasă la renașterea lor culturală, politică sau bisericească. Între aceștia se situează la loc de cinste și Petru Movilă, mitropolitul Kievului, a cărui personalitate a dominat întreaga viață bisericească și națională a Ucrainei ortodoxe în prima jumătate a sec.  al XVII-lea.

S-a născut la Suceava, probabil în anul 1596, ca fiu al lui Simion Movilă, care va domni mai târziu în Țara românească, și al soției acestuia, Marghita, călugărită ulterior sub numele de Melania. tatăl său a avut ca frați pe Ieremia Movilă, domn al Moldovei între 1595-1606 și pe Gheorghe, viitorul mitropolit.

După moartea tatălui său, tânărul fiu de domnitor va pribegi, împreună cu mama și cu frații săi în Țara Românească, după care se vor așeza definitiv în Polonia. Învățătura și-o va începe în casa părintească, apoi o va continua la vestita școală a „Frăției” ortodoxe din Kiev și la Academia Zamoiska din Zemosè, unde va învăța limbile latină, greacă, slavonă și polonă, la care se adăugau și celelalte discipline studiate: gramatica, poetica, retorica, dialectica, teologia. Potrivit obiceiului nobililor polonezi, a trebuit să învețe și mânuirea armelor, luând parte și la două lupte ale polonilor împotriva turcilor, la Țuțora și Hotin.

datorită unei chemări lăuntrice, dar și sub înrâurirea starețului mânăstirii Pecerska, arhimandritul Zaharia Kopâstenski, a hotărât să se călugărească. Astfel, după ce se va pregăti duhovnicește la moșia sa din Rubiejovka, unde a zidit și o biserică cu hramul Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, va fi tuns în monahism, la Lavra Pecerska, după anul 1625. În toamna anului 1627 a fost ales egumen al mânăstirii, la vârsta de 31 de ani.  Situația ortodoxiei în acea perioadă era tulbure din cauza încercărilor de catolicizare a nobilimii lituane, bieloruse și ucrainiene, care era, în mare parte, ortodoxă. Însă, prin activitatea sa depusă timp de 5 ani ca egumen, Petru Movilă a reușit să ridice prestigiul cultural și bisericesc al mânăstirii la un nivel necunoscut până atunci. Astfel, s-a ocupat de restaurarea și înfrumusețarea mânăstirilor și a peșterilor în care se găseau moaște de sfinți și a continuat activitatea tipografică a înaintașilor săi, dând la lumină mai multe cărți de slujbă și de învățătură.

În anul 1631 a pus bazele unui colegiu în Lavră, din care se va dezvolta vestita Academie duhovnicească de la Kiev, iar în 1632, prin alegerea și înscăunarea lui Wladislav IV (1632-1648) ca rege al Poloniei, a reușit să recâștige libertatea de cult a Ortodoxiei în regatul polonez, recunoașterea legală a Mitropoliei ortodoxe a Kievului, dreptul Bisericii Ortodoxe de a avea biserici, tipografii și spitale, restituirea tuturor bisericilor ortodoxe din Kiev, care fuseseră răpite de uniți.

La 2 martie 1631, mitropolitul Kievului, Ion Borețki a trecut la cele veșnice, și ca urmare a alegerilor, Petru Movilă va fi numit mitropolit „al Kievului, Haliciului și a toată Rusia”, alegere recunoscută de Wladislav IV și întărită de Patriarhul ecumenic Chiril Lucaris. La 28 aprilie 1633 va fi hirotonit arhiereu, în catedrala cu hramul Adormirea Maicii Domnului din Lvov. În acest fel, rodnica sa activitate începută ca egumen al Lavrei Pecerska va fi continuată cu și mai mare însuflețire. În latura gospodărească remarcăm refacerea și înfrumusețarea unor biserici și mânăstiri din Kiev, printre care catedrala mitropolitană Sfânta Sofia și mânăstirile aferente acesteia, precum și biserica principală a mânăstirii Pecerska. În afară de acestea, a ridicat și câteva spitale și azile și a pus bazele unei noi frății ortodoxe, și a luat măsuri pentru întărirea disciplinei clericale și monahale.

În chip deosebit însă trebuie subliniată activitatea culturală a mitropolitului Petru Movilă, care a purtat o permanentă grijă față de colegiul său din Kiev, considerată cel mai vechi așezământ de învățământ superior la slavii ortodocși, după model căreia se va organiza, în 1640, o școală la mânăstirea Trei Ierarhi, de către domnitorul Vasile Lupu. Sub aspect tipografic, se cunosc aproximativ 50 de tipărituri îngrijite de mitropolitul Petru Movilă, unele dintre ele fiind lucrate de el însuși. Aceste lucrări se pot împărți în 3 categorii: de slujbă, de evlavie și zidire sufletească, și de apărare a ortodoxiei. Dar cea mai însemnată carte a lui Petru Movilă rămâne Evhologhionul sau Molitfelnicul (Trebnicul), cu peste 1500 de pagini și 126 de slujbe, tipărit în 1646 la Lavra Pecerska. Mai putem menționa ca făcând parte dintre lucrările sale și lucrarea Evanghelia învățătoare sau Cazania, tradusă din grecește și tipărită la Kiev în 1637, precum și Nomocanonul, o lucrare canonico-juridică apărută în 1629.

Ca expresie a dragostei sale față de neamul din care făcea parte, pe frontispiciul multora din tipărituri se găsea stema Movileștilor sau a celor două țări române în care domnise ai săi, iar el însuși se intitula adesea „fiu de neam moldovean” sau „fiu al voievodului Țării Moldovei”.

Dar dintre toate se distinge prin importanța ei, lucrarea Mărturisirea Ortodoxă (Pravoslavnica Mărturisire), care a apărut ca urmare a nevoii de învățătură ortodoxă, cât și din pricina apariției unei mărturisiri de credință calvinizante, pusă în seama patriarhului ecumenic Chiril Lucaris. Această lucrare a fost întocmită în limba latină sub titlul Expositio fidei Ecclesiaae Rusiae minoris, și cuprindea 261 de întrebări și răspunsuri, împărțite după cele trei virtuți teologice: credința, nădejdea și dragostea. Deoarece la lucrările Sinodului întrunit între 8 și 18 septembrie 1640 la Kiev nu s-au putut pune de acord membrii participanți asupra a două puncte din această lucrare, care stipulau existența purgatoriului și momentul epiclezei, s-a ajuns la ideea convocării unui alt Sinod, cu participarea delegațiilor mai multor Biserici Ortodoxe surori. Cum acest Sinod nu se putea ține nici la Constantinopol, care era stăpânit de turci, și nici la Kiev, aflat sub stăpânirea polonilor catolici, mitropolitul Petru Movilă s-a gândit că Moldova, țara sa natală, ar fi un loc potrivit pentru convocarea acestui Sinod. Astfel, între 15 septembrie și 27 octombrie 1642, la Iași s-au ținut lucrările acestui Sinod, care avea ca drept scop cercetarea Mărturisirii ortodoxe a mitropolitului Petru Movilă. Cele două puncte care conțineau influențe catolice au fost îndreptate, astfel că la data de 30 octombrie Mărturisirea, tradusă în grecește, a fost transmisă Sinodului patriarhal din Constantinopol, care în martie 1643 a aprobat ca traducerea greacă a acestei Mărturisiri, să devină Mărturisirea ortodoxă a Bisericii sobornicești și apostolești a Răsăritului. Astfel, lucrarea învățatului mitropolit de neam român devenea a treia mărturisire de credință a Bisericii ortodoxe, după Simbolul credinței și Dogmatica Sf.  Ioan Damaschin. După 1667, această Mărturisire va fi tradusă în mai multe limbi și tipărită în numeroase ediții, fiind cercetată și apreciată de numeroși teologi, din toate timpurile și toate confesiunile, mult timp fiind folosită și ca manual în școlile teologice din Rusia, țările române sau alte părți. De aceea, pe bună dreptate, marele istoric și dogmatist Macarie Bulgakov socotea pe Petru Movilă drept „părintele teologiei ortodoxe moderne”[2], iar profesorul Alexandru Elian remarca faptul c㠔opera lui Movilă și-a câștigat un loc neatins de nici o altă lucrare similară din cadrul teologiei simbolice ortodoxe”[3]. În acest fel putem considera că Petru Movilă a fost un mare dar duhovnicesc făcut de poporul român Bisericii ucraino-bieloruse, dar și Ortodoxiei întregi.

După o păstorire de 13 ani, mitropolitul Petru Movilă a trecut la cele veșnice, în ziua de 1 ianuarie 1647, fiind îngropat în biserica cea mare a mânăstirii Pecerska. prin testamentul său, averea sa fost lăsată Colegiului de la Kiev și catedralei Sfintei Sofia și mânăstirii Pecerska, pentru refacerea lor și pentru azilul de bătrâni.

În anul 19995, pe data de 27 iulie, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina a trecut în rândul sfinților pe marele ierarh român, ca dată de prăznuire fiind stabilită ziua de 31 decembrie.



[1] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol. II, E.I.B.M.B.O.R, 1994, p. 32-48.

[2] Ibidem, p. 43.

[3] Ibidem, p. 43.