click pentru detaliu
Ales în ceata sfinților lui Dumnezeu, acesta s-a bucurat de o cinstire deosebită printre credincioșii Bisericii Ortodoxe Române. La aceasta a contribuit și faptul că moaștele sale se află încă de la sfârșitul sec. al XV-lea în țara noastră, la mănăstirea Bistrița, în jud. Vâlcea.
Sfântul Grigorie s-a născut la Irinopolis, oraș în Decapolea Isauriei Asiei mici, către anii 780-790, dintr-o familie înstărită. Tatăl său, Serghie, era înclinat către plăcerile trupești, în schimb mama sa, Maria, fiind o femeie foarte evlavioasă. La vârsta de 8 ani Grigorie a fost dat la școală, dovedind dragoste față de învățătura și felul de viață al monahilor. revenind în sânul familiei, ducea o viață simplă, fără fast, deși părinții îl îndemnau la un alt fel de trai. El frecventa Biserica, citea Sfânta Scriptură și adesea se retrăgea în locuri liniștite unde stăruia în rugăciune către Dumnezeu, pentru a-l face adevărat slujitor al Său.
Ajuns la vârsta căsătoriei, părinții i-au ales o tânără cu care intenționau să-l logodească pe Grigorie, dar acesta, împins de un imbold divin, hotărăște să se lepede de lume, retrăgându-se în munți. Întâlnind un episcop al Decapolei, Grigorie este sfătuit să meargă la o mănăstire din apropierea Decapolei. Aici însă, egumenul, împreună cu obștea erau simpatizanți ai iconoclasmului, ceea ce va face ca Grigorie să sufere din această pricină. Astfel, el se va refugia la un unchi al său după mamă, Simeon, egumen la o altă mănăstire din jurul Decapolei, unde va rămâne timp de 14 ani, nevoindu-se întru cele duhovnicești, prin practicarea virtuților.
Râvnind însă la o viață desăvârșită, va cere binecuvântare să se retragă singur într-o peșteră pustie. Aici se va lupta cu duhurile necurate, biruind prin puterea rugăciunii, și cu ajutorul harului ceresc. Astfel, după ce s-a curățit de patimile sale, Sfântul Grigorie a fost îndemnat de un glas de Sus, ca să părăsească peștera și să meargă în lume, spre folosul său și al altora. În acest fel, Sfântul va începe o serie de călătorii. Va merge prin Efes, Proconez, unde va binecuvânta casa unui sărac cu cele necesare trupului, apoi va merge la Histopolis, după care va ajunge la Tesalonic. Aici va sta câteva zile la o mânăstire, după care își va continua călătoria sa, ajungând la Roma, unde va sta trei luni, unde va vindeca un demonizat. Din smerenie, se va refugia la Siracuza Siciliei, unde se va închide într-un turn. Și aici va vindeca doi îndrăciți, o femeie și un bărbat.
De aici Sfântul va pleca la Hidros, unde va pătimi din cauza iconoclaștilor, dar este eliberat de episcopul locului. Plecând de aici, va trece printr-o regiune ocupată de mauri, care vor să-i ia viața Sfântului, însă, printr-o minune dumnezeiască, mâna care dorea să-l lovească, paralizează, și numai la intervenția Sfântului se înzdrăvenește. puțin mai departe va vindeca pe alt demonizat, după care se reîntoarce la Tesalonic, stabilindu-se la mânăstirea Sfântul Mina. Aici, în scurtă vreme, Sfântul va deveni cunoscut prin puterea sa de fi văzător cu duhul. După ce prezice moartea unui stâlpnic, însărcinează pe ieromonahul Teodul să înștiințeze pe părintele spiritual al Sfântului că acesta va trece în curând la cele veșnice. După ce va mai săvârși câteva minuni prin puterea Duhului Sfânt, s-a socotit că Sfântul este vrednic de a primi preoția, acest lucru fiind dovedit și de virtuțile cu care se împodobise: înfrânarea, sărăcia, răbdarea, blândețea, apărarea dreptei-credințe, pentru care Sfântul a avut o râvnă deosebită, mustrând și condamnând cu toată vigoarea pe ereticii iconoclaști.
Dar Dumnezeu îi dă Sfântului o boală grea, și vestea despre aceasta ajunge până la Constantinopol, unde se afla închis în temniță Simeon, unchiul Sfântului, care pătimea din cauza iconoclasmului. Vrând să-și revadă nepotul, Sfântul Grigorie va porni spre Constantinopol, unde îl va găsi pe unchiul său în stare de libertate. La 12 zile după sosirea sa la Constantinopol, Sfântul Grigorie va trece în cămările cerești, după cum prezisese, la data de 20 noiembrie 842.
Mormântul său va deveni repede un loc de pelerinaj, datorită minunilor ce se săvârșeau la el, astfel că sfintele sale moaște au fost dezgropate și puse într-o raclă, pentru a fi cinstite după cuviință. Tradiția spune că și uleiul din candela de la moaștele Sfântului avea putere tămăduitoare. De altfel, nevoitorul lui Hristos a fost socotit ca sfânt încă din timpul vieții sale, și recunoscut ca atare imediat după moartea sa. Moaștele Sfântului au stat la mânăstirea din Constantinopol mult timp după moartea sa, probabil până în anul 1453, când capitala va cădea sub turci. De aici, ele au fost luate de un demnitar, iar de la acesta, în 1498, banul Barbu Craiovescu le-a cumpărat cu mare preț și le-a așezat în mânăstirea Bistrița, ctitorie a sa, unde se află și astăzi. Aici, însuși ctitorul mânăstirii se va călugări, sub numele de Pahomie.
Racla de argint aurit în care se găsesc moaștele Sfântului este opera meșterilor din Brașov, și poartă o inscripție din anul 1656. Tot în cinstea Sfântului s-au făcut numeroase danii mânăstirii, iar bisericile schitului Păpușa (jud. Vâlcea) și a mânăstirii Popânzălești (jud. Dolj), poartă hramul Sfântului Grigorie. O altă dovadă de cinstire o constituie și tipăriturile închinate de către români Sfântului: Slujba Sfântului Grigorie Decapolitul, compusă de Matei al Mirelor, Carte osebită a Sfântului Grigorie Decapolitul, Râmnic, 1753, cea mai completă ediție, ce cuprinde slujba ce se face la hramul său, Paraclisul Sfântului Grigorie Decapolitul, copiat de schimonahul Paisie, zugravul mânăstirii Bistrița.
Din toate cele relatate până aici reiese cu prisosință cinstirea deosebită de care s-a bucurat Sfântul Grigorie Decapolitul în rândul drepmăritorilor creștini de pretutindeni. Aceasta i-a inspirat pe imnografi să-i închine slujbe, paraclise și rugăciuni, încă de la trecerea sa la cele veșnice și până în zilele noastre. În mod deosebit, Sfântul Grigorie Decapolitul s-a învrednicit de venerația credincioșilor din țara noastră, care îl cinstesc ca pe unul dintre sfinții români.
[1] Damaschin Coravu Severineanul, Sfântul Grigorie Decapolitul de la Bistrița-Vâlcea, în vol. Sfinți români și apărători , ed. cit. , p. 248.