Sf. Cuvios Paisie de la Neamt

Sf. Cuvios Paisie de la Neamț (15 noiembrie)[1]

   

mneamt.jpg (163628 bytes)        paisievelichicovski.jpg (79453 bytes)

Mânăstirea Neamț

 

Este una dintre cele mai însemnate personalități ale monahismului ortodox care au viețuit pe meleagurile noastre, înnoitor al vieții duhovnicești din mânăstirile din Moldova (dar și din Oltenia și Muntenia prin ucenicii săi), iscusit traducător al scrierilor Sfinților Părinți din limba greacă în limbile slavonă și română, adept fervent al metodei isihaste a „rugăciunii lui Iisus”, cunoscut și sub numele de Paisie Velicicovski.

Se naște la 21 decembrie 1722, ca al 11-lea copil din cei 12 ai protoiereului Ioan din Poltava și ai presbiterei Irina, și va primi la naștere numele de Petru. La frageda vârstă de 4 ani va rămâne orfan, iar din tinerețe va simți o puternică atracție spre viața monahală, căci tânărul Petru era tăcut și cu blândețe în purtări, ca unul ce zăbovea adesea asupra paginilor din Viețile Sfinților. Însă va urma câțiva ani la Școala mânăstirească Bratska, ca elev extern, și cu această ocazie va cerceta bisericile din împrejurimi, cu deosebire Lavra Pecerska. De mult folos îi va fi și întâlnirea cu mitropolitul Antonie al Moldovei, care probabil că a fost decisivă în hotărârea tânărului de a îmbrățișa viata monahală.

Astfel, la vârsta de 12 ani, el va fi tuns rasofor, sub numele de Platon, însă nu se cunoaște numele schitului în care el a fost tuns rasofor. De-a lungul câtorva ani, plin de năzuință pentru desăvârșirea evanghelică, Platon va trece prin câteva mânăstiri ucrainiene, și va poposi în cele din urmă, împreună cu alți 3 călugări, la schitul Dălhăuți (jud.  Vrancea), unde acolo se aflau câțiva nevoitori care aveau și preocupări cărturărești. De aici, Platon va ajunge la alt schit, Trăisteni, unde a auzit, pentru prima dată, de pravila și rugăciunile făcute la Sfântul Munte.

Venind la schit starețul Vasile, de la Poiana Mărului, și văzându-l pe Platon, îl va lua cu el la Poiana, unde Platon va primi ascultarea de a copia într-un manuscris lucrarea Desiderie. De la Poiana Mărului, Platon va fi trimis la schitul Cârnu. Astfel, în decurs de 4 ani, cât a umblat pe la schiturile românești, Platon a putut culege destule învățături duhovnicești de la stareți, duhovnici și sihaștri. De aceea, dornic de desăvârșire, va lua hotărârea de a merge la Muntele Athos, astfel că în data de 4 iulie 1746, la vârsta de 24 de ani, va intra în mânăstirea Pantocrator din Sfântul Munte, unde se aflau și câțiva călugări slavi. Negăsind un părinte duhovnicesc s-a hotărât să locuiască singur.

După patru ani de viețuire sihăstrească, a venit la Sfântul Munte starețul Vasile, de la Poiana Mărului, care l-a tuns în monah, sub numele de Paisie. Imediat după acesta a venit din Moldova un monah din Moldova, pe nume Visarion, în căutarea unui duhovnic. Auzind că Paisie știe limba română, Visarion a venit la dânsul și a rămas lângă el, ca ucenic. Cu timpul, în preajma lor s-au adunat și alți ucenici, dornici să intre în mica lor obște, astfel că numărul viețuitorilor din preajma lui Paisie s-a ridicat la 12 români-moldoveni și 5 slavi.

La vârsta de 36 de ani, Paisie va fi hirotonit ieromonah, de către episcopul Grigorie de la Athos. Deoarece obștea continua să se mărească, Paisie va înființa împreună cu frații, în 1757, Schitul Sfântul Ilie, care va spori faima lui Paisie, și care va duce la atragerea a și mai mulți ucenici. In acest fel numărul fraților din obște a ajuns repede la 60, Paisie rânduind viața acestora după principiile Sfinților Părinți, mai ales după Regulile Sf. Vasile cel Mare.

Atitudinea ostilă a turcilor, pe de o parte, precum și rivalitatea dintre greci și slavi care exista la Sfântul Munte, pe de altă parte, l-au determinat pe Paisie să se gândească la reîntoarcerea în țările române, și în 1763, împreună cu alți 63 de frați, au venit în Moldova, unde s-au așezat la mânăstirea Dragomirna, unde a rânduit aceeași viață ca și la Sfântul Munte, iar în curând obștea mânăstirii ajunsese la impresionantul număr de 350 de părinți și frați.

În urma conflictului ruso-turc (1768-1744), partea de nord a Moldovei a trecut sub stăpânirea Austriei. Teama de uniație și atitudinea guvernului austriac, care privea cu ostilitate bisericile și mânăstirile ortodoxe, au determinat pe Paisie să primească invitația soborului mânăstirii Secu de a se instala la această mânăstire, ceea ce și face, în data de 14 octombrie 1775. Și aici Paisie va organiza viața monahală după rânduiala Sfântului Munte. După patru ani, Paisie împreună cu obștea sa va primi în dar de la voievodul Constantin Moruzi mânăstirea Neamț, astfel că cea mai veche mănăstire din Moldova, care a fost centrul vieții ei religioase și culturale, va ajunge să fie condusă de starețul cu înaltă trăire duhovnicească, Paisie.

Aici, la Neamț, prin muncă și jertfă, Paisie a reușit ca să ridice pe noi culmi spiritul de viață monahală, verificată și păstrată la Athos. Totodată, a reușit să transforme Neamțul într-o academie de traducere a scrierilor Sfinților Părinți. Obștea mânăstirii număra acum în jur de 600 de suflete, iar răspunderea pentru toate aceste suflete îi revenea starețului. Paisie a arătat și o grijă deosebită față de cei săraci, bolnavi și refugiați, ca și față de închinătorii cu nevoi sufletești.

În anul 1791, starețul Paisie a fost hirotesit arhimandrit de către arhiepiscopul Ambrosie Serebrenikov, ca urmare a venirii acestuia în funcția de exarh al Moldovei, iar în 1792 s-a întâlnit cu tânărul episcop Veniamin Costache, care dorea și el ca să fie numit cu metanie la Neamțu, și ca urmare el a primit de la vestitul stareț învățăturile și sfaturile cuvenite, făcând ascultare și ca frate.

Dar starea sănătății starețului Paisie a început să slăbească, iar în ziua de 15 noiembrie 1749, împărtășindu-se cu Sfintele taine și transmițând pace și binecuvântare întregului sobor, prin cei doi duhovnici, Silvestru și Sofronie, a adormit întru Domnul. Înmormântarea s-a făcut de către soborul mânăstirii, unde s-a rostit și un Cuvânt la îngroparea Preacuviosului părintele nostru Paisie, arhimandritul și starețul sfintei mânăstiri Neamțul și Secul, care a fost copiat în numeroase manuscrise românești.

Cea mai de seamă lucrare scrisă rămasă de la Cuviosul stareț Paisie este Așezământul, în 8 puncte, alcătuit odată cu stabilirea la Dragomirna. În această lucrare Sfântul Paisie stabilea normele vieții monahale, norme care erau alcătuite după învățătura Sfintei Scripturi și a Sfinților Părinți. Rezultatul acestor norme se constituia în faptul că la mânăstirile unde au fost aplicate (Dragomirna, Secu, Neamțu), s-au alcătuit obști asemănătoare celor din Sfântul Munte.

Spiritul de organizare a vieții monahale a dăinuit mulți ani așa cum l-a statornicit Paisie. Pravila sa a fost aprobată și întărită prin hrisoave domnești, deoarece numeroase manuscrise românești, începând din 1795 și până în 1880, au transmis copii după Așezământul Sfântului Paisie.

Dintre operele sale mai putem evidenția: Despre rugăciunea minții, Viața Sfântului Grigorie Sinaitul  , scrisă de Patriarhul Calist, o traducere din limba greacă în limba slavă, și mai cu seamă traducerea Filocaliei, din greacă în slavă, prin aceasta monahismul Bisericii Ruse fiind înzestrat cu tălmăcirile Sfinților Părinți nevoitori.

Mai putem remarca faptul că sistemul stăreției practicat de Sfântul Paisie s-a răspândit în sec. al XIX-lea la un număr de 117 mânăstiri și schituri din 35 de eparhii. De asemenea, numeroase manuscrise slavone ale Starețului s-au răspândit în copii și se păstrează în mânăstirile din Bulgaria, Serbia, Din Athos, și din alte biblioteci publice de peste hotare.

Viața Sfântului Paisie, alcătuită după moartea sa de diferiți ucenici, unii din însărcinare oficială, arată că opera Cuviosului, cristalizată pe pământ românesc, a reînnoit așezământul monahal, a dezvoltat arta scrisului, a cultivat dragostea față de scrierile patristice. Cea mai autentică Viață a Sfântului Paisie este cea scrisă de monahul Vitalie, care aduce mărturii oculare în legătură cu ultimii ani de viată ai Cuviosului.

În 1967, starețul de atunci al mânăstirii Neamț, Arhim. Nestor Vornicescu, a chestionat pe cei mai bătrâni părinți ai mânăstirii, care au mărturisit că ei au continuat tradiția înaintașilor lor, considerându-l pe Paisie ”sfânt”, și numindu-l ”Cuviosul Paisie”. Portrete ale sale sunt pictate în holul palatului patriarhal și în paraclisul Seminarului Teologic de la mânăstirea Neamț.



[1] Pr. Dr. Paul Mihail, Cuviosul stareț Paisie de la Neamțu, , în vol „Sfinți români și apărători…”, ed. cit. , p. 484