Cuviosul Dimitrie cel Nou din Basarabi

Cuviosul Dimitrie cel Nou din Basarabi (27 octombrie)[1]

 

        Dumitrumoaste.jpg (116577 bytes)    DumitruBasarabov1.jpg (39371 bytes)    patriarhia.jpg (201557 bytes)

click pentru detaliu

 

S-a născut în satul Basarabi, aflat la sud de Dunăre, la 2-3 kilometri depărtare de cetatea Rusciuc, pe râul Lomului. Părinții Sfântului erau ortodocși, de origine valahă (română), și se îndeletniceau cu agricultura și cu creșterea vitelor. Deși nu s-au păstrat multe documente scrise în legătură cu data nașterii Sfântului Dimitrie, se crede că aceasta s-ar fi întâmplat prin sec. XIII, pe vremea împăraților Petru și Ioniță Asan ai statului româno-bulgar.

Ocupația de bază a tânărului Dimitrie era tot creșterea animalelor, ca și a părinților săi, dar adevărata sa vocație era aceea de a-L sluji pe Hristos. De aceea, încă din tinerețe, a intrat în viața monahală. Nu putem afirma cu certitudine unde și-a început viața monahală tânărul Dimitrie, dar sunt păreri că acesta ar fi dus o viață pustnicească, într-o peșteră ce se afla în apropierea satului său natal, pe marginea Lomului.[2] Luând însă în considerare faptul că în prima jumătate a sec al XIII-lea exista o viață monahală destul de bine organizată, este foarte probabil ca tânărul Dimitrie să-și fi început viața monahală într-o comunitate monahală mai bine cunoscută, ca de pildă cea de la Basarabi, din sudul Dobrogei (Sciția Mică). Este posibil ca supranumele de Basarabov să i se fi dat în legătură cu această mânăstire, astfel de numiri întâlnindu-se și în cazul altor mari nevoitori ai vieții noastre monahale: Nicodim de la Tismana, Daniil Sihastrul, Paisie de la Neamț, Calinic de la Cernica, etc. Ca atare, marii monahi au rămas cunoscuți în Biserică nu prin numele sau locului de naștere, ci prin numele locului unde s-au nevoit, închinându-și viața Domnului.

Despre chipul nevoințelor sale, despre data trecerii la cele veșnice, despre locul în care s-a întâmplat aceasta, despre cei ce l-au însoțit sau nu pe ultimul său drum, cât și despre locul mormântului său nu există nici un fel de date. Doar cântările Bisericii vorbesc despre nevoințele acestui Sfânt: „Ca un înger pe pământ viața ți-ai săvârșit, în post și rugăciune ziua și noaptea petrecând, ca să înfrângi pornirea ispitelor cu care te-ai luptat, ca un ostaș adevărat al lui Dumnezeu, a cărui voie ai împlinit-o din tinerețe, Dimitrie, și toate întunecime le-ai socotit. Pentru aceasta și noi cu credință te lăudăm și te slăvim”[3].

Moaștele Sfântului aveau să fie descoperite în mod minunat, atunci când au crescut apele Lomului, surpând intrarea în peștera Sf. Dimitrie. O copilă bolnavă a avut o viziune despre locul unde se aflau moaștele Sfântului, viziune pe care a povestit-o părinților. Aceștia au anunțat preoții Bisericii, care adunându-se cu sobor mare la locul indicat de copilă, au descoperit acolo, în albia râului, moaștele întregi ale Sfântului.Ca mărturie a revărsării Duhului Sfânt asupra Sfântului stă vindecarea acelei copile bolnave, prin atingerea cu credință a sa de moaștele Sfântului.

De acolo, sfintele moaște au fost duse cu cinste la biserica din satul său natal, unde au stat, fiind cinstite cu evlavie, până în anul 1774, când, datorită invaziei armatelor otomane, ele au fost luate și trecute Dunărea, la români, cu scopul de a fi duse în Rusia. Însă, la București, un creștin cu inimă aleasă, anume Hagi Dimitrie, a intervenit pe lângă autoritățile militare rusești, aflate în acel moment la sud de Dunăre, pentru a dărui aceste sfinte moaște românilor, având în vedere că Sfântul Dimitrie era de neam vlah. Autoritățile rusești au fost de acord, totuși s-au învoit ca măcar mâna dreaptă a Sfântului să ajungă la Kiev, unde se crede că se păstrează și astăzi în Lavra Pecerska.

În acest fel, sfintele moaște au fost aduse la București, întâmpinate cu mare alai, de toți credincioșii și clericii bucureșteni, în frunte cu mitropolitul Grigorie al Țării Românești. Ele au fost așezate în catedrala mitropolitană, astăzi actuala catedrală patriarhală, unde și astăzi moaștele Sfântului Dimitrie sunt izvor de binecuvântare duhovnicească. Sfântul a fost declarat ocrotitor al Bucureștiului, iar harul său s-a făcut simțit și prin numeroasele vindecări ce s-au petrecut la racla sa.

Luând în seamă aceste daruri dumnezeiești ale Sfântului Dimitrie, Biserica Ortodoxă îl socotește pe bună dreptate doctor iscusit al bolnavilor, izbăvitor al celor chinuiți de duhuri necurate, , întăritor al  bătrânilor, învățător al celor tineri, mângâietor al celor întristați, grabnic ascultător al celor ce se roagă, izbăvitor al celor ce sunt în primejdii, , sprijinitorul întregii creștinătăți, precum și ocrotitorul țării noastre.



[1] Arhim. Dr. Chesarie Gheorghescu, Sfântul Dimitrie cel Nou, în vol. „Sfinți români și apărători…”, ed. cit. , p. 272

[2] Îndrumătorul Pastoral, vol II, București, 1951, p. 327; Viețile Sfinților pe luna Octombrie, Episcopia Romanului, 1994,p. 178. 

[3] Mineiul lunii octombrie, la ziua de 27 octombrie.