Sf. Cuvioasă Paraschiva de la Iași

Sf. Cuvioasă Paraschiva de la Iași (14 octombrie)[1]

 

mitropiasi.jpg (105718 bytes)    Parascheva1.jpg (92808 bytes)    Parascheva3.jpg (124495 bytes)    Parascheva2.jpg (107826 bytes)    mitropiasi1.jpg (89204 bytes)

click pe imagine pentru detaliu

 

Această floare aleasă a Bisericii este cunoscută mai cu seamă în Bisericile Ortodoxe Greacă, Română, Bulgară, Rusă și Sârbă. În chip cu totul deosebit a devenit vestită și sărbătorită în Moldova, unde de peste 350 de ani sălășluiesc preacinstitele ei moaște, izvor neîmpuținat de întrarmare duhovnicească și de tămăduire. Vasul cel de lut, în care a vegheat duhul ei, învrednicit de Atotștiutorul cu darul neputrezirii, a fost adăpostit și cinstit, rând pe rând, de drepmăritorii creștini din Tracia, Bulgaria, Serbia, Constantinopol și din Țările Românești.

Potrivit cazaniei pentru ziua de 14 octombrie, din Cartea românească de învățătură la duminecele de preste an și la praznice împărătești și la svinți mari, care a fost cel dintâi cuvânt de învățătură tipărit despre viața Cuvioasei Paraschiva, „această sfântă și preacuvioasă fecioară Paraschiva era de moșie din Epivat, născută din părinți credincioși și creștini buni”. Ea s-a născut în prima jumătate a sec al XI-lea. Sfânta avea și un frate, pe care părinții l-au trimis la carte. El însă s-a călugărit, luând numele de Eftimie, iar după un oarecare timp a fost ales episcop la Madita.

La vârsta de zece ani, fiind fecioara într-o biserică, a auzit cuvântul evanghelic „Cine va vrea să vină după mine, să se lepede de sine și să ia crucea sa și așa să vină după Mine” (Marcu 8, 34). Acest cuvânt a pătruns-o până în adâncul inimii, drept pentru care, ieșind din biserică, a împărțit săracilor hainele și podoabele sale. Deși era mustrată mereu de părinți, ea de multe ori da săracilor hainele sale și nu lua în seamă mustrarea făcută de aceștia. Aprinsă de dragostea Mirelui Ceresc, ea părăsi casa părintească și se duse în pustie, unde se dărui postului, privegherii și rugăciunii. Acolo „pururi suspina și nepărăsit tânjea cumu-și va înfrumuseța sufletul, cum se va logodi pe sine Mirelui Ceresc…De aceasta…ochii de lacrimi îi erau întunecați pururi”. Astfel, înfruntând bărbătește vicleșugurile și meșteșugirile diavolești, s-a nevoit asupra firii sale, înfrumusețându-și sufletul cu dumnezeieștile învățături ale Mântuitorului.

După ce a petrecut în pustie mulți ani, într-o noapte, un înger a îndemnat-o să lase pustia și să se întoarcă în locul său natal „că acolo ți se cade să lași trupul pământului și să treci din această lume către Dumnezeu pe care l-ai iubit”. Astfel, Sfânta a lăsat pustia și a plecat spre Epivatul Traciei. Ajungând la Constantinopol, a intrat în biserica Vlaherna, închinată Născătoarei de Dumnezeu, unde s-a închinat Fecioarei, după care a mers la Ierusalim, la Locurile Sfinte, apoi în pustia Iordanului, unde a intrat într-o mănăstire de călugărițe, unde a rămas până la vârsta de 25 de ani.

După aceasta, s-a întors în satul său, Epivatul Traciei, unde a mai trăit 2 ani, timp în care, prin trudă durere și post continua să se înfrumusețeze pentru Mirele Ceresc. În acest chip petrecând, „și cu rugăciune stăruind, ea își dădu luminat sufletul în mâna lui Dumnezeu și nimănui nu-i spuse de unde a fost și cine este”.

Pentru viața sa închinată în întregime Lui Dumnezeu, Paraschiva a fost slăvită de Acesta cu darul neputrezirii trupului și al facerii de minuni. Descoperirea trupului său neputrezit s-a făcut prin rânduiala divină, căci murind un corăbier și săpându-se groapa pentru acesta, pe țărmul mării,  trupul Sfintei a fost aflat neputrezit și plin de mireasmă. Prin vedeniile avute de către unul din oamenii ce săpaseră groapa, anume Gheorghe, și de către o femeie ce se numea Eftimia, Trupul Sfintei a fost luat din acel loc și dus în biserica Sfinților Apostoli din Epivat. Aici, moaștele au stat timp de aproape 200 de ani, până în jurul anului 1235. În tot acest timp, ele au fost mângâiere și întărire dreptcredincioșilor, prin minunile săvârșite. Vestea despre aceste minuni se răspândise în toată Tracia și Peninsula Balcanică.

După anul 1235, moaștele Sfintei au fost strămutate de la Epivat la Târnovo, capitala Imperiului româno-bulgar. Aici moaștele ei au stat aproape 160 de ani, timp în care se pare că a fost alcătuită slujba Cuvioasei. De aici, moaștele Cuvioasei au fost duse la Belgrad, iar în 1521, după cucerirea Belgradului de către sultanul Suleiman, sfintele moaște au fost strămutate la Constantinopol, unde au stat 120 de ani.

Ctitorind la Iași frumoasa biserică a Sfinților Trei ierarhi, îndemnat de convingerile și sentimentele sale ortodoxe și hotărât să transforma capitala țării într-un important centru ortodox, Vasile Lupu va face demersurile necesare la Patriarhia din Constantinopol, pentru ca aceasta să încuviințeze mutarea moaștelor Sfintei la Iași.

În luna mai a anului 1641, patriarhul Partenie și alți sfetnici semnau un act sinodal din care reieșea că până la acea dată, Vasile Lupu plătise o parte din datoriile pe care Patriarhia le avea, și o va ajuta și în viitor. În schimbul acestor ajutoare, Patriarhia a hotărât să dăruiască voievodului Moldovei, în semn de mulțumire, moaștele Cuvioasei Paraschiva. Potrivit unor mărturii istorice[2], Prețiosul dar a fost coborât peste zidul de incintă al Constantinopolului și transportat apoi, cu știrea autorităților turcești, la Iași. Ieșirea cât mai tainică din capitală se impunea ca măsură de evitare a unor eventuale tulburări ale ortodocșilor, care se vedeau astfel lipsiți de ocrotirea și mângâierea Sfintei. Trecerea peste zid s-a făcut deoarece legea islamică interzicea transportarea trupurilor morților, afară de cel al sultanului, mai mult de trei mile.

Istoria strămutării sfintelor moaște a fost săpată în piatră, în slavonă, și această inscripție a fost fixată la baza nișei din naosul bisericii Sfinții Trei Ierarhi, unde s-au așezat sfintele moaște. De atunci, necontenit, Sfânta a fost scut și ocrotire, chemare la rugăciune, evlavie și săvârșirea binelui, pentru întreaga Moldovă, mai ales în momentele de grea încercare în care s-a aflat țara.

În 1884, moaștele Cuvioasei au fost mutate din biserica Sfinților Trei Ierarhi în paraclisul mânăstiresc din clădirea egumeniei și așezate pe un catafalc de lemn, deoarece din acel an au început lucrările de restaurare a bisericii. In seara zilei de 26 decembrie1888, a izbucnit un incendiu, care a prefăcut catafalcul pe care se aflau sfintele moaște în scrum. Din cauza căldurii, ferecăturile din argint ale raclei s-au topit în parte, capacul s-a carbonizat, dar moaștele, prin minune dumnezeiască, au rămas neatinse. Ridicate din mormanul de jar, moaștele au fost așezate într-o nouă raclă, construită de un binecredincios din Fălticeni, Lupu Botez, ajutat de alți creștini, după care au fost depuse în catedrala mitropolitană.

La 10 octombrie 1955, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat generalizarea cultului unor sfinți cu moaște în țara noastră, iar la 14 octombrie 1955, la Iași, după Sfânta Liturghie, s-a dat citire unei Enciclici trimisă de Sfântul Sinod, prin care clerul și credincioșii erau chemați să cinstească sfinții cu moaște la noi în țară.

Înflăcărați de puterea credinței în Atotțiitorul și de vrednicia pilduitoare a Cuvioasei Paraschiva, compunătorul Acatistului Sfintei, ca și aceia care au zugrăvit în tropare și stihiri., smerenia și frumusețea ei feciorelnică, au privit-o ca pe un „dar al lui Dumnezeu ce s-a trimis pământului acesta”, ca pe „a Moldovei luminătoare” ”a Moldovei laudă preacinstit㔠”A Moldovei casnică luminătoare”. Mai mult decât atât, ea este ”hrană duhovniceasc㔠”mijlocitoarea tuturor” la părintele luminilor, „floare neveștejit㔠a întregii Ortodoxii, iar în preajma raclei în care s-a păstrat nestricat cortul Sfintei , cei copleșiți de necazuri găsesc mângâiere, cei învăluiți de suferință, alinare, cei zăbavnici în săvârșirea lucrului celui bun, hotărâre și tărie.



[1] Pr. Scarlat Porcescu , Cuvioasa Paraschiva „de la Iași”, în vol. „Sfinți români și apărători…” , ed cit., p. 258.

[2] D.  Cantemir, Istoria Imperiului Otoman, traducere de Dr. I. Hodoșiu, vol. I, București, 1876, p. 541-542, apud Pr. Scarlat Porcescu, op. cit. , p. 265.