click pentru detaliu
S-a născut în districtul Maidan din Bosnia, tatăl său numindu-se Maxim, iar mama sa Maria. Numele lui de botez era Nicolae, iar cel de familie Sarai-Tiurcia (Cojocaru). După nașterea sa, părinții se stabilesc în localitatea Kostainița din Croația. În 1738 este tuns în monahism la mânăstirea Sfântul Sava, de către Patriarhul Ierusalimului, primind numele de Visarion. Ajunge la Athos, și după un oarecare timp, în 1742 se reîntoarce în Serbia, la mânăstirea Pakra. Cunoștea bine limbile sârbă și greacă, dar și ceva română, căci preotul Atanasie Stoica, fiind între cei mulți care-l însoțiseră pe Visarion în părțile Hațegului, afirmă despre el că știa ceva românește[2].
De la mânăstirea Pakra va pleca la Carloviț, în luna ianuarie a anului 1744, și după o întrevedere cu Patriarhul, își continuă drumul, ajunge la timișoara, trece pe la mânăstirile din banat, zăbovește puțin la Hodoș-Bodrog și se oprește la Lipova pe la începutul lunii martie. Alegerea acestui loc de ședere, centru românesc cu străvechi tradiții ortodoxe, cu meseriași vestiți și cu o viață comercială intensă, a fost bine gândită, deoarece era locul cel mai potrivit pentru vestirea cuvântului răscolitor, iar în apropiere se aflau episcopii de Timișoara și Arad. Pe colina de la marginea orașului, Visarion ridică o cruce de lemn ce se păstrează și astăzi în una din absidele exterioare ale bisericii istorice din Lipova. Lângă cruce a apărut un izvor, rămas în amintirea localnicilor cu denumirea de izvorul Sfântului.
Lângă această cruce, ajutat adesea pentru mai buna înțelegere a cuvântului de comercianții Dima, Gavriil și George Nicolae, Visarion va începe să vorbească convingător mulțimii, cu cuvinte scurte dar înspăimântătoare, combătând unirea cu Roma.
Într-un Consiliu de război ținut în 24 iunie 1744, Curtea Imperială își exprima temerea că pelerinajele de la cruce pot provoca tulburări. Ca urmare a acestei temeri, Consiliul locotenențial din Pojon, printr-un ordin dat în august 1744, dispune arestarea tuturor călugărilor aflați la cruce, care erau în număr destul de mare, unii venind și de peste munți. în plus conducerea administrativă din Timișoara va ordona oficiului districtual din Lipova să distrugă toate construcțiile ridicate în apropierea crucii pentru adăpostirea pelerinilor, dar să lase crucea neatinsă. Cu toate aceste hotărâri abuzive, la 2 ani de la așezarea crucii, se raporta din Lipova că aici vin zilnic pelerini, și că mulțimea celor din Banat, nordul Mureșului și din Crișana este în creștere [3]. Se iau măsuri restrictive împotriva preoților iar călugării sunt urmăriți, îndeosebi cei veniți din Muntenia și Moldova.
De la Lipova Visarion pleacă la Calponaș, în marginea estică a Banatului, în apropierea Făgetului, iar în data de 12 aprilie 1744, el pleacă spre Deva, urmat fiind de numeroase mulțimi de români, printre care se aflau și dorobanți și câțiva cavaleriști din regimul Cesaro-regesc. De la Deva va pleca la Orăștie și de aici mai departe, oprindu-se la Săliștea Sibiului, unde Visarion va combate cu și mai multă convingere uniația, cuvântul său readucând la Ortodoxie acest centru românesc de cultură.
Plecând de la Săliște spre Sibiu, în 26 aprilie 1744 a fost arestat și închis la Sibiu pe strada Cisnădiei, iar de aici mutat, de teama mișcărilor suspecte ale românilor, pe strada Iernii . În ziua următoare, din ordinul comandantului general al Transilvaniei, contele Czernin și în prezența episcopului Inocențiu Micu-Klein, Visarion a fost supus unui interogatoriu ce cuprindea 44 de întrebări, la care a răspuns prudent, afirmând totuși că uniții au două religii și nu țin nici una.
De la Sibiu, Visarion a fost dus la Alba-Iulia, la Deva și apoi la Timișoara unde i s-a luat un nou interogatoriu, și de acolo, sub escortă și în mare taină, la Viena. De aici informațiile documentare încetează, dar s-a afirmat că la intervenția ministrului plenipotențiar rus la Viena, Visarion ar fi fost eliberat și trimis în Rusia[4].
Dar urmările acțiunilor călugărului Visarion nu puteau fi uitate cu ușurință, drept pentru care împărăteasa Maria Tereza va ordona luarea celor mai drastice măsuri împotriva românilor ortodocși din Transilvania, care se împotriveau catolicizării. Acestea au culminat, după cum se știe, cu acțiunea gen. Bukow, care a înscris una dintre cele mai odioase pagini în istoria vieții bisericești transilvănene.
Consecințele mișcării declanșate de Visarion vor fi însă de dimensiuni istorice, evenimentele desfășurându-se într-o succesiune și amploare de măreție, sporind îngrijorarea Curții vieneze, îngrijorare ce va merge până la obsesie. După plecarea episcopului Inocențiu Micu-Klein la Viena, Curtea imperială va dispune efectuarea unor investigații, pentru a afla care era starea de spirit a românilor din Transilvania. Răspunsul va fi unul care va îngrijora Curtea și mai mult, anume faptul că mișcarea lui Visarion prinsese rădăcini atât de adânci încât era necesară intervenția armatei pentru suprimarea tulburărilor.
În 1745 mișcarea atinge apogeul, preoții uniți fiind alungați din biserici, în locul lor românii aducându-și preoți ortodocși. mișcarea va cuprinde acum toată Transilvania, iar în vara anului 16564, înaintea comisiei imperiale, toate satele ținutului vin în decursul unei săptămâni și declară ca nu-și părăsesc legea strămoșească, Ortodoxia.
În ședința sa din 28 februarie 1950, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, a hotărât ca, pentru virtutea și pătimirile lor pentru dreapta credință, ieromonahul Visarion să fie prăznuit ca sfânt, în bisericile din Transilvania, împreună cu Cuviosul mărturisitor Sofronie e la Cioara și cu Mucenicul țăran Oprea Nicolae din Săliște, în ziua de 21 octombrie.
[1] Pr. Ioan B. Mureșan, Sfântul Visarion Mărturisitorul, în vol Sfinți români și apărători ed. cit., p. 466.
[2] A. Bunea, Episcopul Ioan Inocențiu Klein, Blaj, 1909, p. 155, apud Pr. Ioan B. Mureșan, op. cit. , p. 467.
[3] Pr. Gh. Cotoșman, Eremitul Visarion valahul, în M. B. , XXX (1957), nr. 1-3, p. 109.
[4] Dr. S. Dragomir, Istoria dezbinării religioase a românilor din Ardeal, în secolul XVIII, vol. I, Sibiu, 1920, p. 140, apud Pr. Ioan B. Mureșan, op. cit. , p. 472.