Sf.Ierarh Martir Antim Ivireanul

Sf. Ierarh Martir Antim Ivireanul (27 septembrie)[1]

 

Antim Ivireanu.jpg (165500 bytes)

click pentru detaliu

 

Cel mai învățat și talentat mitropolit care a stat vreodată pe scaunul mitropoliei Țării Românești[2], bărbat de cinste, evlavios și împodobit cu virtuțile ce se potrivesc cu vrednicia arhierească, Antim Ivireanul a rămas o icoană înconjurată cu evlavie și cu recunoștință pentru tot ce a înfăptuit în țara și Biserica Ortodoxă Română, și împodobită cu nimbul muceniciei. În sufletul lui au prisosit virtuți alese, un buchet făcut din toate talentele, o simfonie de inspirație și melodii. N-a îngropat nici un talant, ci i-a înmulțit pe toți, fiind „singurul vlădică de multe ori artist”[3].

Din izvoare sigure se știe că era de origine georgiană (din Iviria, denumire veche a Georgiei sau Gruziei de azi, din sudul Rusiei). Părinții săi se numeau Ioan și Maria, iar el a primit la botez numele de Andrei. Din fragedă tinerețe a căzut rob la turci, pe aceea vreme țara fiind sub stăpânire otomană. Era înzestrat cu „talente rare” și „a ridicat la perfecțiune arta tipografică”[4]. Cu privire la data  și locul exact al nașterii sale, nu există date certe, dar se presupune că în robie a învățat, pe lângă limba sa maternă, greaca veche și cea nouă, turca, slava veche, poate și araba, și mai ales româna, pe care o numea „limba dulce românească”.

Un capitol controversat din viata lui o constituie împrejurările în care a scăpat din robie,  și locul unde și-a însușit arta tipografică, în care avea să exceleze. Se cunoaște însă o scrisoare a Patriarhului Dositei al Ierusalimului, cu sediul la Constantinopol, adresată catolicosului Georgiei, scrisoare în care patriarhul se plângea că nu are cine să-i traducă în limba greacă scrisorile ce i le trimite. Astfel, se pare că scopul în care Antim a fost răscumpărat din robie se deslușește cu ușurință, și mai ales apare și ocupația lui mai bine de un sfert de veac. Tot la Constantinopol avea să deprindă și meșteșugul artelor plastice, ca sculptura, pictura, și mai ales caligrafia și broderia.

Datorită unei recomandări a Patriarhului Dositei către domnitorul-martir Constantin Brâncoveanu, care plănuia înviorarea culturii românești, planuri care coincideau și cu intenția Patriarhului de difuzare a culturii grecești în toată lumea ortodoxă. Astfel, Antim ajunge pe meleagurile românești având rolul de „supraveghetor al credinței, de organizator al silințelor pentru cultură, de sfetnic ascultat în cele religioase”[5].

Se pare că înainte de a ajunge în Țara Românească, Antim a făcut un popas la Iași, unde fusese înființată tipografia grecească la mânăstirea Cetățuia în 1680. Astfel a ajuns să lucreze în această tipografie, unde ar fi deprins meșteșugul tipăririi și ar fi putut studia limbile română și slavonă[6]. Ajuns la București prin 1690, Antim și-a început activitatea la tipografia mitropoliei, sub conducerea episcopului moldovean Mitrofan al Hușilor, refugiat la curtea lui Brâncoveanu. În anul 1691, acesta este numit episcop al Buzăului, astfel că lui Antim îi revine sarcina conducerii tipografiei, care ajunge „Tipografie domnească”. De acum, modestul și străinul ieromonah Antim avea să se identifice cu aspirațiile și năzuințele țării sale adoptive, depunând toate eforturile, priceperea și talentele sale multiple în slujba ridicării Țării Românești pe scara culturii. Sub acest aspect, epoca lui Brâncoveanu arată o interesantă împletire a două influențe diferite : Una venită din Occidentul catolic, alta venită din Orientul ortodox, anume cea grecească. În acest fel, în artă, epoca aceasta a creat un stil propriu, și anume stilul brâncovenesc.

Începând cu 1691, Antim, printr-o muncă dificilă și îndelungată, va reuși să strălucească în privința activității tipografice, tipărind sau supraveghind tipărirea a 64 de cărți de diferite mărimi. Rodul muncii proprii îl constituie 38 de volume, restul fiind rodul strădaniilor ucenicilor săi : ipodiaconul Mihail Iștvanovici, Gheorghe Radovici și ieromonahul Dionisie Floru. După limbă, Antim a tipărit 30 de cărți în grecește, 24 în românește, una în slavonă, 5 slavo-române, 2 greco-arabe, una greco-română. Antim are 4 lucrări ale lui, la 10 le-a scris predosloviile, pentru 5 a întocmit versurile, la 6 a scris cuvântul de iertăciune de la sfârșit, iar 6 cărți sunt traduse de el în limba greacă. 6 volume au fost tipărite cu cheltuiala sa, cinci cu blagoslovenia sa, iar 10 au fost date de pomană cititorilor.

După cuprins, tipăriturile lui Antim se grupează în cărți pentru combaterea calvinismului, catolicismului și întărirea Ortodoxiei, cărți de slujbă bisericească, cărți de îndrumare religioasă și filosofică, și cărți populare.

După criteriul nevoilor, aceste cărți au căutat să răspundă cerințelor lăuntrice ale neamului omenesc și problemelor externe ale țării. Strădaniile domnitorului și ale neobositului mitropolit urmăreau să aducă în cuprinsul graiului și cugetării românești marile valori ale gândirii timpului, îndeosebi pe cele religioase. Prin ele se deschid larg căile traducerilor, înnoirii culturii și șlefuirii limbii. Prin  cărțile românești date la lumină, înzestratul ierarh a pus temeliile vechii noastre limbi bisericești.

Între anii 1694-1701, pentru meritele sale dovedite ca tipograf și ieromonah, Antim a fost mutat la Snagov, ca egumen, unde a pus bazele unei mari tipografii, cu posibilități de imprimare în mai multe limbi. cea mai mare parte a utilajului era construit de el. Aici va iniția și o școală de imprimerie „care a împământenit pentru totdeauna acest meșteșug la noi”[7], și care va rodi 14 cărți, 7 în limba greacă, 4 românești, una slavonă, una greco-română și una greco-arabă.

Din 1701 Antim se strămută la București, unde își va relua activitatea de tipograf, deși va continua să fie și egumen al Snagovului, atestat până la 21 mai 1704. Cauzele care au dus la plecarea lui la București, fără să renunțe la egumenat nu ne sunt cunoscute, dar cert este că odată cu plecarea lui Antim de aici va înceta și funcționarea tipografiei. În perioada 1701-1705 Antim va duce la tipografia mitropoliei o rodnică activitate tipografică și artistică, perioadă în care cunoștințele sale teologice și culturale s-au desăvârșit[8]. Acum el va scoate de sub tipar 15 cărti : 11 în greacă, apărute sub influența curentului grecesc de la curte, 2 românești, una slavo-română și una greco arabă. Activitatea sa strălucită, calitățile sale deosebite de teolog și învățat, cât și demiterea episcopului Ilarion de la Râmnic, toate acestea au dus la alegerea lui Antim ca episcop de Râmnic, fără ca el să fi gândit sau să fi urmărit acest lucru. Astfel, în ziua de 17 martie 1705, Antim a fost hirotonit episcop al Râmnicului, după care s-a mutat la Râmnic, luând cu el și utilajul tipografic de la Snagov.

Ca episcop nu-i va fi ușor, deoarece în eparhia sa propaganda catolică câștigase teren. A trebuit, ca atare, să întărească disciplina în rândurile clerului și ale mânăstirilor, să ridice nivelul de pregătire al slujitorilor, să desfășoare o activitate pastorală intensă, atât la centru cât și în cuprinsul eparhiei., pretutindeni fiind „ostenitoriu Kir Antim, episcopul Râmnicului”, așa cum arată pisania din pridvorul mânăstirii Cozia, care a fost repictată și căruia i s-a adăugat un pridvor. Documentele episcopiei vorbesc despre grija întâistătătorului ei pentru mărirea averilor episcopiei, prin cumpărături de pământuri, vii, mori și păduri, din veniturile cărora se reparau și se înfrumusețau cu picturi biserici, iar altele se zideau din temelii[9]. Totodată trebuie să recunoaștem că el a fost cel care a pus, la noi, bazele învățământului școlar gratuit în Țara Românească, prin înființarea a 3 școli, numite „școli de poman㔠în care învățământul era gratuit.

Dar cea mai bogată activitate desfășurată  de Antim la Râmnic a fost tot aceea de tipograf, marele merit al lui fiind acela că va tipări în românește cărțile de importanță capitală pentru slujbele bisericești. Motivul îl constituia faptul că Antim a înțeles că tipăriturile în limba greacă erau pe cale de a deveni un pericol pentru limba română, pericol asociat și cu pericolul prozelitismului catolic.

Activitatea sa la Râmnic va fi întreruptă însă, deoarece meritele sale personale, cât și înaltul prestigiu de care se bucura atât în țară cât și în Orientul ortodox, îl vor propulsa pe cea mai înaltă treaptă a ierarhiei bisericești, și anume aceea de mitropolit al Ungrovlahiei.

La 21 februarie 1708, după confirmarea alegerii sale în această înaltă demnitate bisericească, a fost strămutat de la Râmnic la București, iar a doua zi, în Duminica Ortodoxiei, a fost instalat în scaunul de Mitropolit al Ungrovlahiei. Activitatea și opera lui ca mitropolit este bogată și variată și despre ea s-au scris multe articole și studii, dar fără să se poată spune că a fost epuizat tot ce putea fi spus în această privință. Vom reține însă esența, și anume înflăcăratul său patriotism și recunoștința păstrată în inimă, atât pentru Țara Românească, patria sa adoptivă, cât și pentru țara sa natală, Iviria, pe care n-a uitat-o până la moarte. Un alt aspect este acela că Antim a continuat să iubească meșteșugul tipografiei, cu toate grijile și problemele ridicate de conducerea Mitropoliei. Cea mai înaltă expresie a cuvântului rostit, până la acea dată, o constituie opera sa de căpătâi Predicile sau Didahiile, pe care Antim le-a ținut la unele duminici și sărbători, în timpul păstoririi sale. Aceasta îl așează printre cei mai mari oratori bisericești ai tuturor timpurilor, cu nimic inferior clasicilor din Apus, și mai cu seamă îl transformă pe Antim în întemeietorul oratoriei religioase la noi, la români. Predica sa este o predică gândită și trăită, compusă și așezată cu răbdare pe hârtie după regulile omileticii, și expusă cu convingere, cu alte cuvinte o predică elaborată cu înaltă competență [10]. 

Una din împrejurările în care Antim și-a dovedit patriotismul a fost aceea în care Patriarhul Hrisant Notara al Ierusalimului ajunsese să aibă sub jurisdicția sa mânăstirile și bisericile Ungrovlahiei și Moldovei, fapt căruia Antim i s-a opus cu toată fermitatea, socotindu-l imixtiune anticanonică. Astfel Antim s-a constituit într-un apărător al independenței bisericești a țărilor noastre, dar în același timp și libertatea țării, deoarece această problemă avea și implicații politice. Tot dovadă de patriotism au fost și cele două încercări ale lui Antim de a scutura jugul turcesc, prin colaborarea cu Petru cel Mare în lupta de la Stănilești, din 1711, și prin apropierea de austrieci, în 1716. Acest lucru i-au adus arestarea, caterisirea și condamnarea la deportare pe viață la mănăstirea Sfânta Ecaterina de pe Muntele Sinai, toate din pricina fanariotului Nicolae Mavrocordat, pe atunci domn al Țării Românești. In plus, sultanul dăduse porunca de osândire la moarte, astfel că, pe 22 decembrie 1716, soldații care îl transportau spre muntele Sinai, l-au omorât, trupul fiindu-i aruncat într-un afluent al râului Marița, anume Tunigia, care trece prin Adrianopol. Apele i-au purtat lacrimile și sângele mucenicesc spre țărmurile împărăției nemuritoare a lui Dumnezeu, afundând în întunericul oprobiului public crime și făptașii ei nelegiuți.

Știrea asasinării Mitropolitului Antim, spune Del Chiaro, a produs în întreaga Valahie o generală îngrozire, deoarece toți îl credeau surghiunit la Muntele Sinai. Lumina vieții lui însă nu s-a stins niciodată în conștiința neamului pe care el l-a slujit până la sacrificiu.

In urma demersurilor patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române în 1964-1965 către patriarhia Ecumenică, la două secole și jumătate după această îngrozitoare ucidere, s-a obținut ridicarea caterisirii acestui vrednic mitropolit „în vederea restabilirii pomenirii lui în Biserică”, așa cum se spune în răspunsul canonic dat de Sinodul din Constantinopol în august 1716.

 Astăzi putem afirma cu tărie că opera tipărită, ca și cea rămasă în manuscrise, îl arată ca patriot până la sacrificiul vieții sale, luptător angajat pentru triumful deplin al limbii române în Biserică și pentru respectarea autonomiei ei, educator al clerului și credincioșilor.



[1] Pr. Prof. Ion Ionescu, Pătimirea mitropolitului Antim Ivireanul, în vol. „Sfinți români și…”, p. 640.

[2] N. Cartojan, Istoria literaturii române vechi, vol. III, București, 1945, p. 219 ; Antim Ivireanul, Opere, ediție critică și studiu introductiv de Gabriel Ștrempel. București, 1972, p. V

[3] N. Dobrescu,Viața și faptele lui Antim Ivireanul mitropolitul Ungrovlahiei, București, 1910, p. 6, apud Pr. Prof. Ion Ionescu, op. cit. 

[4] Anton-Maria Del Chiaro, Istoria delle moderne rivoluzioni della Valachia, Veneția, 1718, p. 42 și 220 apud Pr. Prof. Ion Ionescu, op. cit.  

[5] N. Iorga, Istoria literaturii românești, vol. II, ed a II-a, bucurești, 1928, p. 48. Vezi și Pr. Nicolae Șerbănescu, Mitropolitul Antim Ivireanul, în M. O. , XVII (1966), nr. 9-10, p. 772-773.

[6] N. Iorga, Despre Antim Ivireanul, în B. O. R. , LV (1937), p. 614

[7] Gabriel Ștrempel, op. cit. ,  p. XII.

[8] Ibidem, p. XIV

[9] Pr N. Șerbănescu, Documente din timpul păstoriei mitropolitului Antim Ivireanul la Râmnic, în M. O., XVIII (1966), nr. 9-10, p. 845-851, apud Pr. Prof. Ion Ionescu,op. cit. , p. 649.

[10] Pr. Conf. Al. I. Ciurea, Antim Ivireanul, predicator și orator, în B. O. R. , LXXIV (1956), nr. 8-9, p. 775-817.