Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop

Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop ( 13 septembrie)

click pentru detaliu

 

La aproximativ 15 kilometri de orașele Hunedoara și Hațeg, în apropierea fostei așezări Sarmizegetusa romană, se află străvechea mănăstire Prislop, sau a Silvașului, ctitorie a Sfântului Nicodim de la Tismana sau a ucenicilor săi, ridicată, se pare, pe locul unei vetre sihăstrești și mai vechi. Actuala biserică a mânăstirii, în plan triconic, specific bisericilor din Moldova și Muntenia, a fost ctitorită și înzestrată prin anul 1564 de domnița Zamfira, fiica lui Moise Basarab, domn al Țării Românești, care și-a sfârșit zilele aici, la Prislop, în anul 1580 și a fost îngropat în pronaos.

În decursul existenței ei de șase secole, această mânăstire a îndeplinit un însemnat rol cultural-bisericesc în viața românilor transilvăneni. Se pare că aici s-a retras către sfârșitul vieții lui, însuși Sfântul Nicodim de la Tismana și a copiat un cunoscut Tetraevanghel slavon din 1405, una din marile valori ale patrimoniului artistic al țării noastre. Tot de aici s-au ridicat doi vrednici ierarhi ai Transilvaniei: Mitropolitul Ioan din Alba Iulia (1585 – c. 1605) – fost egumen - , care a păstorit în zilele de glorie ale lui Mihai Viteazul, și episcopul Teofil de la Vad (1615), și, poate, și alții pe care nu-i cunoaștem.

In sec.  XVII-XVIII, Prislopul avea o școală în care se pregăteau „dieci”, candidați la treapta preoției, iar pe la mijlocul sec.  XVIII, tot din această obște s-au ridicat unii apărători ai credinței ortodoxe, în fața încercărilor de atragere a călugărilor  de aici la uniație. Mai presus de toate însă, Prislopul a îndeplinit, de la începuturile lui și până azi, un rol de seamă în întărirea vieții duhovnicești din Țara Hațegului, de pe valea Streiului și din țara „pădurenilor”, situate în apropierea ei.

În aceste ținuturi, din satul Silvașul de Sus, un tânăr cu numele Ioan, a părăsit casa părintească, s-a închinoviat în obștea călugărilor de la Prislop, ducând o aleasă viață de rugăciune, împletită cu munca și cu săvârșirea de fapte bune. După un număr de ani petrecuți aici, dorind să ducă o viață și mai liniștită, retrasă cu totul de lume, a găsit un loc, departe cam la 500 de metri de mânăstire, pe malul prăpăstios al râului Silvuț (Slivuț), unde și-a săpat singur, cu mari nevoințe, o chilie în piatră, cunoscută până azi sub numele de „chilia” sau „casa sfântului”. Aici el și-a petrecut restul zilelor în neîncetate rugăciuni și ajunări, întocmai ca marii nevoitori întru cele duhovnicești din primele veacuri creștine. Dar a fost voia lui Dumnezeu ca viața lui îmbunătățită să se sfârșească prea devreme. Spune tradiția populară că pe când își făcea o fereastră la chilia lui, doi vânători de pe versantul celălalt al prăpastiei l-au împușcat, fără să știe cine era. Așa s-a săvârșit din viață Cuviosul Sihastru sau Sf. Ioan de la Prislop.

Poporul dreptcredincios l-a socotit sfânt încă din timpul vieții sale, iar după moarte, această credință s-a întărit și mai mult. Vestea despre viața sa aleasă și mai ales despre moartea lui tragică a ajuns peste munți, în Țara Românească, de unde au venit câțiva cuvioși călugări care i-au cerut trupul de la rude, ducându-l într-una din mânăstirile de acolo. [1]

Nu știm însă cu siguranță când a trăit Cuviosul Ioan de la Prislop. Presupunem că în sec. al XV-lea sau în prima jumătate a celui următor. În orice caz, el nu trebuie confundat cu egumenul Ioan care a cârmuit mânăstirea în a doua jumătate a sec. al XVI-lea, iar în 1585 a fost ales mitropolit al Transilvaniei, cu scaunul la Alba Iulia, păstorind până către anul 1605, tocmai în zilele de mare însuflețire românească, prilejuite de realizarea primei uniri statale a românilor de pretutindeni, de către Mihai Viteazul.

Cuviosul Ioan de la Prislop a fost, este și va fi, pentru credincioșii din părțile Hațegului și Hunedoarei, o pildă vie de sfințenie, iar „chilia” sau „casa” lui rămâne mereu un loc de pelerinaj și de reculegere sufletească pentru toți cei ce caută cuvânt de mângâiere și de întărire în locurile de mare frumusețe naturală ale Prislopului, în care au trăit atâția cuvioși călugări cu viață aleasă și bineplăcută lui Dumnezeu.



[1] Amănunte la Ștefan Meteș, Mânăstirile românești din Transilvania, Sibiu, 1936, p. 103-128.