Sf.Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș

Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș (15 septembrie)[1]

moasteiosifpartos.jpg (107369 bytes)

moaște

 

Acest ales ierarh a dobândit, încă din vremea petrecerii sale în lume, aureola sfințeniei, luminând astfel în negura veacurilor filele de istorie a mitropoliei Banatului, cu nădejdea împlinirilor de astăzi. Biserica noastră l-a înscris cu evlavie în râdul sfinților săi, în hotărârea din 28 februarie 1950, apoi în aceea din ședința solemnă a Sfântului Sinod din 10 octombrie 1955, privind generalizarea cultului unor sfinți cu moaște la noi în țară și la canonizarea sfinților români. Nu putem uita nici gestul prin care Biserica Ortodoxă Sârbă, în virtutea iubirii care a  apropiat mereu Bisericile noastre surori, a împlinit pentru acest fericit părinte procedura proprie de trecere în rândul sfinților la 14-27 mai 1965[2].

Tomosul de canonizare dat de Patriarhia Română adeverește că : „…făcându-se amănunțite și temeinice cercetări asupra vieții și petrecerii Cuviosului Părinte Iosif și stabilindu-se fără putință de împotrivire că acest sfânt bărbat a  strălucit ca un vas ales al Domnului…precum și că a lăsat în urma lui mireasma sfințeniei pentru viața sa curată și pentru minunile ce le-a săvârșit, chemând puterea Celui Preaînalt în ajutorul nostru, hotărâm dimpreună cu Duhul Sfânt ca de acum înainte Părintele nostru Iosif să se numere cu sfinții…”.

Dintre atestările cele mai cunoscute privind păstorirea, iar mai apoi cultul de care s-a învrednicit, putem enumera câteva însemnări slavonești. Mai întâi este vorba despre epitaful de pe mormântul său, care spune : „Prea Sfântul Iosif cel Nou, fost mitropolit al Timișoarei”. Este grăitor apoi textul aflat pe un Minei slavon din 1529, găsit la mânăstirea Sângeorge, în prezent fiind la Episcopia Vârșețului : „Această carte este a Mitropolitului Kir Iosif al Timișoarei la anul 1655…care de bunăvoie a părăsit eparhia retrăgâdu-se la mânăstirea Partoș…”. Atrage luarea aminte și o însemnare făcută în 1749 pe o Evanghelie aflată la vicariatul ortodox sârb din Timișoara: „Această sfântă carte trebuincioasă pentru suflet…o depun azi, eu, păcătosul robul lui Dumnezeu numit Hagi Peici, la mânăstirea Partoș, unde este așezat trupul sfântului vlădică Iosif…”. De asemenea, prezintă importanță și inscripția „Sfântul Părintele nostru Iosif cel Nou”, însoțită de troparul ce-i cinstește viața, aflată pe o icoană din 1782, pictată de preotul Ștefan Bogoslovici, care a donat-o mânăstirii Partoș pentru a fi așezată deasupra mormântului, unde se află și astăzi[3]. Mai putem menționa și un manuscris intitulat Prolog de vlădica Iosif al Țării Valahe, cumpărat în 1652 de un călugăr a mânăstirii Studenița de la mânăstirea Vodița[4].

Datele aflate însă nu pot fi cu totul îndestulătoare, de aceea unii cercetători s-au oprit doar la atestarea sa, alții au adus câteva mărturii corespunzătoare exigențelor obiectivității, dar timpul însuși scoate la lumină noi amănunte pe care cei îndreptățiți le vor discerne cu râvna cuvenită. Descoperiri arhivistice mai recente privind acte ce par a vorbi despre viețuirea Sfântului întăresc convingerea în îmbogățirea știrilor referitoare la osteneala sa.

Referitor la viața Sfântului[5], se știe cu precizie că ea a început în 1568, în orașul Raguza Dalmației, dintr-o familie de creștini valahi, fiind numit la botez Iacob. Tatăl său a murit de timpuriu, iar când băiatul avea 12 ani, mama sa l-a trimis la școală în orașul Ohrida. La 15 ani intră în viața monahală, fiind închinoviat la mânăstirea din Ohrida, unde rămâne timp de 5 ani, după care merge apoi la Muntele Athos, la mânăstirea Pantocrator , unde devine schimonah, cu numele Iosif. Aici este foarte prețuit pentru viața sa aleasă, pentru darurile cu care fusese înzestrat (era vestit pentru darul vindecării), astfel că a fost hirotonit preot și pus duhovnic, apoi egumen în mânăstirea Sf. Ștefan din Adrianopol. Apoi este ales egumen al mânăstirii Cutlumuș din Athos, din a cărei obște făceau parte mulți călugări români. După moartea mitropolitului Timișoarei românii bănățeni s-au gândit la Cuviosul Iosif , stabilit între timp în preajma mânăstirii Vatopedu, ca cel mai potrivit păstor al Bisericii locale. Astfel, în anul 1650, în luna iulie, deși era în vârstă de 82 de ani, Cuviosul Iosif este hirotonit arhiereu și instalat Mitropolit al Timișoarei. Se spune că în ziua în care a sosit în Timișoara, credincioșii i-au adus un olog bolnav de mulți ani, pe care Sfântul l-a vindecat cu rugăciunea. Rămâne în scaunul mitropolitan timp de trei ani, după care datorită vârstei înaintate, după ce a pus totul în bună rânduială prin înnoirea vieții duhovnicești și prin înțeleapta chivernisire a treburilor bisericești, se retrage la mânăstirea Partoș. Locul cârmuirii sale vlădicești, precum și al activității sale monahale de început s-au legat de numele său pentru totdeauna, fiind numit „de la Partoș” și „Mitropolitul Timișoarei”, într-un cuvânt, patronul sau ocrotitorul Mitropoliei Banatului.

Mânăstirea Partoșului era cunoscută ca un important centru bisericesc, cu o școală pentru preoți și care număra nu numai călugări din Banat, ci și din Țara Românească, ceea ce se constituie într-un argument pentru dovedirea legăturilor permanente care existau între cele două provincii românești. Viețuirea de aici a Sfântului, timp de 3 ani, a mărit importanța și rosturile așezământului, spre el îndreptându-se cu și mai mare zel, pasul credincioșilor. În acest loc, la Praznicul Adormirii Maicii Domnului din anul 1656, Sfântul Iosif, în vârstă de 88 de ani și-a încredințat sufletul Celei sub al cărei acoperământ s-au aflat mânăstirile unde a ucenicit și s-a desăvârșit Sfântul. Se spune că la moartea sa clopotele mânăstirii au început să bată singure. Mormântul său din biserica mânăstirii a fost străjuit cu devotament timp de trei secole, până în ziua de 7 octombrie 1956, când, după dreapta socotință, Sfintele moaște au fost strămutate în catedrala mitropolitani din Timișoara.

Înaintea sfintelor sale moaște, credincioșii au îngenuncheat mereu cu credința rodirii rugăciunilor spre cele de folos întregii obști. În invocarea numelui său, Biserica adaugă și darul facerii de minuni. Viața întreagă i-a fost minunată prin faptele săvârșite din dragoste de Dumnezeu și de oameni. Icoane din această viață, eternizate printr-o măiastră lucrare, împodobesc acea raclă în care Biserica din Banat își păstrează cu aleasă prețuire „comoara legii străbune”, cum este numit Sfântul în acatistul său[6]. Spiritul său ecumenic îl determina să nu facă deosebire între oamenii de diferite credințe, atunci când aceștia se aflau la strâmtorare. Era recunoscut și prin jertfelnicia sa pentru obște, prin binecuvântarea muncii și roadelor câmpului și prin grija de ferirea de orice pagubă și primejdie a cetății păstorite. Nu mai prejos erau respectul pentru dreptate, prin pedepsirea răufăcătorilor și mercenarilor nevolnici, de a căror silnicie mulți alergau, așa cum iarăși arată acatistul Sfântului, la ajutorul său, ca la un scut tare. De altfel, aceste neprețuite însușiri care exprimă cu adevărat sfințenia, trebuiau să se dovedească nestinse prin sufletele celor ce intrau în moștenirea sa duhovnicească, după cum iarăși pomenește rugăciunea înălțată : „Și așa virtuților tale urmând, Sfinte Iosif, neîncetat să sporim în credință, în dragostea de Dumnezeu și către aproapele și în toată fapta cea bună, ca să ajungem toți la limanul cel mult dorit al mântuirii”.

Nu trebuie să trecem cu vederea nici lucrarea de învățător al obștii încredințate, căci Sfântul a strălucit și printr-o aleasă cultură teologică, după cum reiese din diferitele sale cuvântări, păzite cu fidelitate în mintea și inima celor din preajmă[7], care însă nu au avut trebuincioasa îndemânare să le transmită mai departe în scris. Se știe,  de asemenea, că râvnitorul păstor avea o deosebită dragoste față de carte. Amintim aici cartea sa de la 1592, păstrată până astăzi, dar care poate fi numai una dintre cele pe care le-a avut. Tot de o importanță aparte este și cartea Prologul, care sugerează activitatea cărturărească desfășurată pe făgașul tradițiilor bisericești.



[1]† Timotei, Episcopul Aradului, Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoș , în vol „Sfinți români și apărători ai Legii strămoșești”, E. I. B. M. B. O. R. , București, 1987, p. 362.

[2] Comunicatul despre lucrările Sfântului Sinod, publicat în „Mitropolia Ardealului”, X (1965), nr. 9-10, p. 791.

[3] Pr. Ioan B. Mureșianu, Mânăstiri din Banat, Timișoara, 1976, p. 104-119, apud †Timotei, Episcopul Aradului, op. cit.

[4] Extras din B. O. R, XCVII (1979), nr. 7-8, p. 869-1057, cu precizarea că prin Țara Valahă se înțelegea Banatul.

[5] A se vedea și Dicționar al sfinților ortodocși, Editura „Lucman”, București, 2000, p. 154.

 

[6] Acatistier, Editura Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, 1990, p. 151

[7] Pr. Dr. Gheorghe Cotoșman, Viața Sfântului Iosif cel Nou, mitropolitul Timișoarei și a toată Țara Banatului (1650-1656), Timișoara, 1656 apud †Timotei, op. cit, p. 274.